Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2011: Skoda mot premium

AutoIndex 2011: Skoda mot premium

AutoIndex

Tre tyska premiummärken i topp är ingen större överraskning. Mer överraskande är att tjeckiska Skoda klämmer sig in före både Volvo och Saab bland mer eller mindre nöjda bilägare i storbilsklassen.

Scandinavian AutoIndex speglar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. Totalt har 58 868 svar kommit in från privata bilägare i Sverige, Norge och Danmark. I storbilsklassen har tillräckligt många svar kommit in för att statistiskt säkerställa en ranking bland åtta bilmodeller.

Skoda-limousinen Superb har många mycket nöjda ägare, till och med mer nöjda än dem som kör Volvo och Saab, enligt AutoIndex-undersökningen som genomfördes i januari-februari i år. Redovisningen här bygger på årsmodellintervallet 2007–2010 och i Skodas fall betyder det att omdömena kommer från bilägare med både gamla och nya Superb. Nya Superb lanserades under 2008.

Skoda plockar som vanligt mest betygspoäng när ägarna ska bedöma kvaliteten som helhet i förhållande till priset. Just framtidsutsikterna med förhållandevis gynnsamma bränsle- och driftkostnader är det som Skoda-ägarna rankar högst.

BMW toppar
AutoIndex-undersökningen bygger på upplevd kvalitet och vad kunderna förväntat sig av sitt bilval. Totalt sett är BMW-ägarna mest nöjda när alla svar kring bilkvalitet, egenskaper och ekonomiska framtidsutsikter vävs samman.

I förhållande till de tyska premiumkonkurrenterna ligger BMW snäppet före när det gäller omdömen om design, ljudkomfort och inte minst de bränsleeffektiva motorerna.


Mercedes pluspoäng ligger på säkerhet, brukselektronik och uppfattningar om andrahandsvärdet. Däremot föreligger fortfarande en viss osäkerhet kring rostskyddets effektivitet, sett till historien. Precis som i Skodas fall kommer omdömena från ägare med både gamla och nya bilen. Nya E-klass, den så kallade Wagen 212, lanserades under 2009.

Audiägarna priskänsliga
Audi-ägarna är mest nöjda med elektroniken och pålitligheten med bilen som sådan. Däremot är Audi-ägarna mer priskänsliga och är också dem som rankar ”bil för pengarna” lägst i det här sällskapet.

Volvo och Saab faller mest igenom på de frågor som rör bränsleförbrukning och driftskostnader. I Saabs fall framgår det också tydligt att ägarna känner oro över hur 9-5 ska hålla värdemässigt i ett framtidsperspektiv.

Volvo-ägarna ger i det här sällskapet lägst poäng för elektroniken, och det gäller i synnerhet Volvo V70 där omdömena kommer från ägare till både gamla och nya bilen. Säkerhet, karaktär och i fallet Volvo V70 också hopp om god värdebeständighet är de frågor som ger Volvo mest plus i kanten.   

Hyundai Sonata som slutade tillverkas i början av 2009 hamnar i det här sällskapet lite på efterkälken. Värdebeständigheten är det som Hyundai-ägarna är minst nöjda med, men i gengäld ges förhållandevis höga poäng för ”bil för pengarna”, driftskostnader och elektronik.

Fotnot: Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet i Scandinavian AutoIndex 2011. Sveriges påverkan är 40 procent medan Norge och Danmark vardera har 30 procent. Rankingen här handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land.

Taggar: AutoIndex,

Kommentarer

#1
2011-11-07 08:36

Jag har sagt det förr: Uslare och opålitligare undersökning får man leta efter. Tabellen skall visa ägarnas åsikter om kvalitet/egenskaper men som i Saabs fall tycks ägarnas oro över hur 9-5 ska hålla värdemässigt i ett framtidsperspektiv fälla ett stort avgörande. Hör denna oro hemma under kvalitet/egenskaper? Inte enligt mig. Lägg ner AutoIndex och gör något vettigt med tiden för en gångs skull!

#2
2011-11-07 11:19

Jag håller med Kapten.
Väldigt underlig undersökning.

#3
2011-11-07 11:42

Någon kanske tycker det är intressant. Däremot inte jag, jag skumläser bara sidorna med "autoindex". Resten av tidningen läser jag däremot - från pärm till pärm

#4
2011-11-07 12:09

Märkligt att flera inte tycker Autoindex har någon relevans ! Men biltillverkare och även generalagenter följer detta minutiöst hur de ligger till och analyserar vad man kan göra för att bli bättre.

Hyundai Sonata ägare är oroliga för andrahandsvärdet,och ja det kan jag säga också att jag är som beställt en ny Hyundai i40 Sport den dyraste versionen av i40 a runt 360000kr,så visst kan man vara orolig för andrahandsvärdet. Men jag vet att jag kommer att förlora pengar oavsett. Även om jag köpt en Audi A6 avant som jag också kikade på eller något annat så förlorar jag pengar. Men det ska bli spännande att prova en Hyundai för första gången,ett nytt märke och erfarenhet för mig.

