Bild
Nästa artikel
Lada 110 sågades vid fotknölarna: ”Allt är skevt och snett”

Lada 110 sågades vid fotknölarna: ”Allt är skevt och snett”

Backspegeln

Överblivna skruvar och rost inuti kupén. Provkörningen av Lada 110 var en totalsågning. ”Som att förflyttas 15–20 år tillbaka i tiden”, skrev vår provförare.

Att få göra en riktigt rejäl sågning hör till skribentens dolda lustar. Det gäller bara att invänta rätt tillfälle.

Ett sådant uppenbarade sig för Vi Bilägares Mikael Schultz när han i Vi Bilägare 9/2000 skulle författa texten till testet av Lada 110, en ryssbil som ”såg modern ut”. I rutan över bilens fördelar fanns också till intet förpliktigande ord som hyfsad (om bränsleekonomin) och skapligt (om bagageutrymmet), men sedan var det ris för hela slanten – och vilket ris sedan…

”Nu blir man snart utskälld igen, det är lika säkert som amen i kyrkan”, värmde Schultz upp. ”Ilskna Lada-ägare kommer att hänga i luren och beskylla mig och testlaget för att vara bortskämda bilsnobbar som inte fattar ett smack av storheten med det ryska märket.”

Sedan plockade Schultz fram artilleriet:

”Nya Lada 110 är den i särklass slarvigast byggda bilen på den svenska marknaden. Misspassningarna är anmärkningsvärda, både på utsidan och insidan. Allt är skevt och snett på ett sätt som skulle få en japansk bilbyggare med yrkesstolthet att begå harakiri. Inuti bilen är det likadant. Det är inte mycket som passar ihop och mycket av materialen håller en klass som en normal biltillverkare inte skulle använda ens i sina allra första prototyper.”

Läs också: Unikt besök: Följ med till Ladafabriken i Ryssland

”Förtroendet för rysk bilbyggarkonst får sig ytterligare en knäck när vi hittar rostangrepp inne i kupén, närmare bestämt på ramen till förarstolen. Det ligger också en del skruvar, brickor och annat smått och gott på undangömda ställen lite varstans i bilen. Blev de över vid monteringen? Sitter verkligen allt fast?”


”De yttre backspeglarna säckar ihop efter någon minuts körning och faller ned i ett läge där man inte ser något i dem. Panelens friskluftinsläpp är så slappa att de faller ned i lägsta läge av egen kraft.”

”Att köra nya Lada-modellen är som att förflyttas 15–20 år tillbaka i tiden. Förarstolen är en ospänstig, tvättsvampsmjuk historia som ger noll stöd åt kroppen. Ladan är svårt understyrd och på krokiga vägar får man i princip brotta den genom böjarna.”

Undanmanövern blev hemsk:

”När gränsen för vad Lada tål passeras vid 70 km/tim överraskar bilen föraren med att blixtsnabbt byta beteende, från plogande understyrning till att tvärt släppa med bakvagnen och börja studsa på yttre bakhjulet. Bilen är fullständigt omöjlig att kontrollera och är förmodligen för ett kort ögonblick uppe på två hjul.”

”Att Lada är bullrig är snarast en underdrift. Bilen väsnas svårt redan vid låga hastigheter och oljuden kommer från alla håll: motor, transmission, däck och vind.”

Rubriken till bilden, där 110:an glatt tittar ut ur en faluröd fasad, kunde bara bli en: ”Backa tillbaka, Lada!”

I numret därpå fanns mycket riktigt flera insändare som prisade Ladas förträfflighet.

Läs också: Till Sovjet och tillbaka – med 50 bensindunkar på flaket

Taggar: Backspegeln, Lada

Kommentarer

#1
2020-08-16 16:36

Säkerligen en korrekt bedömning av bilen (lösa skruvar ger ju en extra dimension på kvaliteten då endast de bäst hopskruvade gick på export). Men ändå, det hade varit grymt läckert att ha en 110:a att visa upp på bilträffar.

#2
2020-08-16 18:02

Såldes någon Lada 110 i Sverige? Tror mig aldrig ha sett en.

#3
2020-08-16 19:30

En svåger köpte föregångaren Samara, helt ny och det var som att flyttas femtio år tillbaka vid provkörningen.
Den bullrade och vibrerade som en engelsk diesel från femtiotalet.
Jag vet inte varför han köpte den, kanske för att det var ett bra pris, men bilen gav en del problem.
Men med en ny tändmodul från skroten så fick han den ändå tillförlitlig och höll ihop några tusen mil innan han tröttnade.
Man kan undra varför de gör sånt här, de har ändå tillgång till ytterst sofistikerad teknik, det har de ju visat på den militära sidan.

#4
2020-08-16 19:57

Skräp; (

#5
2020-08-17 08:30

Skev och snett tänkte först det var Tesla

#6
2020-08-17 09:24

Samtidigt var ur-ladan (2107) en rätt trevlig och funktionell bil. Men det var egentligen en fiat förstås.

#7
2020-08-17 10:24

Att ryssarna (enligt dem själva) har avancerad militär teknik har ju inte nödvändigtvis något med en bilfabrik i landet att göra. Jag gissar på dåligt ledarskap vid tidpunkten för denna bils tillkomst som anledning till den bristfälliga slutprodukten.

#8
2020-08-17 11:11

John2008: Det såldes en del av både sedanen Lada 110, kombin 111 och kombikupén 112 här i Sverige fram till år 2007. Det finns 58 st kvar enligt car.info
https://www.car.info/sv-se/lada/110/1st-generation-461966/map

#9
2020-08-17 22:37

En Lada som kommer från Sovjet tiden!

#10
2020-08-18 12:27

Carl Trefalt: Började dock byggas efter Sovjettiden...

#11
2020-08-18 12:38

Men härstammar från Sovjet tiden, fram till 1991.

#12
2020-08-18 18:51

Stämmer att den började utvecklas på 1980-talet, men tillverkningen kom inte igång förens 1995.

#13
2020-08-26 21:42

En släkting, vars namn jag av barmhärtighetsskäl inte ska avslöja, hade föregångaren, Samara. Det mest pinsamma är att han gillade bilen. Jag tyckte i och för sig att färgen var okej, men jag minns också inredningsdetaljer som var skruvade med synliga skruvhuvuden och plåtbrickor, som ett simpelt hembygge.
Lada 110 provsatt jag några sekunder på en bilmässa. Den stickande lukten av ohärdad plast fick mig att snabbt utrymma den. Lukten av ny bil … jodå.

#14
2020-09-19 10:05

Har, när det begav sej, ägt både en Vaz 1500 DL-78 och en Lada 2105-82. Båda köptes nästan nya, den första på Bjärnums Bil (Hässleholms kommun) som var återförsäljare för märket och den andra köpes i Malmö efter att ha sett en annons i Sydsvenska Dagbladet. 2105:an med 1.3 lit. motor hade rullat något 1000tal mil som diplomatbil. Det ni!!!! Den första av bilarna läckte efter relativt kort tid kylarvätska i handskfacket, där jag förvarade diverse musikband som alla blev mer eller mindre förstörda. Anledningen till att jag köpte 1500 DL-bilen var att en arbetskamrat körde rally med en sådan. Han vägde +100 kg och prisade dess robusthet. Där slutade nog det positiva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.