Bild
Nästa artikel

Saab kämpar med krånglande 9-5

Långtest

Långteststallets Saab 9-5 har nyligen varit inne på verkstad, bland annat för kontroll av kopplingen och justering av bakluckan.

Det tog nästan en månad för Saab att svara på tre frågor som Vi Bilägare ställt med anledning av allt krångel vi haft med nya 9-5:

» Bilen har låst sig i tändningsläge och varken gått att starta eller stänga av under 20 minuter. Färddatorn har samtidigt visat meddelandet: ”Rattlås behöver service”.
» Bakluckans elstyrda lås har sprungit upp.
» Farthållaren har lagt av.
» Det har varit fel både på en tidig testbil och vår egen inköpta 9-5, tillverkad 1 300 bilar senare. Ägare till nya Saab 9-5 har också hört av sig till redaktionen och rapporterat problem. Att krånglet beror på ”buggar” i datorsystemet är tämligen klart.

Den 29 december ställde vi följande tre frågor till Saab:

1) Hur många bilar har dessa buggar i sitt datorsystem?
2) Har Saab hittat någon lösning på problemet?
3) Hur hanteras saken ute på verkstäderna?

Inte förrän 21 januari kom ett mail med de svävande svaren:

1) Svårt att ge en exakt siffra, då det beror på motorvarianter tillsammans med en viss utrustningsnivå där dessa intermittenta symtom kan uppträda med ett felmeddelande gällande rattlåset med följande startproblem.


2) Saab har en lösning med en uppdaterad mjukvara som ska säkerställa att problemet är löst.

3) Så fort uppdatering är utvärderad och godkänd kommer Saabs återförsäljare och verkstäder att få information och möjlighet att uppdatera de bilar som är drabbade. Själva uppdateringen tar någon timme att utföra.

Alltså inte ett ord om problemets omfattning eller när bilarna kan åtgärdas.

Bältesvarnarna larmar felaktigt
Det trassliga datorsystemet ställer också till problem i baksätet på vår inköpta Saab 9-5. Bältesvarnarna kan börja larma trots att ingen sitter i sätet. Problemet uppstår vanligen om en passagerare byter plats. Sensorerna i sittdynan tycks inte kunna avgöra vilken del av baksätet som används. Verkstaden hoppas att en ny mjukvara eliminerar även detta fel.

Vi har också noterat ett klonkande ljud från transmissionen, men det har blivit bättre. Troligen kom det från kopplingen, från en gummibussning som var lite för hård när bilen var helt ny. Efter cirka 600 mil har gummit mjuknat och oljudet minskat.

Bakluckan har varit svår att stänga, beroende på att låset varit feljusterat. Det har åtgärdats på verkstad, där man upptäckte att färgen på bakluckan skadats när plåtkanten slagit emot stötfångaren. Lackbättring blir nödvändig.
    
I Vi Bilägare nummer 3/2011, i butik 22 februari, rapporterar vi från vintertestet med alla våra fem långtestbilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-5 2,0 Turbo4

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Baspris: 311 000 kr.
Extra utrustning: Vector-paket 22 000 kr, Vector Active-paket 10 000 kr, Nödreservhjul 1 000 kr.
Testbilens pris: 344 000 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 1 770 kr/år.
Mått och vikt: L 501/B 187/H 147 cm. Axelavstånd 284 cm. Tjänstevikt 1 805 kg. Maxlast 455 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 513 l.
Motor: Fyrcylindrig med dubbelverkande turbo. Volym 1 998 cm3. Effekt 220 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 500 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 8,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 194 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 240 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 3.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4.

Kommentarer

#1
Johan Larsson, bilmek.
2011-02-17 09:10

Sådär har Saab alltid varit. Krångel.
Inte kul såklart men helt sant.

Litar mer på Dacia, en Dacia är säkert dyrare än Saab, ingen aning men Dacia är en bättre bil.

#2
Lööw
2011-02-17 09:15

tog ni med saab bara för att hugga på märket? saab är redan ett hotat märke. det har sina brister men då det finns en del köpare fortfarande kunde ni valt något annat märke till ert test. dette skrämmer ju iväg ännu fler köpare.

#4
2011-02-17 09:17

Slarv i utprovning och intrimning. Slarv i produktionen. Så onödigt! Saab har inte råd med sånt - även om det kanske inte är värre än hos andra.

#5
borkas
2011-02-17 09:18

VIB: intressant, följ upp denna artikel hur felen åtgärdades, mm.

Kul att Saaben som ni skriver "med marginal blev den mest kompetenta bilen i vintertestet."