#5
Raymond K
2011-11-07 12:19

Jag tror att många som har köpt ny bil ofta kanske sväljer en del småsaker och säger sig vara nöjda med sin bilar för vem vill erkänna att man kanske köpt en halvdålig bil? Och då blir en sån här undersökning felvisande. De mest nöjda är Bmw ägarna men jag tror att de har överseende med en del irriterande småfel och tänker mest på körglädjen som är mycket bra i dem. Alla bilar har sina brister.

#6
2011-11-07 13:11

Det är svårt att fästa någon relevans till en undersökning som så totalt blandar vilt i grytan. Vad gör ägarnas oro över hur Saab 9-5 ska hålla värdemässigt i ett framtidsperspektiv under rubriken om kvalitet/egenskaper som de flesta tror skall handla om bilens tekniska form där den står på fyra hjul? Borde inte ägarnas oro över Saabs värdebeständighet i stället hamna under typ "Ägande/ekonomi"? Det är just den här typen av felpost (plus en del annat) som gör AutoIndex totalt missvisande och därmed också högst opålitligt. Märkligt också att ingen från pensionärsgänget på redaktionen tar till orda.

Alltså: "Hur nöjd är du totalt med bilens kvalitet och egenskaper", där frågan för de allra flesta borde inbegripa hur plåt och elektronik fungerar ihop. Men så kommer svaret: "Jag är rädd för att bilens värde kan bli högst osäkert på sikt". Morsning!

#7
2011-11-07 14:22

Kapten ober/unter/Jägaren.

Visst kan man fundera över att de lagt det under kvalitet/egenskaper,men frågan är har de gjort det? Det kanske är så att man just tagit med detta från kommentarer från ägare för att visa vad Saabägare är oroliga för i detta fallet andrahandsvärdet . Vilket inte är så underligt med tanke på den skakiga färd Saab har haft de senaste åren.

Men att helt avfärda Autoindex för detta är ju inte rätt ,enligt mig. Varför skulle då biltillverkarna/generalagenter följa denna undersökning med så stort intresse om det inte finns någon relevans med undersökningen? Jag tycker att du har fel där Kapten/Jägaren. Man kan alltid hitta fel på allting som inte stämmer med sin egen uppfattning men i det stora hela fyller Autoindex sin funktion väl och ger en viss fingervisning om hur olika märken ligger till.

Du behöver inte vara nedlåtande mot Autoindex för att Mercedes ägare är oroliga fortfarande hur motståndskraften mot rost är på bilarna,med all rätt fortfarande enligt mig,det skulle jag också vara.

Och varför vara så spydig hela tiden mot redaktionens medarbetare,vad vinner du på det? De har säkert att göra för att vi ska få en tidning att läsa och de svarar säkert här i mån av tid och brukar faktiskt läsa vad som skrivs. Men skriv ett mail direkt till Boo Wennerberg eller ring,det har jag gjort och det är en trevlig prick att prata med. Och du får svar på dina frågor!

#8
2011-11-07 15:26

Shogun, varifrån får du att jag skulle vara "orolig"? Gud, vilken låg koppling du gör till AutoIndex. Jag tror att till och med du fattar att en fråga om bilens värde hör hemma under rubriken "Ägande/ekonomi" och inte under rubriken "Kvalitet". Kanske är du sur för att inte Toyota/Lexus återfinns i tabellen ... Men det klart, vem vill ha en bil med taskiga ventilfjädrar, skenande elektronik, fastnande gaspedaler, öststatsdesign som får till och med kackerlackorna att lämna skeppet m.m.

Tillverkare och generalagenter har inget val! De är så illa tvungna att rätta sig efter vad pressen skriver. Tyvärr visar pressen tendenser till maffiainflytande.

Sedan var det det här med "Jägaren" igen. Jag har inget med denna person att göra.

Och dålig journalistisk basunerar jag ut hur jag vill - särskilt om den är konsumentvilseledande.

#9
2011-11-07 15:55

Autoindex är naturligtvis ett säljargument ... men för den med lite mer insikt och framförallt egen smak kan det indexas hur mycket det vill!

#10
2011-11-07 16:30

@ KaptenOberkomm/Jägaren/357etc.

Varför förnekar du dina tidigare nick? (Speciellt när vana besökare här känner igen din retorik från förr).

Så här skrev du den 7/4 i år:
"Helt riktigt: Jägaren fick jag inte ha ifred, inte heller Anonymmus - så till slut fick jag lov att regga ett namn rakt av - och kanske att man slipper clowner som reggar nya, snarlika användarnamn. Men jag tvivlar på det."

http://www.vibilagare.se/nyheter/smakprov-pa-nya-mercedes-aklass-31574

Helt okey att byta nick men varför förneka det?

Väldigt off topic men ändå...

#12
2011-11-07 16:46

Kärt barn har många namn. Men kärast är ändå Uno Lööv!

