Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ger avfettning sprickor i glaset?

Bilfrågan

"Bakljusens glas har spruckit på min Audi A3 och handlaren skyller på mitt avfettningsmedel. Kan det vara möjligt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Min fru har en Audi A3 -10 som hon köpte ny på Berners i Sundsvall. Redan efter ett år, alltså innan garantitiden gick ut, upptäckte vi att bakljusglaset på förarsidan krackelerade inifrån. Detta byttes utan problem av Berners.

Nu till hösten fyller bilen tre år och samma sak har börjat hända på passagerarsidan och även lite grann igen på förarsidans glas. När bilen skulle in på en omlackering av en yta under förarsidans framdörr så påpekade vi samtidigt att glasens krackelerade.

Denna gång hävdar Berners att vi använt för starkt avfettningsmedel. Till saken hör att vi har två bilar och vår andra bil, en Toyota Avensis -08, som naturligtvis tvättas med samma avfettningsmedel Tordosol, inte uppvisar liknande skador.

Vad händer nu då nybilsgarantin inte längre gäller? Om inte Audi A3 tål en viss typ av avfettning så borde någon form av rekommendation till nybilsköpare utgå.

Det kan nämnas att jag aldrig högtryckstvättat den eller tvättat den i en automat och jag lackrengör och vaxar den minst två gånger/år samt att vi vintertid handtvättar den var 14:e dag, så vi sköter den väl.


Bo Andersson, Sundsvall

SVAR:
Vi tycker du ska reklamera det krackelerade glaset även om garantin gått ut. Det är rimligt att detta ska hålla mer än fyra år på en bil där tillverkaren hävdar genomgående hög kvalitet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-11-01 08:36

Hoppas att insändaren tvättar på avsedd plats så att skiten och avfettningsmedlet rinner ut i dagbrunnarna? Det är förbjudet att tvätta på garageuppfarten i många kommuner av den anledningen.

#2
2013-11-01 09:46

Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden.

Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag. Du ska alltså kunna räkna med att kapitalvaror som till exempel bilar, fungerar felfritt under en lång period, därför är reklamationsrätten treårig.

En vara anses vara behäftad med ett fel om den avviker från vad man avtalat om, eller om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om sådant som han känt till eller borde kännt till och som köparen med fog kunde räkna att bli upplyst om. Vidare så anses varan vara behäftad med ett fel om den avviker från vad som du som köpare med fog kunnat förutsätta vid köpet.

Om fel visar sig mer än sex månader efter köpet är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel. Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga. Kan du visa att du inte använt den på ett felaktigt sätt, att det saknas tecken på att du misskött varan eller att den råkat ut för en olyckshändelse räcker det normalt som bevisning.
Reklamationen måste göras "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader har det skett i rätt tid. Skälig tid kan vara längre än två månader om du har giltig orsak, till exempel att du varit sjuk eller på en resa. Tänk på att alltid försöka reklamera så snart som möjligt!
Om det är fel på din vara kan du i första hand kräva att få varan reparerad eller en omleverans (ny felfri vara), om det kan göras utan oskälig kostnad för företaget.
Vill företaget reparera varan får de i de flesta fall göra detta. Du kan dock i enstaka fall yrka på omleverans av en likvärdig vara. Du måste dock då kunna visa att det medför stora problem för dig att vänta på en reparation. Vid bedömningen tar man också hänsyn till varans värde och om en reparation hade kunnat göras till en mycket lägre kostnad för säljaren.
Om felet återkommer, eller reparationen inte lyckas behöver du inte acceptera mer än två reparationsförsök av samma fel, eller 3-4 försök om det är olika fel.
För att företaget ska få reparera eller göra en omleverans (Likvärdig felfri vara) krävs att detta görs inom skälig tid och utan kostnad eller stora besvär för dig.
Hoppas att detta svar hjälper dig.

#3
2013-11-01 10:13

Detta kan ju inte vara annat än undermålig kvalitet, så ägaren ska stå på sig och kräva friska bakljusglas! Har inte Audi talat om vad som får/inte får användas kan de inte skylla från sig.

Dessutom: om man använt för starka avfettningsmedel, torde glasen mattas utifrån, inte krackelera inifrån.

Vad var anledningen till omlackeringen? Rost redan?

#4
2013-11-01 11:14

Hej johafor.Vilken löjlig kommentar. Du har visserligen rätt i sak, men det var ju inte det frågan handlade om. Och vad får dig att ifrågasätta vad och hur han tvättar sin bil?