/Anders

#8
mec
2011-02-17 09:30

Märkligt att VIB hela tiden aktivt SÖKER fel på Saab 9-5, man kanske skulle börja granska alla bilar och då upptäka deras brister med otäta dörrar krånglande elektronik m.m.
Det är väl bra att upptäcka eventuella fel på en ny bilmodell men då ska det ju gälla alla bilmärken.

Tyvärr kommer jag aldrig mer köpa VIB,s tidning i fortsättningen eftersom man inte kan vara objektiv.

#13
Tack!
2011-02-17 09:47

Jag gilalr Saab men samtidigt tycker jag att det är bra att ViB verkligen säger sanningen.

Jag tror inte att ViB gör detta för att jävlas med Saab.

Bra att ViB även i fortsättningen är en ärlig tidning trots kritik.

#14
Sweeny
2011-02-17 09:49

Ska man mörka problem för att SAAB har det svårt?? ska inte potentiella köpare få veta vad de står i begrepp att köpa? Trassel av den här sorten är inte acceptabelt på någon bil, inte minst om de kostar 300000+ och hävdar att de är lika bra som Audi...
Ska det hålla på så här lär de inte sälja annat än till de mest inbitna märkesfanatikerna.

#15
2011-02-17 09:55

Jag har tagit bort flera kommentarer. Nu håller vi oss till ämnet.

Siggen:
Jag har spärrat användaren SiggeN. Ägaren till kontot får gärna höra av sig till mig, med e-postadressen som signaturen SiggeN brukar använda, så låser jag upp det.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#16
2011-02-17 10:00

Olika tidningar har lite olika preferenser. Vi Bilägare är nog den biltidning som bäst tillvaratar de faktorer som gynnar oss i vardagen.
Det innebär inte att jag alltid för den skull instämmer i enskilda journalisters tyckanden. Marianne Sterner tycker att 9-5 ser ut att vara hopfogad av två olika designers. Jag tycker att bilen har ett ovanligt mjukt flyt i linjerna, men att fronten kunde vara mer återhållsam. Hon vurmar för rymdkänslan med stora takfönster. Själv undrar jag över ökad solinstrålning, ökad värmeutsrålning nattetid, ökad vikt som dessutom är högt placerad, eventuell ökad skaderisk vid rullning, eventuell ökad solbländning och försämrad takhöjd i kupén. Det förhindrar inte att hon är en erfaren och kompetent biltestare som säkert ser och uppfattar fler egenskaper och detaljer hos en bil än vad vi vanliga, dödliga gör.
Man måste alltså skilja på när en journalist ger en personlig uppfattning och när det handlar om regelrätta testresultat. Något mec härunder borde tänka lite kring.
Jag kan inte för allt i världen se att någon biltidning favoriserar vissa bilmärken framför andra, även om somliga hävdar det friskt, med en dåres envishet. Ibland hör man hur någon läsare beklagar sig över att favoritmärket blivit totalsågat. För det första så har det sällan blivit totalsågat, utan de positiva bitarna finns med och för det andra så är betygen nog så faktagrundade. Sen är det en sak att, som jag skrev inledningsvis, att olika tidningar har sina preferenser, vilket alltså måste vägas in. Hur en bil ska bedömas beror ju lite på hur den ska användas.

#19
Henke78
2011-02-17 10:21

Det roliga är ju att det bara är ViB som har problem med sina SAAB bilar!!! Alla andra tidningar funkar SAAB perfekt för och det ser man även på Bilprovningen! Men vem bryr sig om vad skriver ViB inte läsarna ialla fall enligt ny webstatistik och fler säger upp prenumerationerna!!

#20
Emil, 24
2011-02-17 10:26

De främsta Internetanvändarna, de yngre söker sig till "tuffare" bilsidor.

Vi Bilägare innehåller mer verklig fakta vilket jag ser som en fördel.

Angående prenumerationen kan det bero att många nöjjer sig med webben. Dessutom kanske inte alla tror de hinner med att sitta och läsa i en tidning.

Men jag köper oftast tidningen när jag läst om något här jag vill läsa mer om.

#21
2011-02-17 10:38

"Det roliga är ju att det bara är ViB som har problem med sina SAAB bilar!!!"

Vi Bilägares långtest är Sveriges i särklass tuffaste biltest. Ingen annan biltidning i landet köper bilarna i fråga och kör dem i 4 000 mil per år.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#22
Henke78
2011-02-17 10:41

Emil,

Jag håller inte med för fem öre! De andra tidningarna är minsta lika bra på tester om inte bättre i många fall! ViB lägger alldeles för mycket personligt tyckande bakom deras ord!!
Tex "Saab kämpar med krånglande 9-5" vad var det dom kämpade med?
*Tog det tid på verkstaden eller löste sig allt smidigt? *Har SAAB fixat allt på ett smidigt sätt?