#11
2011-11-07 16:47

Kapten ober/fuhrer/kommando/Jägaren/who?

Så fort du får mothugg så kommer spydigheter,varför?

Men att sitta bakom ett tangentbord och vara tuff och skriva spydigheter går an. Men var karl för din hatt och ring upp Boo Wennerberg och prata med honom eller redaktionen och få vettiga svar istället. Kom tillbaka sedan när du gjort det. Kanske Boo Wennerberg också kan kommentera här senare också om du verkligen ringt upp honom så man kan ta dej på allvar. Så länge du håller på som du gör med personangrepp på allt som inte håller med dig och din världsbild hur allting ska vara för att det ska vara rätt,så kommer jag att betrakta dig som en fjant/troll här!

Och läs vad jag skriver! Jag säger att de kanske tagit med i kommentarer från Saabägare vad de är oroliga för i detta fallet andrahandsvärdet. Även om detta skulle vara under ägandekostnader istället för under kvalitet/egenskaper. Du kan ju ge kommentarer i Autoindex vad du tycker.

Men att helt dömma ut Autoindex för detta är ju helt fel som du gör. Och branchen är inte tvingad som du försöker påstå. Utan har de rent mjöl i påsen så är de seriösa och tar del av innehållet i Autoindex för att bli bättre och försöker förbättra sig. Och det gör de flesta även MB. Även om de verkar ha svårt att konkurrera med andra märken.......

Du kanske inte är orolig men om du läser i artikeln så är andra MB ägare oroliga/osäkra på rostskyddet,det skulle jag också vara om jag fortfarande var MB ägare.......dessbättre är jag inte det längre,jag lämnade skeppet MB tillsammans med kackerlackorna då bilarna rostade bort. Samt med en obefintlig kundvård var det valet enkelt. Då blev jag Lexus ägare tack och lov för första gången. Nu ska jag bli Hyundai ägare för första gången,snacka om klassresa...........;o)

Dessbättre finns Lexus med i många andra tabeller som du missat senast i Tyskland och många andra länder. Och MB har mycket att lära är helt klart för att få nöjda ägare jämfört med många andra märken tex BMW och framförallt Lexus naturligtvis. Toyota klarar sig också bättre och många andra märken.

Om Lexus varit med i svenska Autoindex kan du själv räkna ut var man befunnit sig.....;o) Där har du säkerligen de allra nöjdaste bilägarna alla kategorier.

http://www.fordonsnyheter.se/2011/11/lexus-r-tyskarnas-favorit

http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-lexus-etta-i-finland-32408

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/lexus-merkkien-merkki-vuonna-2011

http://www.spara.nu/forsakra/nojdakunder

#13
2011-11-07 17:05

Kapten/Jägaren.

"Jag har inget med jägaren att göra" Haha,gud vilken patetisk människa! Tönt!

Tack för den Rålle G! Men jag vet var jag haft denna schizofrena person hela tiden.........;o) Vem tar en sådan på allvar efter det här?! ;o)

Nu ska jag och titta på en riktig kvalitetsbil i Karlstad,nämligen Lexus LFA. Det är grejor det Kapten/fuhrer/jägaren/who? Hahaha skrattar hela vägen till Lexus handlaren efter detta. ;o)

#14
2011-11-07 17:41

Öööh! Ursäkta, var det inte Skoda ock Autoindex det handlade om i början. Jag tror att de som har en bil som kommer högt upp på listorna läser Autoindex med intresse. Som SAAB-ägare är det inte kul att läsa, eftersom oron för andrahandsvärdet sänker bilen. Jag tänker inte sälja bilen idag och jag är jättenöjd med hur den går och fungerar. Därför när Autoindex någonting jag hoppar snabbt över. Grattis Skodaägare!

#15
CIaes Nilsson
2011-11-07 19:36

Skoda har med hjälp av VW kämpat sig uppåt till snygga, bra och prisvärda bilar.

Men Audi då? Nja, dyra, rostar och går sönder. Tyvärr är det bara DKW-loggan man betalar för...

#16
2011-11-07 19:43

Snälla Vi bilägare! Använd inte ordet Premium.Ordet har så många nyanser och innebörd för olika bilägare-som har debatterats tidigare här.Vad kallar ni de bilar som enligt er inte är premium?kallar ni dem regular?Det är tramsigt att ge statusbenämningar på vissa bilmärken.Ett bra bilmärke skall reda sig själv utan en massa superlativer från er subjektiva journalister.Konkurrensen är stenhård och jag tycker inte att Audi,Bmw,MB
per automatik skall ha stjärnstatus.Många bilmärken är i kapp och förbi när det gäller value for money!

#18
CIaes Nilsson
2011-11-07 20:19

Jag håller med liefer med flera.

Förövrigt verkar det bara vara i Sverige som ordet premium babblas stup i kvarten.

bodde många år i Tyskland. De som hade en rostig Saab 900 behövde inte skämmas. De med en ny Mercedes behövde varken skryta med bilen elle få avundsjuka grannar på sig.

