Bild
Nästa artikel
Ännu vet ingen hur billig en Citroën XM kan bli. Snart lär dock priserna stiga på denna särling.
Ännu vet ingen hur billig en Citroën XM kan bli. Snart lär dock priserna stiga på denna särling.

Citroën XM: Bortglömda modellen som snart kan öka i värde

Backspegeln

Ännu vet ingen hur billig en Citroën XM kan bli. Snart lär dock priserna stiga på denna särling.

För oss i Sverige är Citroën XM fortfarande en tämligen välkänd modell. För somliga på gott, för andra mest på ont.

Efterträdaren till CX nådde viss popularitet de första åren efter debuten 1989 och tillverkningen pågick i tolv år, med endast smärre yttre utseendeskillnader. Någon storsäljare var det förstås inte men XM hade sin publik bland dem som sökte komfort, komfort och åter komfort.

En vidareutveckling av det gashydrauliska fjädringssystemet, svällande stolar och soffa bak, samt, inte minst, den extra vindisolerande bakruta innanför den ordinarie som förekom i vissa versioner, borgade för detta.

Utrymmena var ett annat starkt kort och de som ryggade för Citroën på grund av märkets traditionellt konstiga instrumenteringar behövde inte oroa sig ens för detta: XM-panelen var nästan alldeles logisk i varje detalj.

Utomlands var det annorlunda, i synnerhet på den franska hemmamarknaden gick det trögt direkt för XM och att sikta en på franska vägar i dag är nästan omöjligt. Likadant i Tyskland och England. Totalproduktionen blev också jämförelsevis låg, i synnerhet den maffiga kombiversionen Break riskerar att bli alldeles utskrotad om några år.

Liksom på mellanklassmodellen BX tidigare skapades XM Break genom ett ”enkelt” tillägg av en låda bak, med bibehållen linje från halvkombin i bakdörrarnas rutramar – det blev billigare så.

”Ännu vet ingen hur billig en XM kan bli” brukar det skämtsamt heta och det har onekligen funnits väldigt många, väldigt billiga exemplar till salu under lång tid. Kanske är den tiden förbi, så mycket lägre kan de i alla fall inte sjunka?


Gamla Citroën brukar inte kosta mycket, det dröjde exempelvis väldigt länge innan priserna på DS-modellerna började stiga, men gissningvis kan det bara gå uppåt för XM nu. Det är en högst speciell modell som dessutom visat sig hyfsat driftsäker (elspöken undantagna) och som klarat sig anständigt från rost.

Läs också: Lada 110 sågades vid fotknölarna: ”Allt är skevt och snett”

Citroën XM: Bortglömda modellen som snart kan öka i värde
Citroën XM: Bortglömda modellen som snart kan öka i värde
Citroën XM: Bortglömda modellen som snart kan öka i värde

Kommentarer

#1
2020-09-27 15:39

Jag hade en Break i den snygga mörkgröna nyansen. Sjukt rymlig bil! Om jag inte minns fel var lastvolymen under gardinen 720 liter. Och de mysiga framstolarna var supersköna.

#2
2020-09-27 16:15

Min första bil var en blå XM med 2 liter bensin motor. Tyckte den var den snyggast bilen som fanns. Parkerade den alltid i nerfällt läge, såg coolt ut.

#3
2020-09-28 07:50

Leta rätt på en med V6'an! Den som kom med de sista årsmodellerna, mkt trevlig och bra maskin!

#4
2020-09-28 10:39

Även om jag haft flera Citroen, så föredrar jag kusinen Peugeot 605. Jag provkörde båda (samt flera andra som 850, 9000, Omega m.fl.) när det var dags för bilbyte, men det blev en 605 SV3.0. Härlig bil!

#5
2020-09-28 15:10

Jag hade en 95 break 2,2 diesel köpt ny. Gick fantastiskt, vilken väghållning. Den gick tyvärr sönder hela tiden. De 6 månader jag hade den gick startmotor, generator och hydralpump sönder. När den sprutade grön hydralvätska fick jag nog och sålde med stor värdeminskning. Det blev en begagnad pansar-merca (W124) istället.

#6
2020-09-28 17:53

Rostade XM bort?

#7
2020-09-28 18:37

Den borde falla i glömska för evigt. Köpte en ny XM V24 200 som nog är den värsta skrothög som någonsin nytillverkats. I stort sett allting krånglade. Den var inte ens färdigbyggd från fabrik. Delar av elsystemet saknades liksom vissa elförsörjda funktioner. Under mina 6000 mil stod den längre tid på verkstad och ändå var inte alla fel åtgärdade. En total katastrof.

#8
2020-09-28 20:22

Skönt att de nyare svävarna blev mycket driftsäkrare då:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.