Sedan att det tog en månad för SAAB att svara är ju inte bra men ViB har ju aldrig presenterat förloppet när de försökte kontakta SAAB så man vet ju inte om det är ViB eller SAAB som har klantat sig!!

#23
Sweeny
2011-02-17 10:41

Henke78: andra biltidningar lånar en ny bil några dagar till några veckor, ingen annan köper in och lever med bilen så vitt jag vet. Denna modell har ju inte varit inne på bilprovning heller så den jämförelsen är irrelevant... Fel på generator osv som på 9-3:an kommer heller inte upp på bilprovningens statistik, möjligtvis om den pajjar på parkeringen utanför, för denna typ av fel fixar man omgående för att kunna använda bilen.

#24
Henke78
2011-02-17 10:42

Fredrik lilla!!

Ni har inte kört 4000mil med SAAB 9-5 ännu!! Det finns andra tidningar som kört längre än era 600 mil med SAAB 9-5 Suck!!

#25
emellertid
2011-02-17 10:43

Buggar i datorn är en sak men buggar i datorsystem i bilar är verkligen allvarligt. Detta gör kanske att bilen blir obrukbar och jämförelsevis att ha buggar i en desktopdator för ca 5000:- kan ju gå an men att ha buggar i datorsystem i en bil för ca 300.000:- är oacceptabelt. Inte konstigt att Saab säljer dåligt.

#26
Henke78
2011-02-17 10:46

emellertid,

Alla bilar har buggar i sina datorsystem! Enda skillnaden är att ViB endast skriver om SAABs! Tex Volvo har så mycket fel att de måste uppdatera din bil varje gång den är på verkstaden!

#27
JEF
2011-02-17 10:48

Jag har nu haft min Saab 9-5 TTiD XWD i 2 veckor och kört c:a 200 mil. Jag kan bara säga att denna bil är helt fantastisk! Den är tyst, den drog 0,73 första tanken (blandad körning) vilket jag tycker är mycket bra för en ny bil, körupplevelsen är outstanding. Jag har låtit några kunder och kompisar provköra bilen och alla har varit helt lyriska. Nu är det ju hittils bara 200 mil men jag har inte haft några problem alls.
Jag har läst alla artiklar som ViB skrivit om nya 9-5:an efter att jag beställde den och började bli orolig att jag gjorde fel som valde den men jag har hittils bara idel lovord. Jag tycker ViB har en mycket negativ inställning till 9-5 och att man bara skriver om det man upplever negativt, det positiva kommer inte fram men jag och många med mig har bara eller mest positiva erfarenheter.

#29
ricky rikon
2011-02-17 11:05

Vilken skitbil! Ingen nyhet detta; De flesta vet att Saab och Volvo har undermålig kvalitet kombinerat med ett högt pris. Iaf inte oväntat när det gäller Saab lika bra att lägga ner istället för att lura sina kunder. Saab borde skämmas.

#32
2011-02-17 11:09

Spencer med flera, att 9-5 vann vintertestet är alltså ett bevis på att Vi Bilägare hatar Saab? Skärp till er!
Tidningen rapporterar det de upptäcker - oavsett bil.

#33
Henke78
2011-02-17 11:10

Roy J,

ViB är inte objektiva oavsett om SAAB vann eller inte!!

#34
Yarl
2011-02-17 11:11

Henke78, jobbar du på Saab?

#35
VolvoSven
2011-02-17 11:12

Jag frågade ViB för ungefär en månad sedan hur det gick med den Volvo V70 de långtestar och som fick problem med tändningslåset så blien inte gick att starta men jag har ännu inte fått något svar. Ska det behöva ta så lång tid att svara på en enkel fråga?
Oavsett vad ViB svarar på insändarnas inlägg så är fakta i målet att ViB tar varje chans de får att gnälla på Saab. Varför kan man undra? Har Saab gjort er något? Annonserar de för lite? Får ni aldrig provköra först eller är det nåt annat som gör att minsta fel på Saab slås upp stort i ViB medans samma eller liknande fel på Volvo enbart får en kort kommentar långt inne i en större textmassa. ViB gör f.n. ett dåligt och oseriöst intryck. Andra tidningar som Teknikens Värld och AMS är betydligt mer objektiva i sina bedömningar av olika märken.

#36
Leonarde
2011-02-17 11:12

Bra av Vib att berätta sanningen för svenska folket så man slipper bli lurad. Hade funderat på en Saab 95 men efter alla dessa skriverier ska jag se mig om ett annat märke helst med bättre kvalitet. Har ni nån tips på bra bilar utan krångel??

#37
Henke78
2011-02-17 11:14

Yarl,

Tyvärr inte.