I Sverige är allt så ytligt...

#19
1 Tysken
2011-11-07 20:24

Det är branschen som klassificerar de olika segmenten , det som är normalbilen, eller kalla det "folkbilen" Opel, Kia mazda m.m. prisvärda bilar till folket..sedan så tar vi klivet lite mer av ,"Premium" , status åt de som inte har råd med lyx, de väljer Audi, BMW, Lexus, MB på sladden så kommer även uddamärken som Jaguar o Volvo...sedan kommer "top of the line" ...lyxbilar o riktiga sportbilar med små produktionstal och dyrt. , bilar som aldrig ens nämns i "AutoIndex"

#20
2011-11-07 20:30

Med premium menas att du är villig att betala mer pengar för något som nödvändigtvis inte är bättre. Så på så vis har de tre tyska premium märkena lyckats. Att förmå kunder att betala mer än de egentligen får för pengarna. Det är premium och då har de lyckats (att lura kunder). Detta är vad som menas med premium för biltillverkare. Och därför vill de gärna vara/bli ett premium märke,alltså tjäna mer pengar. Det är det allt handlar om.

Vad tyst det blev från Kaptenober/Jägaren kärt barn har många namn.......har jag gjort bort mig nu igen.........hahaha ;o)

#21
CIaes Nilsson
2011-11-07 20:33

Shogun: Kapten ober/fuhrer/kommando/Jägaren är otrevlig även när han inte får mothugg. Bara felaktigt hyllar tyskt.

Jag kör BMW men ljuger inte för det.

#22
2011-11-07 20:41

Det är bara Volvo och Audi som är premium. Mercedes och BMW är lyx. Skoda är basstandard.

#23
CIaes Nilsson
2011-11-07 20:42

Thommys = trollar igen?

#24
1 Tysken
2011-11-07 21:22

Nödvändigtvis inte är bättre ; än vad "Shogun" ?
Premium är mer eftersom man är beredd att betala mer.
Men det beror på köparen, det finns vissa som tycker att en bil är en bil bara för att det finns fyra hjul, säten och framdrivning.
Sedan finns det ett antal miljon köpare som värdesätter det som erbjuds av tillverkarna som levererar "Premiumbilar".
Enligt en del så får dom inget extra, kanske inte enligt de som inte bryr sig , utan tycker att en bil skall transportera från A till B.
Andra köper för att uppfylla en dröm eller en livsstil.
Vi är olika, ja skulle aldrig köpa exv. en bil som jag inte tycker om, oavsätt pris och jag är långt ifrån ensam det finns många miljoner som tycker samma, men det finns säkert lika många som tycker att vi blir lurade.
eller är det så att vi har olika värderingar !?

#25
2011-11-07 21:27

Shogun...varför har du hängt upp dig på att motorjournalister använder ordet premium? Det är väl fantastiskt att det finns bilmärken som folk är beredda att betala extra för även om det inte är ekonomiskt försvarbart. Det är bara tröttsamt och verkar bara vara avudsjuka från din sida! För min del skiter jag fullständigt i vilken bil jag för närvarande kör bara den fungerar. Otroligt att märkesdårar kan kidnappa hela forum med sitt tjat om det egna märkets förträfflighet..Patetiskt!

#26
2011-11-07 22:17

1 Tysken mfl.

Jag köpte en Lexus och blev lurad,inte en gång utan tre gånger! 1September beställde vi en Hyundai i40 Sport och blev lurad. Säg den som inte blivit lurad när han köpt en bil!? Den som säger något annat ljuger! Det är därför de flesta märken vill bli premium,så att de kan ta ut mer pengar,svårare än så är det inte!

Benny H.

Du har tydligen inte varit med från början. Tjatar jag om premium? Jaha,jag avundsjuk!? Nej, då känner du inte mig kan jag säga. Blandar du inte ihop mig med någon annan? Jag tror det. Var har jag tjatat om det egna märket förträfflighet (Hyundai)? Däremot kan jag skriva om mina erfarenheter av olika märken och skriva MIN sanning om vissa märken även om det svider för vissa.

Och varför tror du att motortidningar/journalister tjatar om premium? Jo, för att det säljer lösnr av tidningen därför detta tjat så fort en BMW eller Audi ,Lexus eller vad ändrar designen på en backspegel så är det en ny artikel om det i motortidningarna (vissa av dom,läs AMS och nu även TV) för det är tidningens målgrupp (främst tyskbilsägare) älskar att läsa om detta. "Staten och kapitalet de sitter i samma båt (bil)" i detta fallet bilindustrin och motortidningarna som tjänar grova pengar på detta.

Men jag är helt prestigelös när jag väljer bil och kan välja allt från en premiumbil till en Hyundai som jag köpt nu senast. Men jag konstaterar att premium är till för att kunna ta mer betalt för sina bilar,inget annat. Allt handlar om pengar och varumärkesbyggande. Så enkelt är det. Sedan får du tro/tycka vad du vill.