#5
2013-11-01 11:29

Jahafor har rätt. Måste man använda så kraftiga medel så plasten krackelerar, för att få bort skiten som våra väghållare vräker ut, så är det väl i den änden man borde börja.

#6
2013-11-01 14:42

Finns det verkligen så starka avfettningsmedel att Audis lysen går sönder inifrån? Det låter ju otroligt, dessutom är väl avfettningen bara på bilen någon minut.
Kanske Led-belysningen är så stark att plasten blir utmattad?

#7
2013-11-01 14:42

Har själv ägt 2 st. Audi A4, har haft exakt samma problem med baklamporna på dem. Tror att det är dålig kvalité från början. Har sålt den sista och köpt en Volvo V60, roligare att köra, ej lika stötig, men framför allt glasen krackelerar inte.

#8
2013-11-01 15:00

Johafor: Om man tvättar utan medel så kan man tvätta var som helst. Det är inte värre än att dammet regnar bort, eller hur. Man går ju inte ut och täcker över bilen när det börjar regna för att vara "miljövänlig" Regnet sköter ofta hela tvätten, det är bara att vänta på nästa störtskur. Och kom inte dragandes med tungmetaller och oljor, det finns inte utanpå bilen.

#9
2013-11-01 15:11

Typiskt bilföretagen att försöka skylla ifrån sig om det går, lyckas säkert ibland, därför håller de på såhär. Man kan som sakkunnig se de mest löjliga bortförklaringar ibland. De borde skämmas, de måste ju begripa att det finns folk som med lätthet genomskådar deras argument. Lyktglas av fel material bör de ju byta hur länge som helst, ända tills fabrikanten har ändrat konstruktionen.

#10
2013-11-01 15:22

Om nu Audiförsäljaren har rätt i sitt påstående att tåligheten mot avfettning är precis på gränsen så har kanske Bo A själv lämnat en ledtråd. Avfettningsmedel, både basiska och petroleumbaserade, kräver kraftfull spolning för att släppa. Trädgårdsslang räcker knappast.

#11
2013-11-01 15:37

Använder insändaren Tordasol på hela bilen? Det är ju inget vanligt avfettningsmedel, utan i princip ren lacknafta. Spruckna glas är nog minsta problemet om några år.

#12
2013-11-01 16:06

Från hemsidan:

"Bilvård-Tordosol är ett avfettningsmedel som effektivt tar bort vägsalt, tjära, asfalt, fett och olja."

Bilvård borde väl omfatta Audi också eller missar jag något?

Hade en Renault förut vars röda lack var lika blank efter 4 års användande av div. avfettningsmedel som när jag köpte den men då var det ju ingen premium-bil heller. Lykt-glasen likaså.

#14
2013-11-01 17:21

Benols, den innehåller över 100% och det är därför den säljs i en något större flaska. :-)

Nu är det så att många tror att lacken skadas av avfettningsmedel som innehåller lacknafta.
Så är det inte.
Alla moderna billacker är härdlacker och de är inte lösliga med varken lacknafta eller thinner.
Men däremot försvinner en del vax väldigt lätt vid avfettning med nafta och all vax vid thinnertvätt.
Vaxet bör ju därför ersättas.
Sedan är det ju helt riktigt att all biltvätt bör, eller egentligen ska, utföras i särskilda tvätthallar som har godkända avskiljningsanordningar för tvättvattnet.

När det gäller vad frågan handlar om tror jag inte ett ögonblick på vad bilfirman påstår.
Men det kan finnas en möjlighet att det stämmer, om glaset är av PC (polykarbonat) kan just en krackelering uppstå för PC är känslig för mineralolja och lösningsmedel.
Men det är ändå ganska osannolikt för att det krävs nästan att glaset förvaras i vätskan en längre tid.

#15
2013-11-01 17:31

VAG i ett nötskal, att skylla på kunden! Och att en Toyota håller som utan problem som får samma avfettningsmedel är väl heller ingen överraskning........;o) Riktig Premium tål en del ju.

#16
2013-11-01 17:41

Vem fan tvättar en Toyota?

#17
2013-11-01 18:18

Shogun, nu var det ju inte VAG som sa detta utan Berner bil i Sundsvall. Att de dessutom bytt en gång och hävdat avfettningsmedel en annan, antyder att det dessutom är en åsikt av någon på Berner bil och inte ett officiellt ställningstagande.