#38
Potatischips
2011-02-17 11:16

Oroväckande många fel på ny bil. Som ägare till sådan skulle man få spader!

#39
VolvoSven
2011-02-17 11:18

RE: Leonarde
Jag tycker du ska köpa en skateboard. Minimalt med problem. Ganska svår i snö men då kan du bära den.

RE: Roy J.
Om nu ViB är så objektiva. Varför finns bara artiklar här på sidan där problem med bilen slås upp stort? Varför står här inget om att bilen vann? Hur ser papperstidningen ut? Inte står det på framsidan att Saab 9-5 blev bästa vinterbil (i stor stil).

#40
Henke78
2011-02-17 11:20

Potatischips,

Det verkar ju bara vara ViB som har problem och ingen annan! SAAB har ju erkännt bra bilar och om det har lite strul i intrimmningen så går det ändå på garantin! Detta händer alla, Audi, BMW, Volvo och Toyota. Enda skillnaden är att ViB skall trycka upp allt om SAAB 20ggr så stort som det är!

#41
2011-02-17 11:23

Jag har haft många Saab och min erfarenhet är att det historiskt varit problem med de första årsmodellerna.
Man kan gå så långt tillbaka som till 92an där man hade en del trassel på första årsmodellerna, bl.a. hade den för litet kylarpaket, men det rättades till väldigt snabbt, sedan var det dålig passform mellan karossdelarna och det var en sak som fanns kvar många år.

När 99an kom var det mycket trassel med topplockspackningar och kamkedja.
I och med 85 hk-motorn fick man problem med frihjulet som var underdimensionerat.

Inte förrän 1972 när den egna 100 hk-motorn kom försvann motorproblemen, men då blev det i stället problem med för klena splines på tranmissionsaxeln från kopplingen till mellantransmissionen.
Detta fel åtgärdades inte förrän 1978 då turbon kom.

900 gen1 var det också trassel med i början men sista årsmodellerna var väldigt bra.
Samma sak med 9000 som när den slutade att tillverkas efter 14 år var en mycket bra bil.
Och det gällde även 9-5 gen1.

Säkert måste Saab få chansen ett tag att rätta till även gen 2.
Det går ändå snabbare att rätta till fel nu än på 1970-talet.

Och fel på nya modeller får ju alla tillverkare, även de allra största t.ex. Toyota med sina fem miljoner bilar som behöver åtgärdas.
Jag tycker att man kan acceptera detta så länge tillverkarna tar sitt ansvar och jag tycker det är bra att ViB rapporterar om det.
Sedan kan jag hålla med om att rubriksättningen kanske inte är så snäll, den är ju faktiskt lite provocerande.

#42
Potatischips
2011-02-17 11:23

Henke78,

" Ägare till nya Saab 9-5 har också hört av sig till redaktionen och rapporterat problem."

Nog finns det fler...

#43
Leonarde
2011-02-17 11:26

Nån bra tips om krångelfri bil? Inga barnsliga inlägg typ volvosvennev tack.

#44
Henke78
2011-02-17 11:35

Leonarde
,

Finns inga krångelfria bilar! Alla bilar behöver skötas om och kommer behövas lagas. Till och med en skatebord behövs lagas! Åk buss om du inte vill laga eller sköta om bilen.

#45
Sweeny
2011-02-17 11:39

det finns ju fel och så finns det fel... en centraldator som hänger sig så bilen inte går att starta eller stänga av och skickar upp bakluckan med jämna mellanrum är ju klart värre än tex nån inredningsdetalj som skramlar lite... när det påverkar användbarheten på bilen är det allvarligt.

#46
emellertid
2011-02-17 11:39

Henke det finns krångelfria bilar, jag har kört min i 4 år utan minsta krångel med något. Det är ingen Saab kan jag tillägga.

#47
grodLår
2011-02-17 11:40

Leonarde om du vill ha ett problemfritt bilägande så ska du köpa japanskt tex Toyota. De gör världens driftsäkraste bilar. Det du inte ska köpa läser du på denna artikel det är motsatsen till Toyota.

#48
Henke78
2011-02-17 12:02

Sweeny,

Eller som Volvos dörrar som låser sig så att man inte ens kommer in.

#49
Henke78
2011-02-17 12:04

emellertid,

Polaren kör en 9-3 SC och har haft den sedan -06 utan minsta problem! Dock så har han skött den med rätt service och tvättat den. Han verkar också nöjd.

#50
Henke78
2011-02-17 12:05

grodLår,

Riskokare aldrig livet! Gud vad tråkiga bilar och man får ont i kroppen av stolarna! Sedan drar de väldans mycket soppa!!

