Nästa artikel
Långtest 2011: Dacia Duster i semestertest
Långtest

Långtest 2011: Dacia Duster i semestertest

Publicerad 4 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Årets semestertest avslöjade de goda och dåliga sidorna med Dacia Duster. Bilen är bullrig – och inte särskilt billig med nödvändig utrustning.

Dacia är ett lågprismärke. Det går att köpa en Duster för 134 900 kronor men det är dumt att göra. Billigaste modellen saknar ESP och anti-sladdsystemet behövs för att den höga bilen ska hålla sig på hjulen i pressade situationer.

Utan ESP skulle vi inte vilja köra Dacian. Den var ruskig i vår undanmanöver, där vi svänger skarpt fyra gånger som om vi väjde för ett hinder. Karossen svajade våldsamt och ESP-systemet jobbade så hårt att framhjulen tappade styrförmågan.

Att köra av vägen med Dacia Duster kan få allvarliga följder. I Euro NCAP:s krocktest har den bara fått tre stjärnor.

Med nödvändig säkerhetsutrustning, dieselmotor och fyrhjulsdrift är Dacia Duster inte så billig längre. Vår bil kostar drygt 180 000 kronor. För dessa pengar får man visserligen en bil som har hög frigång (20,5 cm) och tar sig fram på usla underlag, men komforten är skral. Somliga tycker att den enkla inredningen av hård plast ger ett robust intryck, men vi är fler som retar oss på billiga lösningar.

Ratten, till exempel, går bara att ställa i höjd och det är svårt att få till en bra körställning. Förarstolen ger dåligt stöd och under långa körpass får de flesta förare ont någonstans.

Dånande muller
Inte heller passagerarna är nöjda med sittkomforten. Baksätet har samma svikt som en Tempurmadrass. Ändan sjunker ned i dynan och blir fast. Samtal mellan fram- och baksäte får ske med höga röster. Från däcken stiger ett dånande muller och det blåser runt backspeglarna. Oljudet är väldigt tröttande.

Det är i alla fall lätt att kliva in i den höga bilen och den upphöjda sittpositionen ger fin sikt även från baksätet. Dessvärre är även bagageutrymmet upphöjt och att lasta tunga väskor tar på ryggen. Lastgolvet ligger nästan 80 cm över marken.

Dieselmotorn på 109 hästar låter inte vackert, men kraften räcker. Växellådan är modernt sexväxlad, men utväxlingen är konstig med en etta så låg att motorn storknar vid 30 km/tim. Steget mellan tvåan och trean är ovanligt stort och om man försöker motorbromsa genom att lägga i tvåan nästan stannar bilen medan motorn varvar upp med ett rytande.

Numera kör vi Dacian som om den vore treväxlad: startar på tvåan och går direkt till fyran och sexan. Då går bilen mjukare.

Ingen ljusautomatik
Små irriterande detaljer sänker trivseln i Dacian: vindrutetorkarna går inte på automatiskt när man spolar rutan – och det krävs massor av vatten för att få bort smuts och insekter. Mugghållarna är så grunda att flaskor ramlar ur när bilen svänger.

Retfullast är ändå att bilen saknar automatiskt halvljus. Det händer ofta att vi glömmer slå på ljuset – eller slå av det. Varningspipet för påslaget ljus är så lågt att det inte hörs genom annat stadsbrus. Det har hänt att bilen varit strömlös några morgnar när vi glömt ljuset på.

Klicka här för att läsa mer om semestertestet med årets långtestbilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Plus och minus:

Plus: Bekvämt insteg, sitthöjden, framkomligheten.
Minus: Bullrig, ingen halvljusautomatik, svampig fjädring, dålig sittkomfort, högt lastgolv, billiga detaljer.

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Baspris: 168 900 kr.
Extra utrustning: Läderratt 1 500 kr, Audiosystem 2 200 kr, ESP 4 000 kr, metallicklack 4 000 kr.
Testbilens pris: 180 600 kr.
Garantier: Nybilsgaranti tre år/10 000 mil, lackskyddsgaranti tre år, rostskyddsgaranti sex år och Dacia Assistans tre år/10 000 mil.
Skatt: 3 416 kr.
Mått och vikt: L 431/B 182/H 163 cm. Axelavstånd 267 cm. Tjänstevikt 1 369 kg. Maxlast 550 kg varav 80 på taket. Bagagevolym 443–1 604 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda. Fram- eller fyrhjulsdrivning via en elektromagnetisk momentomvandlare.
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 145 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-04 21:30
Rustan Werling

Jag gillar idén med en enkel, robust bruksbil till lågt pris. Då är det extra tråkigt att utförandet är så dåligt och att de sparas på säkerheten. En billig fyrhjulsdriven liten suv med en enkelhet som typ Berlingo vore kanon. Med ett pris på 130 000 utan att det sparas på säkerheten.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-05 00:11
Jocke-A

Dacia Duster = En tidsmaskin till 80-talet!

#3 • Uppdaterat: 2011-08-31 00:52
hmbrgb

Att ViB över huvud taget kan ta med en sån här bil i sitt långtest är fullständigt obegripligt! Det skulle i så fall enbartt vara för att varna folk för att köpa denna potentiella dödsfälla. Tänk om ock kör den till skroten NU!!!

#4 • Uppdaterat: 2011-11-04 19:56
Raphael

Dacia har valt en extra låg etta istället för att utrusta bilen med en dubbel-låda för hög- och lågväxel. Ettan är en lågväxel som ska användas när man typ drar ut båten på en trailer eller kör i terräng uppför backar. För vardagskörning så startar man på tvåan, vilket även är det som Dacia själva säger att man ska göra så Vi Bilägare har tydligen inte kollat ordentligt i instruktionerna.
Det har funnits bilar tidigare med låga ettor så idén är varken ny eller unik för Dacia. Vi Bilägare klagar på en funktion som egentligen är bra! Många SUV:ar har ingen lågväxel alls!

#5 • Uppdaterat: 2011-11-11 10:58
Deddly

Att påstå att Dustern är farligare än andra bilar om man kör av vägen är missvisande. Bilen fick bara 3 stjärnor eftersom den saknar ESP som standard och på grund av dålig fotgängarskydd. Testbilen har ESP och fotgängarskydd har ingenting att göra med hur det går för föraren om du kör av vägen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.