Bild
Nästa artikel

Långtest 2011: Saab 9-5 i semestertest

Långtest

Årets semestertest avslöjade de goda och dåliga sidorna med Saab 9-5. Bilen är idealisk för långa resor, men den är bara premium till 50 procent.

Det kändes lite osäkert att köra till nya och outforskade länder med Saab 9-5. Kunde vi lita på att den fungerade hela resan? Bilen har ju ibland drabbats av elektronikbuggar. Senast öppnade sig bakluckslåset gång på gång.

Men Saaben gick som ett schweizerur hela resan och fick mycket beröm. Den är idealisk för långa semesterresor. Det spelar ingen roll hur föraren är byggd, stolen passar de flesta som en handske. Luftkonditioneringen håller bilen dragfritt sval. Bullret från däck och fartvind är lågt. 220-hästarsmotorn gör omkörningar till en barnlek. Att köra slingriga sommarvägar med Saaben är ett renodlat nöje. Den stora bilen är följsam och smidig som en liten racervagn.

Köregenskaperna är dock inte lyckade till hundra procent. På trasiga och lappade vägar kan bilen strutta ganska obekvämt. Fjädringen absorberar inte små slag så bra. Den som trampar för hårt på gasen i ett gathörn eller ur en snäv sväng måste ha stadiga händer.

Motorkraften sliter i ratten. På vägar där dubbdäcken gjort rännor småkastar bilen nervöst – de 225 millimeter breda sommardäcken vandrar i spåren. Där asfalten är grov hörs det att bilen går på stora hjul. De mullrar rejält.

Premium till hälften
Men trots en del irriterande egenheter njuter de flesta bakom ratten på Saab 9-5. Vad passagerarna säger är en annan sak. 9-5 är den största bil Saab har byggt, över fem meter lång. Men den är inte gjord för att ha vuxna människor i baksätet.


Själva sätet är visserligen bekvämt med skönt vinklade och rejäla dynor. Det finns gott om utrymme för ben och fötter. Men för att komma in i sätet tvingas passagerarna huka genom en låg och trång dörröppning och den som är uppåt 190 centimeter lång upptäcker att han tvingas sitta som en gam med nacken tryckt mot det låga taket. Åt sidorna går inte att se, ty den framåtvinklade dörrkarmen skymmer som en skygglapp.

Mer småvuxna passagerare kan visserligen räta på ryggen, men har inte heller någon vidare sikt. Sidorutorna är små och dörrsidorna höga. Framåt skyms omgivningen av nackskydden och de kraftiga mittstolparna. I brist på utsikt får passagerarna istället titta på de fult veckade sömmarna på framstolarna.

Saab vill ju gärna att 9-5 betraktas som en statusbil med förmåga att konkurrera med de allra bästa. Men den som tittar runt i kupén får inte någon stark kvalitetskänsla. Många knappar är likadana som i Opel Meriva. Plastpalenerna har en billig yta och i botten på dörrfickorna ligger små fula mattbitar av lump. Radion skulle kunna sitta i en gammal östbil.

Saab 9-5 är bara premium till hälften.

Klicka här för att läsa mer om semestertestet med årets långtestbilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Plus och minus:

Plus: Köregenskaperna, sittkomforten, dragvikten.
Minus: Lågt insteg och låg takhöjd bak, djupt lastutrymme, förbrukningen, fula detaljer, däckbuller.

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Baspris: 311 000 kr.
Extra utrustning: Vector-paket 22 000 kr, Vector Active-paket 10 000 kr, Nödreservhjul 1 000 kr.
Testbilens pris: 344 000 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 1 770 kr/år.
Mått och vikt: L 501/B 187/H 147 cm. Axelavstånd 284 cm. Tjänstevikt 1 805 kg. Maxlast 455 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 513 l.
Motor: Fyrcylindrig med dubbelverkande turbo. Volym 1 998 cm3. Effekt 220 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 500 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 8,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 194 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 240 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 3.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4.

Kommentarer

#1
2011-07-08 11:15

Synd att inte SAAB inte lyckats med denna bilen, då den sannolikt är viktigt för företagets eventuella överlevnad.

Att ge sig in i lyxbilssegmentet är SAAB:s största misstag. De borde tillverka bilar för vanligt hederligt folk istället.

#3
2011-07-08 13:28

Helt rätt leifer. Har sett inredningen i 9-4X, och den håller mycket högre klass. Hoppas det blir samma material i 9-5.

#4
2011-07-08 14:45

Det är ju det som är Saab, grym väghållning, perfekt förar-ergonomi, bra turbo-pulver men lite fulare sömmar i lädret än tyskarna. Synd bara att det sistnämnda verkar prioriteras av den stora massan.