#51
#1 Tysken
2011-02-17 12:16

Det är bra att konstatera att vissa här på forumet är dumma på riktigt och bevisar detta genom att inte fatta att det som rapporteras om SAAB 9-5 är precis det som inträffat med just den bilen.
Jag har haft 4 SAAB den senaste som jag köpte ny stod på verkstad 27 dagar under tre månader från att jag jag fick den levererad den tills man köpte man tillbaka den.
Så mitt förtroende för SAAB och deras förmåga har fått sig en törn som gör att jag väljer andra märken.
Man kan förmodligen inte begära att SAAB har rätt förutsättningar och ekonomi att utvärdera nya modeller fullt ut innan de släpps ut på markanden.
Det blir köparna som får göra felanalyser och därmed också stå på verkstaden med en bil som har onödigt med barnsjukdommar
Att SAAB 9-3 fungerar är en annan historia , den har ju funnits i snart 10 år.

#52
grodlår
2011-02-17 12:18

Du verkar aldrig suttit i en modern riskokare. Väldigt sköna stolar. Men klart görs inte stolar för flodhästar. Säkert de enda märken som finns i ditt huvud är svenska. Man väljer inte märke efter stolar Henrik det finns andra faktorer som är viktigare. Japanska bilar är kvalitet rakt igenom; inte att jämföra med europeiskt skräp

#53
grodlår
2011-02-17 12:18

Du verkar aldrig suttit i en modern riskokare. Väldigt sköna stolar. Men klart görs inte stolar för flodhästar. Säkert de enda märken som finns i ditt huvud är svenska. Man väljer inte märke efter stolar Henrik det finns andra faktorer som är viktigare. Japanska bilar är kvalitet rakt igenom; inte att jämföra med europeiskt skräp

#54
Patchman
2011-02-17 12:37

Min 9-3 Aero -07 har snart rullat 9000 mil utan några problem. Blir lätt en ny Saab när det är dags att byta 290 hk o 460 Nm det är skoj på riktigt :-)

#55
johan L
2011-02-17 12:55

Jag har köpt en ny Saab 95 och känner igen de felen Vib skriver om. Har kontaktat märkesverkstan hoppas att de fixar felen. Är väldigt besviken på Saab för jag gillar märket har haft en del saabar genom åren men nu har jag fått nog. Det blir ingen ny Saab för min del när jag ska byta bil. Märket kanske inte finns kvar när jag ska byta bil nästa gång.Synd. Tack Vib för en väldigt bra tidning ni verkligen bryr er om era läsare; så man slipper bli lurad. Mera sånt!

#56
Morotssallad
2011-02-17 13:01

Min 9000 CDE har rullat 30000 mil med alla tänkbara fel, rostar gör den också. Blir ingen Saab nästa gång kan jag säga.

#57
Palsternacka
2011-02-17 14:14

Grillen på 9-5 måste vara det fulaste som finns. Ser inte alls harmonisk ut.

#58
Fetaosten
2011-02-17 14:15

Ska bli intressant att se värdetappet. Kan den vara värd 150' efter 4000 mil, tro? (förutsatt att motor eller växellåda inte rasar)

#60
robertn
2011-02-17 14:29

Hur f n kan man tycka att den här bilen är snygg?. Katastrofalt design kombinerat med kass kvalitet och premiumpris. Saab är duktiga på att lura sina kunder inte undra att det går dåligt för dem.

#61
2011-02-17 14:39

Morotsallad beklagar sig över fel på en bil som gått 30 000 mil - anar jag en viss ironi?

Farsan hade ett gäng Saabar efter varann (några tvåtaktare), men bytte slutligen till en Honda Accord Coupé - någon 80-talsmodell med gocartkänsla, men just motorn var inte typiskt Honda-varvvillig, utan hade ett otroligt drag på låga varv. Klicka i ettan och gasa när du fick lust, motorn tuffade iväg på tomgång. 30 km/h på femman utan minsta ryck (men naturligtvis förbannat orkeslös). Jag varnade faderskapet för dyra reservdelar, vilket han efter en tid kontrade med "Vad spelar det för roll när man aldrig behöver några". Stötig utav bara den på isiga vintervägar, men alltid startvillig - och igenimmad. Men pålitlig.

Trots denna tjänstvilliga skapelse så förblev jag stark Saab-anhängare till min brors lätt överseende glädje. Han bytte dock till Saab och är väl nu inne på sin fjärde och lär aldrig byta märke. Utmärkta stolar (det är ju trots allt där man befinner sig i bilen, alltså viktigt), utmärkta utrymmen och bra prestanda.
Saab har ingenting som passar just mig, men kommer det något sånt, så...

#62
mnja
2011-02-17 15:29

Ja vacker kan man inte beskylla
"Skogaholmslimpan" för.