#29
2011-11-08 07:52

Jag hade hoppats att den där leifers tjafs om premium var över. Men icke. Men premium heter det och det ordet tänker jag då inte sluta använda bara för att tredjepersonen leifer "kräver" det. Tre för många svenskar förhatliga tyska märken är premium. Slutdiskuterat. Jag skrev för inte så länge sedan om vad Teknikens Värld bland annat ansåg om finishen i Mercedes E-Klass: Att det fanns en omsorg om detaljerna som de inte hittade hos konkurrenterna. Eller som Jonas Borglund skrev en annan gång: Bättre totalupplevelse gick inte att hitta. Som ett par exempel bland hundra för vad som är premium.

#30
2011-11-08 08:47

Men vad tusan, måste alla märken eftersträva premium-status hela tiden? Det blir bara mer och mer blänkande detaljer, fina lacker och lyxig extrautrustning.

Kan ingen tillverkare göra en bil för oss som inte bryr sig om utseendet? Olackad kaross i mjukplast för att slippa riskera repor, stenskott och dörruppslag...

#31
2011-11-08 09:00

Jag körde under ett halvårs tid ett antal hyrbilar i totalt drygt 2000 mil, och upptäckte skillnaden mellan premium och vanlig bil.

Och då menar jag inte enbart antalet blanka knappar, utan sitt- och inte minst ljudkomfort, väghållning och användarvänlighet.

Bäst var M-B E-klass, utan tvekan! Efter 45 mil klev jag ur, utvilad och glad.
Bra instrument, där varvräknaren är underordnad. Det enda jag störde mig på var den där multifunktionsspaken, varför inte torkarspak som alla andra?

Hade även en C-klass, men den var mer som en vanlig bil.

Ska jag försöka rangordna resten blir det så här.
Opel Vectra
Volvo V70
Saab 9-5
Längst ner hamnade Santa Fe och Passat.
Santa Fe för att den inte alls lämpar sig för långkörningar, orolig på vägen, slö vid omkörningar (trots V6) och kass utrymmen.
Passat för den pilliga förarmiljön och tröttande buller och stötighet.

#32
1 Tysken
2011-11-08 09:32

"Leifer" att du skall förstå vad "premium" betyder eller förstå innebörden av är detta är dödfött.
Eftersom du inte efter att jag förklarat att jag inte är Mercedes frälst , för 5:e eller 6:e gången och läs nu noga min käre "Leifer"
Jag har aldrig ägt en MB, jag har heller inte höjt detta märke över något annat av de tyska premiummärkena, jag kommer förmodligen aldrig heller att köpa en Mercedes.
Däremot äger jag en Porsche, som jag tycker är ett mästerverk av tysk ingenjörskonst.
Läs det som står ovan en gång till så kanske du förstår, eller är det för komplicerat att förstå.??

#34
2011-11-08 11:31

Lexus LFA är ett mästerverk av japansk ingenjörskonst enligt mig. Denna fantastiska bil finns till beskådan hos Lexus handlaren i Karlstad. Här snackar vi premium + om ni vill ;o)

Här kommer en annan premium bil till vettiga pengar och japansk ingenjörskonst som inte går av för hackor.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111108/nissan-gt-r-uppdateras-550hk

Välkommen tillbaka "har jag gjort bort mig nu igen" Kapten/Jägaren kärt barn har många namn! ;o)

Dags att byta namn igen ;o)

#35
Juppe
2011-11-08 11:34

@Shogun
Lexus LFA är ett skämt som får smisk alla dagar i veckan av Nissan GTR till en bråkdel av priset.

#36
2011-11-08 12:10

Juppe.

Det är många som får "smisk" av Nissan GTR.......om du missat det menar jag ;o)

Men det är konstruktion och förfining i LFA som gör den till just ingenjörskonst av högsta klass,därav också priset som är premium +

Men jag tror nog LFAs prestanda räcker för att få dig att skita i brallorna......om det nu bara är prestandan som gör en sportbil.......

#37
2011-11-08 12:41

Lite klarläggande om AutoIndex och hur vi ser på det. Vi ska komma ihåg att detta är en undersökning om upplevd kvalitet, byggd på förväntningar. För en tillverkare/näringsidkare måste det vara prio ett att göra sina kunder så nöjda som möjligt, och det speglar resultaten i AutoIndex, och därför anser vi att undersökningen i det avseendet är intressant.
I ett bilägande ingår naturligtvis de ekonomiska aspekterna när produkten ska bedömas, kvalitet i förhållande till pris är en självklar fråga som måste finnas med. Bland en av 20 frågor som ställdes i den här rapporten fanns frågan hur ägaren ser på bilens värdebeständighet, och det var där vi upplevde lägre betyg från bland annat Saab-ägarna. I det stora hela består annars frågepaketet till största delen av hur kunderna upplever kvaliteten med bilen i stort - sett till de förväntningar de har. Och värdeminskningsfrågan hade liten påverkan på slutresultatet.
Upplevd kvalitet och "riktig" kvalitet behöver nödvändigtvis inte vara samma sak. Men i förlängningen handlar det alltid om att göra kunderna nöjda.

