Nästa artikel
Citroën 2CV bjöd på kräng i varje sväng
Backspegeln

Citroën 2CV bjöd på kräng i varje sväng

Publicerad 27 november 2021
Kräng i varje sväng, sack i varje backe, glädjetjut i varje nedförslut. I Citroën 2CV känns det att man åker bil.

Citroën 2CV skulle ha premiärvisats på Parissalongen i september 1939 men andra världskriget kom emellan. Prototyperna gömdes från tyskarna och utvecklingsarbetet fortsatte i lönndom.

I oktober 1948 var den klar, en folkbil med två franska skattehästkrafter och plats för fyra vuxna. Byggd efter en alldeles egen filosofi, fransk ingenjörskonst när den är som mest briljant.

Den första versionen hade tvåcylindrig, luftkyld boxer på 375 kubik och nio hästar. Ändå klarade den att marscha runt 70 km/tim. I mitten av 1970-talet hade motorvolymen nästan fördubblats till 602 kubik och effekten ökat med över 300 procent till 29 hk DIN.

I Sverige fick 2CV sitt genombrott först 30 år efter introduktionen. Modellen hade då varit omöjlig att importera reguljärt under flera år i 1970-talets särreglerade Bilsverige.

Växelföringen har ett udda mönster och osynkroniserad etta. Strålkastarna kan justeras inifrån – om vajern är ordentligt smord vill säga.

Enklaste versionen heter Special och har runda strålkastare och en synnerligen enkel inredning, oftast i galon. Suffletten kan bara öppnas utifrån och instrumenteringen är bara aningen större än en herrklocka. Den lite mer påkostade Club utmärks av rektangulära strålkastare, sufflett som kan öppnas inifrån, textilklädsel och lite större instrument.

På 1980-talet kom Charleston. Lanserad som en specialmodell med rödsvart tvåfärgslackering och kromade strålkastare blev den så populär att den snart kom att ingå i det ordinarie sortimentet.

1951 kom en skåpversion, tio år senare dök Ami upp, under flera år Frankrikes mest sålda bil. Dyane var ett försök att modernisera 2CV-konceptet och en konkurrent till Renault 4 med sin halvkombilucka. Mehari med öppen plastkaross i bästa strandstil baserades också på 2CV-mekanik.   

Tillverkningen skulle komma att pågå i mer än 40 år och trots ständiga småförändringar behölls den unika profilen ända till slutet, den 27 juli 1990.

Citroën 2CV 6 Charleston 1988

Nypris: 55 900 kronor (Club 800).

Motor: Tvåcylindrig boxer med stötstänger, två ventiler per cylinder. Enkel Solexförgasare. Luftkylning. Volym 602 cm3. Max effekt 29 hk DIN vid 5 750 r/min. Max vridmoment 39 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Panelspak.

Mått: Axelavstånd 240 cm. L 383/B 148/H 160 cm.

Tjänstevikt: 700 kg.

Styrning: Kuggstång, ej servo. Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak.

Fartresurser: Toppfart 115 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 33,5 s.

Förbrukning: 0,6 l/mil .

Livscykeln

1948 2CV visas för första gången. Motorpressen är förfärad men publiken mycket intresserad eftersom priset inte är mycket högre än för en MC med sidvagn.

1949 Tillverkningen kommer igång men det dröjer innan volymerna möter efterfrågan.

1958 En fyrhjulsdriven 2CV, Sahara 4x4, visas. Med ett drivpaket på 425 kubik i varje ände!

1961 Den större modellen Ami lanseras, samma bottenplatta som 2CV men lite större motor och kaross.

1967 Systermodellen Dyane debuterar i augusti.

1974 Alla 2CV får rektangulära strålkastare.

1980 Kampanjmodellen Charleston i röd-svart lackering. Fanns även i gul-svart och tvåtonsgrått.

1988 Tillverkningen i Frankrike läggs ned. Produktionen fortsättter i Portugal.

1990 Den 27 juli lämnar den sista 2 CV:n, en Charleston, bandet i Portugal. Totalt har det nu byggts 5 114 961 exemplar av Citroën 2CV. Med Mehari, Dyane och andra versioner blev produktionen totalt 6 990 520 exemplar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 28 november 2021 Aktiv torque vectoring låter…
  • 28 november 2021 Rikard, ombyte förnöjer…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.