Snygga bilar verkar Volvo stå för just nu.
Även om jag tycker faceliften på 9-3 blev riktigt bra.
Faceliften på förra 9-5 var ju katastrof.

Men i det stora hela tror jag nya 9-5 blir en riktig bra bil om 3 årsmodeller. Frågan är om kunderna orkar vänta så länge?

Jag avstår.

#63
ralleballe
2011-02-17 15:36

För bara ett par veckor sedan släppte SAAB nyheten och första provkörningen till Tjänstebilsfakta. Läsarna skrattade åt ViBilägare och andra nättidningar att de kommer att såga Saab och ta fram dåliga artiklar. Vad händer nu, inte en enda positiv artikel har skrivits sedan dess. Istället att glädjas åt att ett svensk märke kämpar för att behålla jobb åt människor och en organisation som gör allt för att göra SAAB unikt och fint märke, så blåser ni skit över de- Ta fram skit om andra på löpande band istället. Jag skakar på huvudet och ser en offentlig dagis grupp....

#64
DeN
2011-02-17 15:51

Alla nya prylar har lite trassel i början...ta tex iphonen, det var trassel med antenn, sensorer med mera.

Vill man vara först med det senaste får man räkna med lite justeringar. Den som tror nått annat måste bott på en annan planet hela sitt liv...

Detta är nått som ViB borde tänka lite mer på. Hade ViB skaffat nån av de övirga testbilarna med tillverkningsnummer <2000, hade de nog inte varit fria från småfel heller.

#65
Atrhur Dent
2011-02-17 16:07

Vi Bilägare köpte den 2:a Toyota Prius av 1:a generationen som landade i Sverige. De körde den i 20 000 mil och 9 år utan stora fel och utan barnsjukdomar! Kvalitetsskillnad!

#66
2011-02-17 16:12

ralleballe, läs senaste numret av ViB om vintertestet där 9-5 var bäst av de testade bilarna.

Man skriver inte enbart elakt om Saab, men som jag skrev tidigare kan rubrikerna till artiklarna vara lite elaka och uppfattas som något provocerande.

#67
renzo
2011-02-17 16:27

Ja ralleballe du menar att Vib ska ljuga och lura presumtiva köpare av Saab bilar?

#68
2011-02-17 16:41

Jag tycker inte att det är något, varken fel, negativt eller provocerande med rubriken;
"Saab vinner på vintern"

#69
Nöjd med nya 9-5
2011-02-17 16:48

Jag har nu kört 4700 tjänstemil med min Saab 9-5 turbo4 2010 och inte haft något problem alls med bilen, jag har enbart goda erfarenheter av nya 9-5 när det gäller driftsäkerhet, något som man inte kan säga om min tidigare VW passat -06.

#70
Missöjd med nya 9-5
2011-02-17 16:50

Jag har nu kört 700 tjänstemil med min Saab 9-5 2010 och haft massa problem med bilen, exakt samma typ av fel som ViB. Min Förra Opel Vectra var mycket bättre. Det blir inte Saab nästa gång.

#71
Carl I
2011-02-17 16:58

Har kört 3500 med vår 9-5 Aero 6 med HIRSCH trim.
Inga problem. Bra dock att om problems finns att de redovisas - precis som alla andra test bilar.
Vill påstå att alla nymodeller har buggar i systemet av mer eller mindre art. De flesta märker inte nybilskunden de moddas på service. Avgörande är dock att ev fel rättas till på ett kundsmidigt sätt.
Här är jag väldigt nöjd med både SAAB och BMW.

Har 9-5 Aero 6 med HIRSCH spec, 9-3x samt en 9-3 turbo x samt BMW M3 och en sjua av senaste snitt.

I firman rullar några 9-5 OG i SC kaross, En ny 9-5 turbo4 samt två 9-3 sc tid. Två BMW 5-or i nya karossen.

#72
ssn
2011-02-17 17:02

Honda återkallar 700000 bilar pga en fjäder i motorn som kan brista eller böja sig.
Min teori att dagens bilar kanske inte har samma kvalitet som för är bl.a ständigt nya miljökrav och konsumentkrav som tvingar tillverkarna att göra klenare grejer för att minska vikt och friktion för bränsleförbruknin och miljöns skull, men även dom alltmer komplicerade data systemen i bilarna som är hi-tech jämfört med för 20-30 år sedan.

