Bild
Nästa artikel

Långtest 2011: Bästa semesterbilen

Webb-tv

Långtestbilarnas bra och dåliga sidor blev uppenbara efter vår testsemester på andra sidan Östersjön. En av fem bilar klarade alla krav.

Kommentarer

#1
2011-06-10 09:03

Läste att Saaben bara är premium till 50%... Samma knappar som i Opel Mervia.

#2
2011-06-10 09:19

Who cares...

#3
1 Tysken
2011-06-10 09:24

".nef" du måste vara väldigt intresserad av SAAB trots dina negativa kommentarer, eftersom du tycks läsa allt du kommer över som handlar om just SAAB

#4
2011-06-10 11:16

.nef drömmer om att någon gång i livet, få äga en Saab! :) Han har alla Saab-broschyrer.. Saab-affischer på väggarna.. Men eftersom han inte har råd, så kommer så mycket ilska fram!

#5
2011-06-10 11:33

Okej, där lämnar vi vad Nef tycker om Saab. Vad säger ni om Ford C-Max och själva semestertestet?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2011-06-10 11:51

Inte så smart att köra 9-5:an i Sport Mode (DriveSense) på dåliga vägar... Eller är det "budget-versionen" med McPherson-hjulupphängning istället för HiPer Strut-hjulupphängning ni kör!??

#7
2011-06-10 21:06

Känns som lite självklart att en MPV vinner mot kombibilar i en semesterbilskamp ;)

#9
2011-06-11 16:56

Däcksbullret i Saaben var tydligen mycket lågt - utom på grov asfalt. Det är väl ganska typsikt för lågprofildäck.
Eftersom Saab aldrig riktigt lyckas få till det där med materialkänsla i plasten, så borde de lägga krutet på att skapa rena, ergonomiskt genomtänkta iteriörer med trivselfaktor.
Se kan ju tilläggas att Saab genom åren fått beröm från andra tillverkare (som Ferarri) för kvaliteten på skinnet i bilarna.

Att Forden klarade semestertestet bäst är inte alls förvånande, som Roger konstaterar.
Kan man hoppas att bullret är lägre än på andra Fordar, att rostproblemen är borta och att interiörmaterialen blivit tåligare också?

#10
Sture Oxelhieck
2011-06-11 17:32

Håliga vägar med mkt grov asfalt dräller det av i Sverige.

Hellre en Dacia på semestern än en 9-5. Skitbil...

#13
2011-06-12 00:32

En otrolig sörja det här med slät, medelgrov och grov asfalt, kombinerat med olika däcksprofiler, och även olika hårda däck. Tyvärr kör de flest av oss mest i Sverige. Och här har vi mest (80%?) grov asfalt. Sen har vi olika människotyper. Somliga störs inte alls av däcksbuller. Jag tackar Gud varje gång jag åkt i min kompis Fabia några mil. Att det inte är min bil. Ofta blandar ViB bort korten, genom att jämföra bilar med helt skilda däcksprofiler. Slapphet eller okunnighet?

#14
2011-06-12 08:14

tyckte inte att 9-5 var så himla tyst. v60 verkar bättre på den punkten (och många fler...) c-max verkar smart. ford är bra, dem uppfann ju bilen för tusan :P

#16
2011-06-12 12:56

Frågan är om det är så jäkla viktigt? De flesta provkör väl bilen innan ändå? Alla upplever ljud olika, så det är inte ens säkert att en bil som anses bullrig är jobbig i just den personens öron.

Så många bilmodeller finns det inte på marknaden att man måste sålla provkörningarna innan direkt.

#18
2011-06-12 13:28

Lustigt Leifer hur olika man upplever saker och ting. Min f.d Ford Focus hade jag öronproppar när jag körde längre sträckor med. Den var helt olidlig. Innan dess hade jag en Mondeo och den var bättre - men långt ifrån bra. Opel skall vi inte prata om - ren katastrof!

Nej, här är det skillnad mellan olika märken. BMW tycker jag är väldigt tysta, Audi likaså. Volvo ligger också mycket bra till. Ford, Renault och Opel däremot är rena bullerburkarna och en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa något av de märkena igen.

MVH AL

#22
2011-06-12 14:09

Ok Leif. Fast att lasersvetsade karosser skulle vara bullrigare finner jag inte särskilt sannolikt. Däremot har man nog fördelat om bullret lite, från tidigare karossgnek och vibrationer däri till vägljud. Totalt sett är dock de lasersvetsade konstruktionerna bättre, i alla fall om man använder vettiga bussningar.

Opel har jag bara erfarenhet av den äldre Astran och den nya Insignia och det var inga välisolerade vagnar direkt. I synnerhet den sistnämnda var en rejäl besvikelse i mina öron:-).