#5
2011-07-08 14:50

Premium till hälften!
Tja, Saaben ville tydligen likna en A6;a och det har man väl lyckats med ganska väl, faktiskt med en betydligt snyggare akter :o) . Maskinellt och funktionellt har Vib's exemplar tydligen hämtat sej från sin yrvakenhet ... om den håller måttet i långa loppet får vi väl se! Interiören är tydligen ett lapptäcke men det verkar vara mindre justeringar som behövs ...
Om Saab har lyckats till 50% på första allvarliga försöket så har nog Saab sin premium 9-5 inom kanske 5 år .... såvida företaget finns kvar förstås :o)

#6
2011-07-08 14:59

Re. Marianne Sterner
"Radion skulle kunna sitta i en gammal östbil."

Där är vi helt överens. Som hämtad från en Vaz Lada.
http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00508/Saab_9-5_sedan_spel_508639c.jpg

Jag har dock minst lika svårt att ta mig in i baksätet och sedan sitta där, i t.ex. Volvo S60.
http://www.akozo.com/wp-content/uploads/2011-Volvo-S60-T6-AWD-wallpaper.jpg

#8
2011-07-08 15:52

Jocke, jag tror att hon syftar på den här radion: http://www.motherproof.com/news-rants/story/hot-or-not-saab-9-5s-green-dials/

#9
2011-07-08 16:48

Svårt att avgöra på bilden, men om fotot är från nya 9-5:an så tycker jag att den ser lite omodern ut..
Fast man kan ju alltid köpa till Navi-paket med cd/vxl och sånt, då ser ju anläggningen nog lite annerlunda ut.
Största problemet är väl ändå trots allt dom tråkiga plastdetaljerna och det dåliga baksätet.

#10
2011-07-08 16:53

Re. Audi A5 SB
Aha! Den radion tillverkar ju Saab i så fall på licens från Skoda. Det är en Skoda 100 radio.

#11
2011-07-08 17:05

Det är en bild på radion i nya 9-5, inget annat. Skodas lösning är snyggare;-)

http://www.blocket.se/kalix/Saab_9_5_Vector_2_0TiD4__Aut6__34427643.htm?ca=15&w=3

#12
2011-07-08 17:08

Ja, det ser inte så kul ut....

#13
2011-07-08 17:12

Frågan är varför inredning / utrustning ser så tråkigt ut på nya 9-5, - det är väl knappast dyrare att göra det lite snyggare....??

#15
2011-07-08 17:51

Snygg ljussättning och bra fotografer gör underverk på även på andra icke premiumbilar: http://www.lincah.com/2009-fiat-bravo-msn-edition/2009-fiat-bravo-msn-edition-interior-view

#16
2011-07-08 18:19

@Audi A5 SB
Hehe! Om du tar på dina glasögon, så ser du att Fiaten har samma lågpris-plysch och återvunnen plast som AUDI har! De har nämligen samma underleverantör! :-)

#17
2011-07-08 18:30

Erik N; kul! Visst har Audi och Fiat samma underleverantörer. Men Audi har egna motorer. Saab har inga. Bara sådana som från Fiat, t.ex. Hepp!

#18
2011-07-08 18:54

@Audi A5 SB
Nyligen när jag kollade, så satt det folkvagns-motorer i AUDI! ;-)

#19
2011-07-08 20:01

Erik N , det är riktigt. De sitter i SEAT och Skoda också. Samt i Lamborghini och Bentley. Cosworth är även med på ett hörn. Men inte Fiat. Och inte Saab.

#20
2011-07-08 20:04

Återigen Leifer ... Premium är en känsla ... och om tillräckligt många köpare finner den känslan kan fabrikatet kallas Premium ... Jag tror att Saab 9-5, med tiden kan kan konkurrera där ... mot Audi, och de andra ... samt inte att glömma, vissa Volvomodeller också :o)

#23
2011-07-08 21:00

Re. Audi A5 SB
AUDI med Fiat-motorer.
http://www.sintercast.com/data/content/DOCUMENTS/20101017347668SinterCast%20Press%20Release%20-%20English%20FINAL.pdf
http://www.vmmotori.it/en/03/00/dettaglio.jsp?id=129

Saab kanske fortsätter med de bra och snåla diesel-motorerna från Fiat? Men de kommer dock i framtiden att köpa bensin-motorer från BMW.
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-koper-motorer-av-bmw-27498

#24
2011-07-08 21:22

Joke, Sintercast har patent på en process. Jag sålde mina aktier i bolaget 2002. Ett misstag kanske, men vad har det med Audi att göra? Tupy? VW tillverkar sina egna motorer. Vad har VM Motori med VW att göra?

