Bild
Nästa artikel
Audi 100 blev en riktigt hal typ – snål, snabb och tyst

Audi 100 blev en riktigt hal typ – snål, snabb och tyst

Backspegeln

Att kalla 80-talets Audi 100 för revolutionerande är snarast ett understatement, skriver Calle Carlquist.

En av 1980-talets viktigaste nya bilar provkördes i Vi Bilägare nummer 19/1982: Audi 100. Det var den tredje generationen av Audis stora modell sedan den första kom ut 1968.

Att kalla 1982 års modell revolutionerande är snarast ett understatement. Visserligen var även Ford med sin nya mellanklassare Sierra samtidigt inne på aerodynamik-utveckling men det var Audi 100 som angav tonen.

Bilen hade en luftmotståndskoefficient på 0,30, samtidigt som konkurrenterna låg på 0,40 eller mer. Det fick stor betydelse för hur karosserna skulle utformas framöver och för hur jakten på låg bränsleförbrukning tog fart.

Egentligen räckte det med att titta på Audis kaross för att förstå att den var ”hal”. Formen som helhet påminde om en tvål men hade en tydlig kilform i profil och ett tvärt avhugget bakparti.

Karossen var helt fri från utskjutande detaljer och alla rutor låg i liv med omgivande kaross.  Sidorutorna löpte utanför sina ramar, vilka i sig var kraftiga men såg tunna ut tack vare en sinnrik konstruktion. På fram- och bakrutor syntes en liten svart prick i överkant, det stift som höll rutan i spår mot ramen.

Underredet var också speciellt utformat för att lätt släppa undan vind och för att spara vikt gjordes dörrarna av aluminium. Strömlinjeformen bidrog inte bara till att Audi 100 var snål, den var tyst också.

Tanken, av plast, rymde hela 80 liter. Med den lilla fyrcylindriga 1,8-bensinmotorn på 90 hk och hög utväxling på både fyran och femman blev Audi 100 en verkligt snål milätare för långa autobahnetapper.


Accelerationen var inte märkvärdig, men toppfarten närmade sig 200 km/tim och aktionsradien blev enorm för sin tid. Den stora bilen drog ju inte mer än cirka 0,6 liter milen!

Femcylindriga motorer fanns förstås också och modellen utvecklades försiktigt under åren tills ersättaren kom 1991. Bland annat gjordes inredningen om och hela karossen fick galvanisering 1986.

Dessutom infördes det kortlivade krockskyddssystemet Procon-ten. Det var en vajerkonstruktion som omslöt motorn och förbands med bilbältena fram. När motorn trycktes bakåt vid en kollision drogs samtidigt säkerhetsbältena åt. Med krockkuddens intåg försvann finessen.

Över 55 000 exemplar såldes nya i Sverige, en stor andel av dem av Avantmodellen, alltså kombin med sitt karaktäristiskt sluttande bakparti.

Taggar: Backspegeln, Audi

Kommentarer

#1
2020-05-24 15:37

Ojo, nog finns det positiva detaljer, men vad som utlämnas är att det finns en lång lista med lika många negativa och dåliga saker, inte utan att man funderar på detta fenomen med självcensur som alltid träder in när det skrivs om historiska bilar.

#2
2020-05-24 15:59

Minns att säljare särskilt demonstrerade kupéfläktens kapacitet. Den var ruskigt hög.

#3
2020-05-24 16:22

Och plötsligt år 2020 gör vi precis tvärtom... nu finns det SUV cabriolet också...

#4
2020-05-24 16:50

Audi 100 hade - i produktionsutförande - 0.32 för lågprestanda modell. Mätt i MIRA:s vindtunnel. 9000 hade målet Cd 0.35, men efter Audi 100, lyckades SAAB- teknikerna reducera till 0.33 på lågprestanda varianten.

#5
2020-05-24 17:01

Audi 100 gjorde ett starkt intryck på bil- journalister - och allmänheten. För att några år senare få se sig slagen av SAAB 9000. AUDI.s starka man - Ferdinand Piech - blev så imponerad att han - några år senare - anställde Gunnar Larsson - som var Teknisk Direktör under 9000-utvecklingen, som Teknisk Direktör för AUDI.

#6
2020-05-24 17:01

Audi 100 gjorde ett starkt intryck på bil- journalister - och allmänheten. För att några år senare få se sig slagen av SAAB 9000. AUDI.s starka man - Ferdinand Piech - blev så imponerad att han - några år senare - anställde Gunnar Larsson - som var Teknisk Direktör under 9000-utvecklingen, som Teknisk Direktör för AUDI.

#7
2020-05-24 17:16

Kom ihåg 1987 när jag köpte en ny 740 som jag tyckte var så fin och skön.
Av en slump fick jag prova denna audi och dan den spöade min nyinköpta 740 i allt.
Där fick stoltheten sig en törn;)

#8
2020-05-24 17:35

Kommer ihåg denna som en ytterst behaglig bil att åka i, tyst och mjuk gångkultur i motorerna. Ståndsmässig på något sätt även med klenare motoralternativ.

Helt klart en av de bilmodellerna som satt ribban för andra tillverkare (både vad gäller säkerhetstänket men även att en bil skulle vara bekväm och tyst i kupén).

#9
2020-05-24 18:27

Jodå, det var en trevlig bil, särskilt med den välljudande 5:an. Med 4:an blev den bara slö och snål.
Men, riktigt varför de nöjde sig med "halvkombi" förstod jag aldrig.
Ska vi annars prata lågt luftmotstånd finns ju Saab 92/93/96 och inte minst Ro80 som mera var skapad som en modern bil, med lätt kilform.