#38
Juppe
2011-11-08 13:47

@Shogun

Du som brukar raljera över att premiummärkena inte erbjuder något extra utan bara är dyrare, borde väl avsky LFA?
Du får 5 GTR för priset av en LFA och dessutom betydligt bättre prestanda.

#39
2011-11-08 14:04

Shogun, varför fortsätter du att tugga om den där "Jägaren" när jag ber dig att sluta för att jag INTE har NÅGOT med den personen att göra? Får du en kick av att hålla på så här?

Wennerbergs förklaring kunde lika gärna ha uteblivit - han förklarade inte någonting. Fortfarande hör inte ägarnas uppfattning om bilens eventuella framtida värde (!) hemma under rubriken "Kvalitet" utan under rubriken "Ägande/ekonomi". Rörigt, otydligt och vilseledande.

#40
2011-11-08 14:05

Juppe.

Lexus LFA är inte premium som jag skrev det är premium + både i teknik och pris. Det är något helt annat,detta är ingenjörskonst på hög nivå.

Nissan GTR är ruggigt snabb,det är även Lexus LFA som är snabbare över kvartsmilen än GTR. Eller vad är det du räknar som är så viktigt med prestandan. LFA är ett mer avancerat bygge än GTR. Med ny utvecklad teknik i stort och smått,därav också priset.

Men jämför GTR mot Porsche tex här får Porsche smisk även den. Och det måste kännas skönt för Nissans tekniker att få sätta Porsche på plats som så gärna vill vara bäst.

Men jag vidhåller att Premium har med varumärkes byggande att göra så att du kan ta ut mer pengar,det är det allt handlar om. Därför vill flera tillverkare bli betraktade som premium tillverkare så de kan ta bättre betalt. tex Volvo vill gärna dit.

#41
Juppe
2011-11-08 14:24

@Shogun
Vad bra, då är vi överens då antar jag.

#43
Juppe
2011-11-08 14:33

@Shogun

Jag vill minnas att GTR var snabbare än LFA till 160km/h men att LFA hämtade in lite mot slutet ... men det var gamla GTR med 480hk. Sen dess har GTR uppgraderats två gånger. Nu senast fick den 550 hk vilket ger 0-100 på 2,8 sekunder och hiskeliga prestanda.

#42
2011-11-08 14:42

Kapten/Jägaren/who?

Läs här nedan i länken som Rålle G skickade tidigare vad du skrivit här i en annan tråd där du avslöjar dig själv igen. Och jag vet att du är Jägaren mfl dubbelnaturer som du använt dig av.

Så jag tar inte dej på minsta allvar längre vad du skriver och du förstår inte det skrivna ordet alls. Läs vad Boo Wennerberg skriver igen,hans skrev exakt det jag menade om Autoindex och vad ägarna till Saab 9-5 har kommenterat. Har du ringt och pratat med Boo än och var karl för din hatt istället för att bara komma med personangrepp på redaktionen och alla andra som inte har samma världsuppfattning som dig.

Du har helt enkelt gjort bort dej rejält enligt mej. Och ja,när du går till personangrepp som du gör så är jag riktigt skadeglad att du har gjort bort dej som du gjort i Rålle G länk som han skrev i sitt inlägg tidigare där du erkänner att du är Jägaren mfl precis som jag sagt och du är även who? som du använde på Teknikens världs hemsida men blev avstängd därifrån pga av personangrepp etc även där. Samma retorik och hyllning av MB.

Här nedan kommer Rålle Gs inlägg med länken där du erkänner att du är Jägaren i ditt eget inlägg. Erkänn att du gjort bort dej?!

@ KaptenOberkomm/Jägaren/357etc.
Varför förnekar du dina tidigare nick? (Speciellt när vana besökare här känner igen din retorik från förr).
Så här skrev du den 7/4 i år:

"Helt riktigt: Jägaren fick jag inte ha ifred, inte heller Anonymmus - så till slut fick jag lov att regga ett namn rakt av - och kanske att man slipper clowner som reggar nya, snarlika användarnamn. Men jag tvivlar på det."

http://www.vibilagare.se/nyheter/smakprov-pa-nya-mercedes-aklass-31574

Helt okey att byta nick men varför förneka det?

Väldigt off topic men ändå...

Slut citat Rålle Gs inlägg.

Vidhåller du fortfarande att du inte är Jägaren när du tidigare erkänt det den 7/4 tidigare i år i ditt eget inlägg,i såfall säger jag bara "Goddag yxskaft" du käre Kapten obersturmbahn fuhrer! Du är inte alls trovärdig utan är en dubbelnatur/troll. Och borde be redaktionen om ursäkt för vad du skrivit om dom.