#25
2011-07-08 22:32

Jag är inte förvånad..SAAB har aldrig förstått helhetstänket och då hinner alltid verkligheten ifatt till slut,,,always the same shit

#26
2011-07-08 22:41

Jag håller med dej Leifer men i bilvärlden är det tydligen annorlunda ... och Saab siktar ju på att 9-5 an ska likställas med A6 an ...
Jag tycker inte att Saab har misslyckats helt ... det är mest intrigören som inte riktigt håller måttet .. Bilen är både snygg och ger ett väldigt potent intryck.
.
Vad jag kan se skiljer exempelvis Volvo från Tyskarna är att de tre Tyska fabrikaten har modeller i lyxklass vilket Volvo inte direkt kan skryta med. Tyska premium-modeller tycks vara strippade varianter av lyxmodellerna varemot de mest premium Volvobilar är lyxade standard-modeller ... För att ta exempel.

#27
2011-07-08 23:50

Det är väl så att VM motori förser tex Alfa, Saab och Fiat med utmärkta dieselmotorer och inget annat? Utmärkta måste de vara eftersom Saab-ingenjörerna har fått ner 9-3 sc till 119 gram, trots 180 hk, 400 nm och det utan start/stop och bromskraftsåtervinning. 9-5 dieseln på 160 hk släpper ju ut 136 gram, men det talas om 119 gram snart på den också.

#28
2011-07-09 00:15

@Jes
"Jag tror att Saab 9-5, med tiden kan kan konkurrera där ... mot Audi, och de andra ... samt inte att glömma, vissa Volvomodeller också"

Saab 9-5 fick exakt samma betyg som Volvo S80 här:
http://www.aftonbladet.se/bil/article13171112.ab?teaser=true

Av någon konstig anledning valde man BMW, Audi och Volvo med tvåhjulsdrift. Men Saab med fyrhjulsdrift!

#29
2011-07-09 11:53

Ingen nyhet detta! Då är vi helt överens Saab tillverkar fula själlösa bilar med taskig kvalitet det vet alla förutom svenskarna då.

#30
2011-07-09 15:29

Re. grodlår
Vem är du är överens med?

#31
2011-07-09 16:03

@Peter S.
Han är överens med sig själv! ;-)

#32
2011-07-09 22:55

Saab och kvalité har aldrig gått hand i hand. Nu kan man knappt ens köpa reservdelar längre. Nya tillverkas inte och andrahandsköp är puckat. Någon nystart kommer aldrig heller att inträffa. Muller plundrar och vissa klappar händer. Dags att vakna, kanske?

Lägg ner Saab nu, det är bäst för alla, både anställda och Sverige. Tillverka bilar med gammal teknik kan ryssar göra...

#33
2011-07-09 23:52

@Shift
"Saab och kvalité har aldrig gått hand i hand."
Nej, har aldrig behövt gå hand i hand! Kvalitén är ju redan inbyggt i bilarna! Hehe! ;-)

"Nu kan man knappt ens köpa reservdelar längre."
Jag kan lugna dig... Det finns gott om reservdelar, p.g.a. att Saab-bilar, aldrig går sönder! Hehe! ;-)

#34
2011-07-10 00:36

Re. Marianne Sterner
"Radion skulle kunna sitta i en gammal östbil."

Jag var och kollade på bilar idag, bl.a. SAAB. Den enkla varianten av radion i 9-5 är inte premium att titta på, det kan jag hålla med om. Men Marianne vilken gammal östbil refererar du till?

Den enkla radion i 9-5 har 9 st. högtalare med mycket bra ljud tyckte jag. Den avancerade radion har 11 st. högtalare. Vaz & Lada etc. hade väl 2 st. mycket enkla högtalare eller?

#35
2011-07-10 11:10

Angående hjulupphängningen. Är bilen försedd med HiPerStrut eller standard McPherson? Med tanke på klagomålet gällande dåliga vägar.

#36
2011-07-11 10:11

Självklart finns det brister. Men det gör det hos andra bilmärken också. Och ja, jag kanske har bekymmer att komma in i baksätet på en 9-5:a, men då ska vi inte tala om hur svårt det är att ta sig in i förarsätet på en V50 DrivE, pga att den är så låg.

Och nej, köper jag en bil gör jag det inte räknat med att jag ska sitta i baksätet, men jag förstår helt klart kritiken kring utformningen av den bakre delen av kupén.