A6 däremot är mycket välisolerad, i alla fall så länge man använder vettiga däck och låter bli det löjliga sportchassiet. Den nya A6 har jag inte provat än så den kan jag inte uttala mig om, men om man introducerat ny teknik skall det bli intressant att pröva så småningom. Just nu har jag en 10-veckors valp att ta hand om så jag hinner knappt vara med här men jag skall försöka testa den nya A6:an och delge er andra här om jag upplevt någon skillnad.

MVH AL

#23
2011-06-12 15:34

Min poäng är att det kanske inte är så viktigt i biltestsammanhang, De kan mäta hur mycket som helst, de kan lämna in till lab osv, men det är ändå upp till personen som köper att avgöra om denne störs. Visst kan man nämna om bilen är tyst eller bullrig i testarens öron. Men att lägga så mycket mer energi på det än så känns meningslöst. Skulle lika gärna kunna anlita 50 personer som skulle avge en dom om bilen var snygg eller inte, på en skala.

#26
2011-06-12 15:52

tyckte att 9-5 var tystast. v60 verkar sämre på den punkten (och många fler...) c-max verkar sådär. ford är ok, dem uppfann ju bilen för tusan :P

#27
2011-06-12 17:39

Nejdå, leifer, efter att jag ett antal gånger rättat dina feltolkningar, så borde du inse att jag inte alls har några problem med läsförståelse.
Trots att du själv citerat olika ställen ur testet, så har du ändå inte tolkat det hela rätt. Vi Bilägare (Marianne?) skriver i omdömet om Saaben att "bullret från däck och fartvind är lågt". Men, precis som jag skrev, så är det så att "där asfalten är grov hörs det att bilen går på stora hjul. Det mullrar rejält." Dessutom får bilen minus för däckbuller.
Det uppmätta bullret i tabellen är mycket riktigt mätt på medelgrov asfalt med ett enkelt dB(A)-filter, vilket mycket grovt tar hänsyn till vår hörsels frekvenskurva, men inte alls hur den varierar vid olika ljudnivåer eller förekomsten av transienter och varför vissa ljud upplevs som mer irriterande än andra. Infraljud, som kan vara direkt skadligt, tas bort helt av filtret.
Det är för övrigt olycklgt att man valt dB som enhet för ljudtryck, eftersom värdena inte alls återspeglar hur vi upplfattar olika ljudnivåer - något jag skrivit mer utförligt om tidigare och kan fördjupa mig ännu mer i vid behov.

#29
2011-06-12 17:53

Nu är jag ute och teoretiserar lite:
De allt vridstyvare karosserna (lasesvetsade eller inte) hindrar bilen från att bryta upp i olika resonansmönster, utan den rör sig mer som en enhet vid en därför nedåtflyttad frekvens - muller och infraljud. De styva hjulupphängningarna hjälper också till. Hjälpramar med mjukare bussnngar är antagligen den väg man får gå.
Tunga dämpmattor kan hindra större plåtpartier att svänga med - på gott och ont, eftersom de kan förstärka vissa frekvenser men även fungera som membranresonatorer och absorbera andra frekvenser.
Isoleringsmaterial tar mest ner högre frekvenser som vindljud, stensprut och motorbuller. Det är därför som egen isloering i efterhand visserligen ger intryck av en tystare bil men inte tar ner mullret just någonting alls.

#31
2011-06-14 12:38

Tunga massor på burk eller som mattor fungerar i många sammanhang. Jag har själv dämpat bort kyrkklockklangen i mitt badkar med hjälp av tunga dämpmattor, men det är lite annorlunda när det gäller en bil. Resonanserna i en plåtyta går förstås att dämpa bort, men det är värre när hela bilen, p g a dess karossstyvhet och stumma hjulupphängningar, fungerar som en pickup - något som används till att avnjuta vinylskivor med, en förklaring till eventuella yngre förmågor som endast upplevt cd, bd och diverse minnesstickor läser detta.

#32
2011-08-31 08:19

I de flesta europeiska bilmärken finns idag resonanasdämpare. De finns på många ställen i en bil: ratten, innanför skärmarna, i torpedväggen mm. Dessa resonansdämpare är avsedda att dämpa ut en viss frekvens som av någon anledning anses som störande. Resonansdämparens vikt är låg jämfört med en passiv resonansdämpare typ matta eller en plåtklump. Dessutom dämpar den bort ljudet mycket effektivt. Den nya generationen resonansdämpare kommer att sitta på bilens upphängning med avsikt att dämpa bort vägbuller som kommer från asfalt/väg. Kanske kommer bilarna att bli tysta även på svensk grov asfalt i framtiden?!

#33
2011-09-21 09:24

"Vilken bil skulle du välja bland årets långtestbilar?"
Lätt val! 9-5 är störst, säkrast och mest komfortabel. Den tar vi!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.