#44
2011-11-08 15:58

Jag skulle gärna vilja att Vib/Boo Wennerberg förklarar vad de menar med premium och varför de använder det ordet.Jag tycker inte att en biltidning skall indela märken i statusklasser.Audi,BMW,MB med flera kan sköta den marknadsföringen själva utan hjälp av journalister.

#46
2011-11-08 18:02

Premium är ett allmänt begrepp och alla, eller nästan alla vet vad som menas!

#47
2011-11-08 18:08

Jag tycker det är mycket bra att man använder subjektiva utryck som premium. Allt sägs inte med siffror. För mig säger det mer om en morot om den kan beskrivas som krispig än att jag får veta hur många kilo den kan belastas med innan den går av.

#49
2011-11-08 20:18

Det är nu inte fabrikanterna som tillåts avgöra "premium" leifer, det är marknaden (alltså vi).

#50
2011-11-08 20:59

Jes,om det är vi som avgör vad ordet premium betyder skall inte biltidningarna bestämma vilka bilmärken som är det.Förövrigt tycker jag att läsa Automotor och Teknikens värld är som att läsa en reklambroschyr för vissa bilmärken,jag hoppas inte att Vi bilägare sjunker så lågt.Bilar som Audi A4 och BMW 1-serien hade inte varit lika populära om t ex Fiat hade tillverkat dem.Vad jag menar är att en del bilar "åker räkmacka"på sin premium status.Jag anser att det finns billigare bilar än A4 och 1-serien
som är rymligare,komfortablare och lika roliga att köra.

#51
2011-11-08 21:12

Stefan: "Det är nu inte fabrikanterna som tillåts avgöra "premium" det är marknaden (alltså vi)." (Tack Jes_)

Du kan tycka vad du vill. Och köra/köpa vad du vill. Köpare av "premium" köper just premium för att man vill köpa/köra premium. Samma sak som att man köper en dyr (och sannolikt/möjligen en inte prisvärd) tröja eller liknande.

Återigen; gör som du vill, du lär i alla fall inte ändra på sakernas tillstånd.

#53
2011-11-08 21:28

ViB: "När bilen skulle köras av Ekerö-färjan vägrade den att starta och föraren fick handgripligen putta Saaben av båten. Knappast värdigt en bil som vill kallas premium!"

Återigen; gör som du vill, du lär i alla fall inte ändra på sakernas tillstånd.

#54
Juppe
2011-11-09 09:07

@leifer
Hur många gånger har du argumenterat emot begreppet premium och ställt dig frågandes till dess existens?
Premium existerar, vare sig du vill eller ej. De allra flesta (utom du) vet vad premium innebär.

Med risk att bli tjatig:

"premium" har med varumärket att göra och hur det uppfattas. "Lyx" är mer konkret och förknippat med en bil.

T.ex
MB är ett premiummärke. S-klass är en lyxbil. A-klass är en småbil i premiumsegmentet.

Premium är inget marknadsföringsjippo och något man bara hittar på eller slänger ur sig. Det är _resultatet_ av långt och hårt varumärkesbyggande.
Och om du vet något om hur man bygger varumärke så vet du att det är omöjligt att göra det på luft och lögner.
Faktum är att MB/BMW/AUDI är bättre än genomsnittet, har ett brett modellutbud, mycket lyx, många prestandamodeller och enorma möjligheter till individualisering.

En uppstickare kan aldrig bli premium över en natt, oavsett hur bra eller lyxiga bilar man än bygger. Det tar tid!

#56
Juppe
2011-11-09 09:47

@leifer

Jag svävar inte ett dugg! Jag försökte vara extremt tydlig och jag förstår inte hur det kan misstolkas.
Lyx = konkreta attribut hos en bil.
Premium = varumärke

Hyundai kan lansera en bil i solitt guld som bara dryper av lyx, om de vill. Det gör inte Hyundai till ett premiummärke.

Eftersom jag skriver "hur varumärket uppfattas" så vet jag absolut att uppfattningen varierar i olika länder. Det har jag dessutom skrivit tidigare.
Volvo är som sagt ett bra exempel. Saab också. Listan kan göras lång.
Det handlar dock om variationer eftersom de flesta bilmärken agerar på en global marknad. Jag tror inte MB/Audi/BMW uppfattas som något annat än premium i något land.

#57
2011-11-09 10:32

Shogun, jag får be om ursäkt - jag tänkte fel i farten i inlägget nedan.

Det är alldeles riktigt att jag var Anonumys men fick som sagt inte ha det användarnamnet ifred. Det är också helt riktigt att jag var Jägaren, vilket jag också mycket riktigt har skrivit vid flera tillfällen. Men inte heller det användarnamnet fick jag ha ifred på grund av omogna debattörer (ingen nämnd, ingen glömd). Tyvärr tänkte jag fel i inlägget nedan och tänkte i farten på ditt eviga tjat om "Who". Så, när jag skrev att jag inte är "Jägaren" hade jag ditt j-vla "Who" i tanken. Alltså, jag har inte något med någon "Who" att göra och har heller aldrig haft det. Är vi helt klara med detta nu en gång för alla? KaptenObekommando = Jägaren = Anonumys = Helt rätt och riktigt - dock använder jag ENDAST KaptenOberkommando nu för tiden och kommer INTE att byta nick såvida ingen kommer och sabbar. Men dra INTE in Who i sammanhanget.