Jag tittar inte i första hand på baksätet när jag köper bil. Det är inte det som avgör om jag ska köpa bilen eller inte. För mig gäller det främst bekvämligheten i förarsätet, förarutrymmet och sedan utseendet på bilen. Alla har olika smak, men jag vill ha en bil jag tycker ser bra ut. Och det är något som 9-5 verkligen gör enligt mig. Så mycket mer graciös skönhet än en bulligt maskulin (formmässigt) BMW.

#37
2011-07-11 10:19

Jag var tvungen att skapa ett konto för att jag vart så jäkla arg! Först om radion så säger det väl mer om den som har köpt bilen än om SAAB eftersom det finns andra alternativ hos SAAB som ser annorlunda ut! Sedan jämför de med Opel. Vet inte om de vet de men Opel har vunnit flera år som den mest kvalitets säkra bilen i Tyskland mot bland annat Marianne Sterners sponsor "Audi"

Sluta var så vinklade! Det är snarare Vi Bilägare som är som en öststats tidning och skriver till den som betalar mest i annons utrymme!!

#38
2011-07-11 11:06

En annan reflektion - hur kan det vara dåligt med ett djupt lastutrymme? (Det klagas på det i "plus och minus"-rutan till höger. Det är väl bra om en bil kan lasta mycket, och särskilt en sedan. Och hur ska en sedan kunna göra det om inte med ett djupt lastutrymme (det går ju inte att göra det bredare direkt.. ). Sen har Saab en fiffig avgränsare man kan välja att köpa till som inte kostar många kronor där man kan dela av lastutrymmet på lite olika sätt.

Sen står det längre upp i artikeln att väg- och luftbullret är lågt, för att sedan - när asfalten är grov - vara högt. Vilken bil har inte högra ljudbuller på grov asfalt? Och så hamnar däckbullret som ett minus? Jag förstår inte och önskar gärna ett förtydligande. För egentligen så borde det ju även stå lågt däckbuller på plussidan för att vara rätt.. eller tänker jag fel?

#39
2011-07-12 22:24

Tror de syftar på att det är en hög lasttröskel, så hålet blir djupt. Vilket kanske kan vara lite störande ibland. Problemet är väl att det blir ett väldigt grunt bagageutrymme om man ska lägga golvet så det blir i höjd med luckkanten = över bakre krockbalken, som det är på kombibilar. Dessa kommer ju undan med det pga takhöjden.

Funderar lite på det här med att bilen försöker spåra också. Borde inte det ha mer med spårvidden att göra än däckdimensionerna? De här däckspåren som blir i vägen är ju inte direkt cykeldäckssmala, däremot är väl majoriteten av bilarna som åker på vägarna både en eller två storlekar mindre än 9-5'an. Borde bli så att bilen då hela tiden åker på de yttre "sluttningarna" ner i dessa täckspår, och castervinkeln på framhjulen vill då hela tiden trycka ner bilen i däckspåren. Då drar den sida som för tillfället har brantast "sluttning" ner mot spåret i vägen bilen ner i just det spåret.

Min teori :p Tror att däcken är så pass mjuka att de inte torde påverka kursstabiliteten nämnvärt.

#40
2011-07-12 23:12

Fundersam; det finns en fin liknelse om apan som tar en frukt ur en urna, men eftersom handen då är knuten inte kan få upp den ur urnan. Samma med djupet på ett bagageutrymme: inte kul att ligga med benen över en skitig bakre stötfångare för att nå det innersta. Jag har haft samma upplevelse i min förra A6. Höjd och bredd är bättre.

#41
2011-07-13 08:28

Re: Audi A5 SB - mycket sant. Jag som är så lång har inte det problemet så jag har inte ens reflekterat över det så. Tack för upplysningen! :)

Kan dock inte släppa det där med däckbullret, som ena stunden sägs vara lågt och i nästa högt och därmed blir betyget att det är dåligt..

#42
2011-07-13 09:46

Re: Audi A5 SB - fast nu har jag tänkt lite.. och det som är minus är ju inte den då kanske höga inlastningsnivån i bagageutrymmet utan djupet på det. Alltså för att ta din liknelse med apan och urnan.. det är inte urnans öppning smo är problemet utan att den är för hög så apan inte når frukten i botten på den..

#43
2011-07-13 10:11

Oavsett vilket så borde det väl trots allt vara bättre med ett stort bagageutrymme än ett för litet? Alternativet blir ju annars att ta den last som inte får plats och lägga i en takbox eller släpkärra, och det är väl sämre än att få lite smuts på finbyxan?

#44
2011-07-21 21:20

344' för en premiumbil.. hur gick det till?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.