#73
JohnCoffey
2011-02-17 17:13

Duktigt ointressant vad du och firman har för bilar Carl :)

Är det Saab och för den del Volvo som har problem, då är det bara lite trassel typ. Men är det ett japanskt märke då skriks det högt LAWL

#75
Author
2011-02-17 17:47

Löjligt negativ artikel på gränsen till att det är oseriöst. Inte ens när Saab svarat på mailet utifrån de konkreta lösningar som finns är man nöjd. När lösningen på problemet finns hos verkstäderna är inte fastställt och att börja hacka om det i den här graden känns fånigt. Att skriva ner svensk bilindustri (utöver fel på bilarna) på det här sättet är dumt, det är en av våra största exportindustrier som generarar kapital till nationen utifrån. Finns det fel och brister ska man självklart påtala det men detta är dålig läsning med tapp av trovärdighet. Rättning vänster Sterner.

#76
2011-02-17 18:18

Läser vi samma artikel Author?
Jag läser Vib's frågor och jag läser Saab's svar, jag finner inte svaren särskilt uttömmande. Vad tycker du Vib ska skriva?
Själv förväntar jag mej, bl.a att tidningen skriver vad som händer testbilarna och hur det hanteras.
Jag har lite svårt att förstå detta ramaskrik omkring rapporteringen av nya Saab'en, den får ju både ris och ros. Rapporteringen får helst vara ur ett kund/ägarperspektiv i första hand och inte utifrån ett nationalekonomiskt dito.
Vill man bara ha positivt om ett visst bilmärke får man väl surfa in på märkets hemsida?

#77
Sason
2011-02-17 18:20

Inte alls ointressant då det antalet bilar jag kan dra erfarenheter ifrån är fler än en. I mitt fall främst Saab och BMW. Extra roligt att vissa surar till på detta.
Saab hatet är utbrett och djupt. Tråkigt och märkligt.

#78
Bo-Lennart
2011-02-17 18:57

Hur allvarligt felet är på 9-5:an vet vi just nu inte mycket om.
Felet är enligt Saab en mjukvara som behöver uppdateras.
Finns felet på 1% av de bilar som sålts? På 10%? På 50%? På 90%?
Säljer Saab fortfarande 9-5 med felaktig mjukvara?
Saab:s svar på fråga ett är riktigt dåligt. Verkar som om dom inte vill ge oss hela sanningen. Eller är det möjligen så att dom själva ännu inte vet??

#80
janke11
2011-02-17 19:14

Är det bara saaben som felar?

#81
janke11
2011-02-18 15:32

ok vibilagare tappade talförmågan .........................

#82
2011-02-18 16:08

Janke11:
Det är inte alltid någon idé att svara i en artikelkommentar. Titta till exempel på mitt senaste svar längre tillbaka i den här tråden.

Hur som helst: Trevlig helg på er allihopa.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#83
nilwes38
2011-02-18 17:07

Det var en gång en kvinna som sålde rishalmsviskor i norrland. Hon gjorde en god insats för de blindas arbeten när hon besökte olika familjer på landsbygden. Vid dörren presenterade varan och hon frågade om kunden kunde tänka sig köpa en rishalmsviska ? Nej tack den är alldeles för hård att sopa med . Då ska frun lägga den i satvatten så blir den lagomt mjuk. Nästa år samma sak när frun sa att den var för mjuk att sopa med ! Då blev svaret att den skall bara doppas i saltvatten så blir den hård.
Så verkar garantierna fungera även idag.
Hur du en beter dig så är det vi som kund som inte förstår varans konstruktion.

#84
truebeliver
2011-02-18 21:09

saab som försöker härma citroen dream on no way saab är way too mainstream

#85
Börje bilkunnig
2011-02-19 00:02

Alla Saabar krånglar! Kom med något nytt istället Vi bilägare.

#86
truebeliver
2011-02-19 04:18

DEt gör din riskokare med som du har på bilden bilkunnig du? alla idioter kör toyota!!

#87
Börje bilkunnig
2011-02-19 11:53

truebiliver: Håll käften! Jag äger ingen Toyota. Dock är Corolla av den generationen på bilden en av historiens mest felfria bilar. (Den på bilden är dock en rallybil så den kan inte jämföras med dessa men säkert en bra bil den med för den tog en hel del priser.)

#89
z655
2011-02-19 16:17

Jag håller med Börje och leifer, Corollan hör nog till de pålitligaste bilar som tillverkats. Sen att anta att inte andra bilkonstruktörer t.ex Saab:s inte vet om detta och försöker få fram lika hög kvalitet är ju bara dumt. Sen att lyckas lika bra som Toyota med detta är ju bevisligen en annan femma. Själv är jag väldigt nöjd med kvaliten (hittils) på min gamla 9-5 och skulle gärna äga den nya om jag hade råd.

#90
Börje bilkunnig
2011-02-19 16:39

Även Börje är klok emellanåt! :)

Jag blir förvånad över kvaliteten över alla Corollor som jag kommer i kontakt med på jobbet.