Och vadå avstängd från Teknikens Värld? Jag har skrivit där i flera år - senast igår.

Det är något konstigt med dig, Shogun. Ibland kan man undra om du inte är paranoid. Du verkar också ha någon tvångstanke om att du måste älta gammalt tjafs - aldrig att du kan "släppa taget". Dessutom biter du dig fast i rena felaktigheter. Du verkar vara helt besatt av detta. Testa att låta allt vara ett tag. Efter ett tag kommer det att kännas bra. Som ett tips, bara.

Kan vi nu återgå till ämnet och/eller låta andra få skriva?

#58
CIaes Nilsson
2011-11-09 10:38

Kapten: Haha, jag hade rätt! Du har visst haft flera olika användranamn...

#59
2011-11-09 10:44

Skoda har väl varit premium i 10-15 år. Well well.

#60
2011-11-09 10:46

"Claes": Jag beundrar din skarpsynthet - särskilt med tanke på att jag flera gånger har skrivit om detta efter turerna med Anonumys och Jägaren ... Det räcker med att vara läskunnig i förskoleklass för att förstå sambanden. Inget nytt under solen, således - bara ett klargörande av ett misstag. Så, ner med näsan igen.

#61
CIaes Nilsson
2011-11-09 10:47

Skoda Felicia är premium. Där har de inte ens snålat in på sidolister, det är standard! Precis som enkelt byta av lampor, duglig markfrigång, tar sig fram bra i snö, rymlig för storleken, lungt designad uinredning, snål motor o s v.

Det ser jag faktiskt som premium!

#63
2011-11-09 20:44

Kapten/Jägaren/who? mfl psedonymer.

Du är inte ens värd att kommentera mer,du har gjort bort dig i mina ögon. Först förneka att du är den du är.För att sedan när du är påkommen så försöker du slingra dig som en orm,för att sedan erkänna när du har kniven mot strupen. Det är lågt enligt mig.

Och vill gärna trampa på andra,oförskämd mot andra som skriver här och mot medarbetare på redaktionen och vill försöka framstå att vara så perfekt själv när du inte är det. Du är inte mer perfekt än vad min och fleras Mercedes är med sina rosthål som man inte ville ta ansvar för. Du kan lita på att jag fortsättningsvis kommer att påminna dig om vem DU verkligen är då och då när det passar/behövs fortsättningsvis. En dubbelnatur! Och jag tar inget DU skriver fortsättningsvis på allvar.

#64
2011-11-09 21:00

Bra skrivet om premium Claes!Skoda Felicia tillhör premiumklassen!
Volvo 740 är premium! Den är också standardutrustad med sidolister,den har riktiga stötfångare.Du får en hygglig 740 för 15000kr med 40000mil på mätaren-det är premium!de flesta andra bilmodeller med samma årtal är skrotade vid 25000mil.

#65
2011-11-10 07:55

Shogun, vad du tycker kunde inte intressera mig mindre. Men det enda jag begär av dig är du slutar anklaga mig för att vara den där "who".

#66
2011-11-10 09:55

Visst är det svårt att definiera premium, och det finns flera exempel på bilar som inte lyckats, kanske på grund av att de har "fel" stämpel.

T.ex. VW Phäeton, som säljer dåligt trots vettigt pris och bra komfort/prestanda.
Men, det är fortfarande en förvuxen Passat i mångas ögon.

Sen kan det ju gå alldeles galet som Kia Opirus... ;-)

#67
2011-11-10 12:09

Kapten herr ober/Jägaren.

Du säger att du skriver på Teknikensvärld! Senast i förrgår. Jag har letat på TV men hittar ingen Kaptenober där!? Visa mig på det så får vi se vad du skrev i förrgår,eller vilket namn skriver du under där? Du sa att du endast använder Kaptenoberkommando numera,jag hittar dig inte där visa mig på det då. Med en länk dit så vi alla kan se så du inte ljuger igen! Eller måste kniven mot strupen fram för att du ska erkänna igen......?

Du tycker jag ältar gammalt tjafs,ja det kan ju du tycka som bara ljuger. Och sådana personer ska hängas ut enligt mig för att visa vilka de egentligen är! Speciellt när de försöker framstå som mer perfekta än vad de är. Och när de alltid går till personangrepp på andra som har en annan åsikt. Och desseutom är direkt otrevlig och oförskämd mot medarbetare på redaktionen,de har inte fått en ursäkt än från dig vad jag sett. Jag tycker du ska kliva ner ett par hack på den höga pedistal du sitter på och bli lite mer ödmjuk mot folk som skriver här och jobbar här. Om inte kommer du att bli påmind var så säker även fortsättningsvis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.