#18
2013-11-01 19:24

Mauros och Hultarn har grejen klar redan, tack för tipset, nu slipper vi andra köpa dålig kvalitet.

#19
2013-11-02 01:55

Jag kollade upp Tordosol, och får uppfattningen att det är ett starkt kallavfettningsmedel som dessutom är ganska elakt ur miljösynpunkt. Överlag onödigt starkt för konsumentbruk, tycker jag. Det finns betydligt "snällare" sorter som gör minst lika stor nytta, t. ex. finns ett som är märkt Bra Miljöval (Naturskyddsföreningen). Just kallavfettning ska man undvika att använda i onödan och det är inte så ofta som det egentligen behövs och då främst för "svarta prickar". Man ska undvika att spraya på "allt över midjan" på bilen, för gummilister runt fönstren mår inte bra av dessa medel, likaså kan det också leta sig in på andra ställen som lyktor och dess tätningar. Dessutom kan medlet rinna på insidan av t. ex. dörrar och lösa upp ev. rostskyddsmedel. Att spraya på hela bilen är därför inte att rekommendera. För att helt få bort kallavfettning, är min uppfattning att det behövs en högtryckstvätt. Jag misstänker att det akuella medlet Tordosol och hur det används, kan vara det som ställer till problem med lyktglasen (antagligen tillverkade i plast).

#20
2013-11-02 08:03

Om bakljusglasen är tillverkade av PMMA, vilket är troligare än PC eftersom det är billigare så kan det hända att det blir sprickbildning.
PMMA är känslig för aceton, alkohol, klorerade kolväten och syror och då skulle det kunna skyllas på det här avfettningsmedlet.

Det skulle ju kunna förklara varför glasen spricker inifrån och inte på utsidan.

Om det läcker in vätska i ljusen så är ju den i kontakt med ytan under en avsevärt längre tid på insidan än på utsidan där den tvättas bort och torkas av.

#21
2013-11-02 10:20

*Beancounters* har varit framme hos Audi, man har säkert sparat en tia per glas i inköp ... ;-)

#22
frb
2013-11-02 11:51

Vilken fantastisk "premiumbil" som inte tål avfettning... som om man klarade sig utan det i Sverige. Har haft liknande problem med Passat, fick byta blinkersglas i tid och otid. Verkstaden sa att det berodde på avfettningsmedel. Som sagt, VAG i ett nötskal. Inte undra på att de är den ständiga tvåan i bilvärlden.

#23
2013-11-02 19:01

Visst är det märkligt att inte plastglasen skulle klara avfettningsmedel, men det är nog inte enbart Audi som har problem med det här.
De avfettningsprodukter som vi använder är säkert inte kända i Ingolstadt och det är nog inte ett särskilt vanligt problem.
De vanligaste materialen i lampglas är PMMA (Plexiglas) eller PC (Makrolon, Lexan), båda har för och nackdelar.
PMMA är billigt, men tål inte syra, PC är dyrare men gillar inte olja, men i båda fallen handlar det om långa exponeringar.
Här skulle det vara intressant att få reda på vilket material glasen var tillverkade av!

#24
2013-11-02 20:34

Mycket märkligt att glaset krackelerat inifrån för att man haft avfettningsmedel på utsidan. Hur skulle det gå till?

#25
2013-11-02 21:10

Normalt ska inte avfettning ge sprickor på bilar, bara på människor!!! :) :) :)

#26
2013-11-02 21:30

Rustan, det förklarade jag kl 09:03!

#27
2013-11-03 15:08

Kan bekräfta saabnisses 09:03 inlägg. Vi tog bort ett insideskrackelerat bakljusplastglas på en helt annan bilmodell. För det första: ett litet kläm med en tång på ett hörn av plasten på insidan visar att det knappast är en karbonatplast. För det andra: det som borde vara tätningslist är en smal remsa av skumplast, allt annat än vatten- och tvättmedelstät. En tanke som slog: använder bilbyggare otäta tätningslister för att undvika kondens i lamphuset?

#28
2013-11-03 18:46

Även om ett starkt avfettningsmedel inte får blinkersglaset i sig att spricka, så kan det säkert medföra att tätningslisterna runt glaset torkar.

Jag tycker att jag ofta ser bilar med kondens eller t o m vatten skvalpande inne i bakljusen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.