Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Citroën BX: Bilen som ”älskar vägar – och hatar verkstäder”

Publicerad 2022-04-18 06:10
Citroën körde en minst sagt uppkäftig reklamkampanj för BX på 1980-talet.

Tryckkvaliteten i Vi Bilägare 1985 var usel men Citroën annonserade ändå den ganska färska BX i nästan varje nummer. BX skulle tilltala såväl Citroëntrogna som bredare lager och var därför en kombination av märkestypiska och konventionella lösningar.

Här fanns gashydraulisk fjädring och kryptisk instrumentpanel med ”satelliter” runt den enekrade ratten men också halvkombilucka och enkel uppbyggnad som skulle spara pengar.

Medan BX kör förbi verkstaden anas en av tidens mest driftsäkra bilar på lyften där inne: Mazda 323. En känga så god som någon. ”Det är en fråga om minuter att byta bromsbelägg, bromsskivor, stötfångare eller framflyglar. Reglageenheterna på instrumentpanelen byter mekanikern också på någon minut.” Vem bytte reglageenheter, kan man undra?

Vidare: ”Älskar du att köra mer än att dadda din bil, så är nog BX din sort. Plast i stötfångare, motorhuv och baklucka betyder tålighet mot småskador, parkeringsrepor och stenskott.”

Det såldes 17 000 BX under elva år i Sverige och totalt 2,3 miljoner. BX blev en av Citroëns mest populära genom tiderna. Ingen sparade dem, i synnerhet de första årsmodellerna är rariteter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2022-04-22 09:45 Hade en BX GTI En riktigt…
  • 2022-04-18 15:24 Numera är reklamkampanjerna…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.