Nästa artikel
Bilfrågan: Åtgärder mot oljetörst?
Bilfrågan

Bilfrågan: Åtgärder mot oljetörst?

Publicerad 14 februari 2012 (uppdaterad 14 februari 2012)
"Borde inte tillverkare försöka åtgärda felet med motorer som förbrukar en liter olja på 100 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Det borde finnas något som heter normal oljeförbrukning för en inkörd motor. Efter 100 mils körning och oljebyte vid första service ska man inte behöva fylla på mellan bytena. En liter på 100 mil betyder att du ska fylla olja vid varannan tankning, helt orimligt på en modern bil.

Att tillverkaren inte vill byta ut en motor kan man förstå men borde de ändå inte försöka åtgärda felet?

Conny Omberg

SVAR:
Vi får ofta brev om detta till Bilfrågan. Den bistra sanningen är att vissa moderna bilmotorer har en tendens att dra mycket olja.

Detta kan vara en funktion av att den inre friktionen i motorn minskats för att få ner bränsleförbrukningen. Oljeförbrukning räknas nämligen inte vid bestämning av CO2-utsläpp.

I de flesta bilars instruktionsböcker står numera att en oljeförbrukning på upp till en halv liter per 100 mil godkänns.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-14 09:17
Thommys

Själv har aldrig haft en bil som dragit så mycket olja. På bilar som jag kör ca 10 tusen mil med innan jag byter kan jag inte påminna mig att jag behövt fylla på olja mellan service (jag är mycket noga med att kontrollera oljenivån). Inte ens på de gamla mercedes dieslarna jag körde i jobbet, som gått 60-80 tusen mil fyllde jag på olja så ofta som 1 liter per hundra mil. Antingen är det olika bilmärken som utmärker sig eller så är det förare som gör det med ett mycket hårt körsätt.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-14 09:18
KaptenOberkommando

"I de flesta bilars instruktionsböcker står numera att en oljeförbrukning på upp till en halv liter per 100 mil godkänns."

Redan en halv liter är mycket, men hur blir det då i ett konsumenträttsligt perspektiv om förbrukningen är en (1) liter per 100 mil - alltså dubbelt mot vad som sägs i instruktionsboken? Rätt att kräva åtgärder (som är omöjliga)? Eller rätt att kräva hävning av köpet? En högst intressant fråga. Vi pratar i värsta fall om 1 500 kronor i oljeförbrukning vid 2 000 mils körning (räknat med en olja som kostar 150 kr/litern och vid en förbrukning på en liter per 100 mil).

#3 • Uppdaterat: 2012-02-14 09:34
fullkoll

Jag har en bestämd känsla av att olika bilmärken dras med detta problem i olika grad.
Jag har oftast kört MB och BMW och där praktiskt taget aldrig fyllt på olja mellan service.
Fick dock häromåret en infall att köpa en Audi och där stöttades oljebolagen ordentligt med en rejäl förbrukning.
Är detta regel för VAG-märkena?

#4 • Uppdaterat: 2012-02-14 10:46
Foxhunter

Jag har aldrig fyllt på en droppe olja.
Har en Volvo S 80 som gått 16.000 mil. Jag servar den (med oljebyte) en gång per år och då har den gått ungefär 1.500 mil sedan sist.
Förstår inte riktigt varför en snålare motor tar mer olja. Om den "läcker" mellan kolvring och cylinder är den ju mindre effektiv.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-14 11:22
Mistro

Skulle absolut inte acceptera att mina bilar drog någon olja alls!
En halvliter olja per 100 mil är ju rent löjligt!
Det skulle innebära att man måste slå på 10 liter olja mellan en serviceintervall på 2000 mil!

Har släktingar som är lite "halvslarviga" med sina bilar vilket tyvärr ibland innebär att de glömmer att serva sina bilar i tid.
Senast rullade en C3 Hdi 4000 mil utan att skrika efter mer olja och den är miljöklassad så jag köper inte att jakten på en lägre bränsleförbrukning skulle vara en ursäkt för en högre oljeförbrukning.

Har faktiskt aldrig ägt en bil som har förbrukat någon olja ( till synes utan anledning )

#6 • Uppdaterat: 2012-02-14 12:07
Förstikön (ej verifierad)

Kör en Chevrolet Transport AWD från 2004 med över 230000 km på mätaren och har aldrig behövt fylla på olja mellan servicetillfällena. Verkstaden (som ligger en bit utanför storstaden) säger att oljan alltid ser fin ut vid byte. Lugn körning utan testosteronrusningar fram till nästa rödljus är säkert en av förklaringarna.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-14 13:28
Meganmannen

Visst är det trist att en del motorer drar för mycket olja så det gäller att försöka lista ut vilka bilmodeller som har detta fel och undvika dessa.
Om man ändå vill köpa en bil där ganska många exemplar har denna egenhet, så är det bara att stå ut, eller byta till en olja med högre viskositet.
Ett tips kan vara att byta olja efter 1000 mil då oljeförbrukningen kan öka när oljan körts lång tid. Om man byter olja oftare, behöver man inte köpa den allra dyraste oljan, så det blir inte så mycket dyrare och om bilen ändå drar olja, blir det i alla fall billigare att fylla på mellan oljebytena.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-14 13:32
fullkoll

milkylainen:

Jag anade det efter c:a 20 MB/BMW och en (1) Audi....

Under årens lopp har mina bilar blivit mycket bränslesnålare, men inte mer oljetörstande - den nya Audin undantagen.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-14 14:23
Fredrik Diits Vikström

Fullkoll och Förstikön:
Lugna er lite och tänk på samtalstonen! Jag har tagit bort er privata konversation.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#a • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Synd att frågeställaren inte skriver vad han har kör. Kan dock sätta min vänstra på att det är en VAG-produkt då flera av dess motorer är ökända för sin aptit på olja.

Tur att man undviker tyska "premiumbilar" och slipper dessa produkter dom av många hyllas för att vara skapelsens krona och absolut ofelbara.

"Dass auto". Jag skulle kräva återköp!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.