Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Sannolikheten för hjullagerfel?

Publicerad 10 februari 2012 (uppdaterad 13 februari 2012)
"Min Skoda Octavia -06 drabbades efter cirka 7 500 mil av ett missljud från vänster framhjulslager." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min Skoda Octavia -06 drabbades efter cirka 7 500 mil av ett missljud från vänster framhjulslager. Hur stor är sannolikheten för ett hjullagerfel efter körda 7 500 mil? Felaktigheter i tillverkningen borde väl påverka en serie lager och därmed drabba flera fordon?

Ola Risby, Nacka

SVAR:
Hjullagerfel är mycket svårbedömda. Ibland håller lagren bilen ut och ibland måste de bytas vid relativt låga miltal. Att behöva byta ett lager efter fem år är inget anmärkningsvärt. Ojämn tillverkningskvalitet kan vara en orsak, inträngande smuts eller vatten en annan. Skoda Octavia är inte särskilt hårt drabbad om vi ska bedöma utifrån våra läsarbrev.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-02-10 10:18
Simon no1

Att byta ett lager efter 5 år är inget anmärkningsvärt skriver VIB, men ett lager slits enbart när det andvänds och detta har rullat 7 500 mil vilket jag tycker är alldeles för dåligt, fast en polara köpte en Alfe en gång, den gick första lagret efter 3 000 mil och andra vid innan bilen passerade 6 000 mil

Men det tycker jag är dåligt, mellen 15 - 20 000 mil borde man kunna kräva....

#2 • 2012-02-10 10:33
mw73

kanske kört tunga grejer?

#3 • 2012-02-10 10:45
Sol och vår (ej verifierad)

Dotterns pojkvän köpte ett hjullager förra året på Biltema, 250 spänn inklusive byte på verkstad även fast man kan göra det själv. Fungerar finfint än! Han kör Volvo 242 -80 som rullat 30 000 mil på många dåliga vägar och delvis hår körning.

mw73: Ska inte påverka det så fort.

Så kolla Biltema! Men det bör gå på garnati.

#4 • 2012-02-10 11:25
saabnisse

Jag hade en jobbarkompis som köpte en ny S80.
Första hjullagret slut före 3000 mil.
Andra efter 9000 mil.
Inget onormalt enligt verkstan.
Hans förra bil, en 240 hade gått 30000 mil med samma lager.
"Det var då det" sa Verkstadschefen.
Han började rota i det här och det visade sig att mängder av lager var dåliga vid uppmätning.
Hjullager har helt klart blivit sämre till många bilar.

#5 • 2012-02-10 11:43
Sol och vår (ej verifierad)

Dåligt miljötänk. Vet även om ett flertal nyare Volvo som bytt låda efter 6 000 mil. I gamla Volvos hängde de oftast med i 100 000 + men var ändå billiga att byta.

Många gnäller över saabs lådor men vet flera 900 som har samma låda efter 6000 mil...

#6 • 2012-02-10 13:05
quattron

Sämre hjullagerkvalitet, bilarna blir tyngre och tyngre bilar och hela tiden bredare däck, ingen bra kombination!

#7 • 2012-02-10 18:58
MrR36

Märkligt... Har haft 4 Skoda Octavia RS och ingen av dessa har uppvisat något som helst fel, vare sig hjullager,tändspolar,luftmassemäter = vanliga fel... Tur?

#8 • 2012-02-10 19:16
Wolesley

En god vän som driver en mekanisk verkstad (alltså 100% professionellt /40 års erfarenhet) som sysslar med finmekanik är helt förfärad över hur ojämn kvaliteten har blivit på just bilhjullager. Han har mätt upp ett antal och anser att inte finns någon annan förklaring än dålig kvalitetskontroll!!! Vid en jämförelse var Biltemas lager precis lika bra (eller dåliga) som originaldelarna. Dra egna slutsatser om var man lika gärna kan köpa lager...

#9 • 2012-02-10 20:30
Peugo

Själv har jag erfarenhet av 3 st Peugeot (egna, mest körda 13 000 mil) och 6 st Citroen tjänstebilar (som 4 körts mycket med) och ingen av dessa har haft behov att byta lager. Har för mej att PSA hade förut problem med att få lager som håller måttet men vågar inte säga något med säkerhet för dessa kan ändra lätt speciellt när det går neråt i ekonomin? En sak som är säker att farthinder skall man köra väldigt sakta över för vissa är väldigt vassa i kanten. Min Volvo 460 bytte jag lager op bägge sidorna nån gång före 10 000 mil. Har dock inte hört att lagerfel skulle vara något större problem för något märke, ibland får dom stryk som dom klarar sej av, och ibland inte. Tror just mer det beror på hur dom fått stryk? 15 - 20 000 mil klarar sej dagen lager knappast av, tror jag.

#a • 2012-02-11 00:39
Roger Skagerström

Att Volvo sliter framvagnar är väldigt känt. Min teori är att framvagnen är så mjuk så däcken vrider sig i camberled väl mycket, och det frestar väldigt mycket på lagren.

Modernare bilar med stummare upphängning, triangellänkar etc. borde rimligen slita mindre på lagren då hjulen hålls i mer korrekta vinklar. Så Skodan i fråga borde inte få ett rasat kullager på grund av att konstruktionen är vek överlag. Är nog kvalitetskontrollen som fallierat.

Någon som vet om det är SKF? De är ju i princip en institution i Sverige när det gäller kvalitet och livslängd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.