#10
2020-05-24 18:28

Var det galvanisering eller var det varmförzinkning genom doppning?

#11
2020-05-24 19:11

Vi hade tre som lånebilar i firmans garage och jag har många mil bakom mig i dem.
Tre väldigt olika, men alla väldigt komfortabla, de skilde sig dock väldigt i uppträdande och den jag hade oftast, en ful mellangrå oansenlig sedan, var speciell. Etapper på 60 mil i alldeles för högt tempo var inga som helst problem.
Jag minns sista turen med den, i slutet av 90-talet då den gått drygt 30000 mil och skulle ersättas, det var nog den bil som varit med längst i garaget och den var fortfarande betydligt komfortablare än de helt nya A4 som ersatte den!

#12
2020-05-24 19:16

Jag håller med, vår 100 Quattro strök med vid ett älgmöte vid ca 15000 mil. Att då provköra en A6 var dystert så det blev ett annat bilmärke.

#13
2020-05-24 19:45

Jag hade en 100 Avant med 1.8:an, som en del varit inne på väldigt snål motor i den stora bilen men jädrar vad slö den var......den prestandan hade nog inte många nybilsköpare accepterat idag. Minns en tripp över Hallandsåsen med 5 pers i bilen, det var nedväxling för att kunna hålla uppe farten i den långa sega backen....

#14
2020-05-24 20:10

Ja mycket trevlig bil att åka rakt fram med, färdas långt, men svänga var inte dess paradgren.
Samspelet motor/koppling/växellåda var inte det smidigaste, så även där passade bilen bäst på långfärd.
Trevligare med automatlådan, men den höll bara runt 15" mil om man inte bytta olja väldigt ofta, hypoidolja från diffen läkte in i automaten, och det gillade den inte.
Det fanns 3 olika bränslepumpar, den sämsta höll inte ens 10" mil, jag hittade aldrig nån logik i pumparna.
Audi 100 är den enda bil där jag tappat räkningen på hur många pumpar jag bytt, men på en o samma bil bytte jag 3 ggr. Byta pump på en fulltankad Avant är bland det äckligaste jobb man kan göra.

#15
2020-05-24 20:32

Kom ihåg när man skulle ta ur domkraften...den var inte i vanlig svartplåt inte. Lättmetall så den var betydligt lättare än de "vanliga".
Har för mig en 1,8 sedan vägde under 1200 kilo?

#16
2020-05-24 20:36

Hade en begagnad 88B Avant, faceliften med 2,3 an.
Ganska pigg, lagom inkörd med 25000 mil.
Växellådan var som en dröm./Hade kört Peugeot innan)
Strulet som fanns var en läckande styrväxel, tydligen vanligt.

#17
2020-05-24 20:44

Min prutades ner pga trasigt innerhandtag på förardörren, så antingen fick man veva ner och öppna utifrån eller ta polygripen som låg i dörrfacket och dra i vajerstoppet. :) Vid inköpstillfället tänkte man ju att det fixar jag till helgen.......men som alltid med de små grejerna......körde med polygripöppning i några månader tills det var dags att sälja, då först fixade jag det. Man var inte lika driven som 20-åring som man är idag.....

#18
2020-05-24 22:35

Det har inte hänt så mycket inom utveckling av snålare bilar, hade en VW Passat kombi 1984 med samma 1,8 lit motor på 90hk som denna Audi, den drog 0,7 per mil vid körning med 140-160 km/t på autobahn, det skulle nog dagens bensin Passat också dra

#19
2020-05-25 06:20

Aj aj aj! Många minnen med dessa bilar då kompisens farsa var försäljningschef på ett ställe och vi var 20+ då. Drog runt i europa med en 1,8 avant. Var på svenska rallyt två ggr med en Avant Quattro med acc/skinn och telefon! Vilket var ovanligt då. Intresset försvann med den femcylindriga motorn då Audi blev en bil i mängden.

#20
2020-05-25 10:22

Ägde en 85a 1,8 med förgasar motor med manuell choke.
Pendlade 4mil dagligen och den drog sällan över 0,6 liter på den körningen.
Det var någon gång kring 90 och farsgubben hade en ny 740 som på samma semester resa drog 2dl mer vid tankningarna.
Nåväl den såldes när den slog om på 34000 mil och det enda jobbiga på dom milen var ett byte av värmepaketet vilket var halvjobbigt.
Något jag än i dag inte fattar var att avgassystemet byttes aldrig utan såg som nytt ut.

Ägde också senare en 88b med insprutning och cat och då blev förbrukningen 1dl högre.

Men trevliga tysta och komfortabla bilar. B

#21
2020-05-25 17:51

Hade en ny Audi 100 med 5cylindriga motorn och automat 1985, sen har det bara gått utför anser jag.

#22
2020-05-25 19:12

Mmm, Shogun. Håller med, dina bilköp sedan dess har en klart nedåtgående kurva.

#23
2020-05-25 20:10

Peter E.

Läs!

https://www.vibilagare.se/autoindex/nojdaste-bilagarna-2020-har-ar-marke...

Finns mycket mer att läsa på nätet, och detta år efter år, VW samma nivå som Dacia, grattis!

#24
2020-05-25 20:16

Jag läser dig år efter år Shogun, och det är samma nivå som alltid.

#25
2020-05-25 22:35

Peter E.

Och VW är alltid på samma nivå i undersökningar vad de än må heta världen runt, hur kan man vara nöjd med det? Som tur är finns det ägare som berättar HUR det är att äga VW, jo jag vet mycket väl själv också.....vilket träsk! Dacianivå.....

#26
2020-05-26 10:55

Suvarna kan inte ha så bra luftmotstånd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.