Min personliga favorit är den charmiga 98-01. Riktigt skön att sitta i. Trevlig att köra. Lättkörd. Bra rostskydd. Beprövad lättmekad teknik men ändå modern. Betydligt krocksäkrare än äldre. Snål. Bra belysning. Skapligt tyst. Och bäst av allt, de går "aldrig" sönder! Och även sådant som t ex ratt och textil ser ut som nytt trots många mil.
Står högre i pris än det mesta men det klokaste man kan köpa begagnat.
Toyota kan tacka dessa för sin framgång!

#91
Coffeee
2011-02-19 16:46

jo, satan så bra de är enligt bilprovnings statistik och enligt ägarna, Corollan.

98-01 börjar bli så pass billiga att jag funderar på en! :)

år att få rätt fräna med, roligare utseende än stela gubbGolf.

#92
jager
2011-02-19 20:58

corolla 98-01, är det inte de som oftast är hörapparatsbeige...?

#93
Börje bilkunnig
2011-02-20 00:23

Biege såldes aldrig Corolla 98-01 i. Inte ens i något som liknar.

Kanske tänker du 80-talets Mazda 323?

#94
Jager
2011-02-20 16:05

nej då, tänker allt på Corolla...
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Corolla_1_6_5D_32076545.htm?ca=14&w=3
misstänkt äckelbeige, tycker man ser många i den "färgen"...

#95
Anonymus
2011-02-20 16:37

Denna gula färg är inte så vanlig på Corollor.
Dålig bild, mer gul i verkligheten.

#96
Jager
2011-02-20 19:49

jag tycker man ser en hel del, och att kalla den gul stämmer inte riktigt med verkligheten. i dagsljus är den helt enkelt fulbeige och ser man inte det är man färgblind... och uppenbarligen har den sålts i beige, att tillverkarna har olika fantasifulla benämningar på färgerna är inte ovanligt.

#97
Johannes S
2011-02-20 20:02

Den är ljusgul.

Pinsam sida detta, en som kallar bilen biege bara för att trolla igång ett bråk.

Har dessutom tittat på bilden, var den färgen jag misstänkte att ni bråkade om. Klarare färg i verkligheten som Anonymus säger...

#98
Jager
2011-02-20 20:45

och du var tvungen att haka på?

#99
2011-02-20 21:10

Fattar ingenting!
I Hyundai-spalten skriver man om Saab och här i Saab-spalten skriver man om Honda...

#100
Krille
2011-02-21 13:40

Detta fel som drabbat VIB:s långtestbil verkar inte vara helt ovanligt. Jag lämnade in min nuvarande Saab 9-3 -08 på service på BIVA i Örebro för en dryg vecka sedan, och då passade jag på att för första gången bekanta mig lite närmare med nya 9-5:an. Gissa om jag blev förvanad när deras egen utställningsbil hade exakt samma felmeddelande i displayen som på VIB:s krånglande exemplar!! Det stod att rattlåset behövde service. Helt otroligt att man inte fixat till denna bil som många människor provsitter! Kan tänka mig att åtminstonde en del av dem har läst om detta och vet vad detta felmeddelande innebär, att bilen inte går att starta....

#101
Yarl
2011-02-21 16:23

Felet finns nog på alla 9-5:or eftersom det är samma bil! konstigt vore annars.

#102
Börje bilkunnig
2011-02-21 19:39

Yarl: Åtminstone många 9-5 kommer att ha diverse fel.

Jag håller mig borta ifrån Saab även i fortsättningen...

#103
2011-03-01 15:29

Det finns inga sensorer som känner av passagerare i baksätet. I stället känner BCM av om bälteslåset (och därmed bältet) används. När man tar av sig bätet och öppnar dörren, förutsätter BCM att passageraren har lämnat platsen. Om man byter plats i bilen utan att öppna någon bakdörr, kommer BCM tro att det sitter en obältad person i baksätet och följaktligen varna för det. Carry-over från Astra-J.

#104
johansen
2011-03-09 20:13

Jag kør en ny 9-5 160hk diesel m. automat som taxi i Norge. I dag drabbas jag før andra gången av samma fel. "Rattlåset behøver service". Bilen var helt død och låst i P.Efter ca 20 min lyckades jag få liv i bilen, men felmedelandet stod kvar i displayen. Etter att ha koplat från batteriet førsvann meddelandet, och bilen funkade normalt.

#105
2011-03-10 09:26

@johansen: Om det händer igen - När tändningen är på, släpp koppling/broms och vänta 15 sekunder, tryck sen på startknappen för att stänga av tändningen. Tryck ner koppling/broms och tryck på startknappen igen så startar bilen. En mjukvara är på gång för att lösa problemet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.