Bild
Nästa artikel

Vintertest 2012: Bästa vinterbilen

Webb-tv

Vilken av årets långtestbilar klarar sig bäst i halt och moddigt väglag, mörker och kall väderlek? Här väljer testlaget sina favoriter.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Läs hela vintertestet (10 sidor) i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen utkommer den 21 februari och anländer hos prenumeranter från den 14 februari.

Diskutera: Vad tycker du om årets långtestbilar?

Långteststallet 2012:

Långteststallet 2012 består av:

BMW 1-serie
Hyundai i40
Mercedes B-klass
Opel Ampera
Volkswagen Up

Kommentarer

#1
2012-02-17 17:17

Ingen hade något att säga om Hyundai i40...lika spännande som ett glas vatten.

#2
2012-02-17 18:31

Helgen kan inte börja bättre!
Med ett leende från den ena örsnibben till den andra lutar jag mig tillbaka och sneglar på min köporder från Mercedes på min B-klass 180 CDI.

Från filmen:
"Den har liksom inga svagheter, vi har inte kommit på något som är dåligt på den bilen. "

Läser man också papperstidningen förstärks glädjen ännu mer över mitt bilval. Alla är överens om att B-klassen är den bästa vinterbilen.

Och något som är viktigt för mig som bor på landet är orden från Lennart Saxberg:
"Jag har kört den ganska mycket och imponeras av hur stadigt den går, även i djupare snö."

Dom sista orden var viktigt för mig att höra som ofta får ge mig iväg på oplogade vägar i ottan.

Som Marianne nämner, en tidigare journalist (kan det varit Lennart Öjesten?) som hade Mercedes som en måttstock på om någon bil vara bra. Helt rätt. Mercedes-Benz är bäst!

#5
2012-02-18 10:04

"Thommys": Du tror inte att du har överskattat bilens vinteregenskaper?
Med dem förhållande som du nämner att du har så kanske ditt val skulle ha varit något åt Skoda Yeti´s håll?
Tyvärr finns inte den "perfekta" bilen för alla förutsättningar men kör man mycket på vägar som du beskriver så är det svårt att klara sig med 2Wd.

#4
2012-02-18 10:06

Kan man då stänga av all hjälpsystem på Mercan? En vinterbil är inte bra om man inte kan få bort alla hjälpsystem. Kämpat lite med en Vito senaste tiden och där får man inte en bort något om man kör över 60? Vilket gör att vägar som kan tas i nomala hastigheter helt plötsligt blir helt omöjliga att köra då skiten griper in hela tiden. Samt man ser ut som en idiot då bilen gör tvärt emot vad man själv vill.

Bil utan hjälpsystem som inte går att koppla bort kan inte få godkänt som vinterbil!!! Speciellt om man bor lite längre ut i skogen och kör på oplogade vägar som någon påpekade
e46an som jag kör för tillfället tar sig utmärkt fram i snö men då skall hjälpsystemen bort annars står man stilla efter några 100 meter i 30cm snö

#7
2012-02-18 12:49

Ånej, nu är leifer igång IGEN med tugget om diffar. Kan han sluta någon gång!!

Och givetvis var leifer tvungen att hacka ner på B-Klassen genom att dra in ljuspaketet. Bra ljus har man nytta av i mörker (!) men i dagsljus gör ju ljuspaketet ingen vinterbil. Men likväl höjs bilens vinteregenskaper till skyarna baserat just på hur bilen beter sig på vägen i snön. Men inte f-n kan leifer låta en Mercedes få gotta sig ostört i kritiken - han bara måste klanka ner. Och bara genom att använda ordvalet "sämre" visar leifer att han inte kan låte Mercedes få vara "bra".

Det måste ha varit en tung stund för leifer att behöva lyssna på en lång rad av motorjournalister som hyllar leifers hatmärke nummer 1. Droppen måtte ha varit när en av journalisterna sa att man inte hade kunnat hitta någon svaghet på B-Klassen.

#8
2012-02-18 14:07

Lugna dig Kapten, leifer skrev ju bara att mercan skulle fått sämre betyg utan xenon, inte att den var dålig på något sätt.
Nu har den ju xenonljus och det är ju bra, utom för plånboken kanske.
Jag tycker själv, utan att ha provat den, att det verkar vara en vettig bil.

Men Jooons inlägg begriper jag inte alls, han kanske skulle ha en bil från 50-talet utan några som helst säkerhetssystem?
Eller han kanske borde hålla sig borta helt från bilkörning med de åsikter han haft!

#9
2012-02-18 14:41

Jag skulle kunna tänka mig en Mercedes om dom har slutat rosta, man sitter bra tycker jag. Men jag skulle nog välja en annan modell än den i testen så att inte bekanta trodde att man åkte i firmabilen även på fritiden.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ5gZ60i1B6IGEwZkC-U-RsI-qAx-_I_RXV8QgXVODbXgfr7pGgrQ
Mercedes är för övrigt den enda nästan nya bil jag ägt som gått upp i pris under tiden jag körde den, så att den gick med plus vid försäljningen.

#11
2012-02-18 15:57

Mistro, jag har alltid klarat mig med 2WD så länge jag bott där jag bor. Men avgörandet för mig var ändå att den fick beröm istället för kritik. Jag klarar mig inte med en bil som är sämre än snittet för 2WD.

Men Jooon. Hur många gånger måste man stänga av ESP i hastigheter över 60 km/h? Då går det ändå så fort att fastkörning är ett mindre problem. Vi har Vito på mitt jobb och den har vi inte alls dessa problem med.
ESP (antisladd) går att stänga av på B-klass och även ASR (antispinn) men inte TC (bromsassisterande differentialbroms) och det finns inget som tyder på att de är hastighetsbegränsad avstängning.

#12
2012-02-18 16:42

Leifer...och hur många konsumenter är intresserade av att åka till England med sin bil för 300' och eftermontera en diffbroms? Var i ligger konsumentintresset? Dina kära diffbromsar är inget som behövs på en modern bil som inte ska köras på bana.

Tycker du ska lägga dina pengar på en modern bil istället...

#13
2012-02-18 16:43

PS...Leifer...ditt inlägg om MB luktar avundsjuka lång väg. Pinsamt!

#15
2012-02-18 19:13

Att juxa med eftermonterad diffbroms eller annat tjafs .. såsom extraljus på i40 säjer inte mycket om bilköpet i grund ..leifer.
Så, Nej inget extra på testbilarna tack!
.
Ja, i40 är sågad av mej redan där .. :o)

#16
2012-02-18 22:11

Att I40 blivit så omtalad överallt är väl egentligen inte själva bilens förtjänst utan att den kommer från en "nykomling" som inte fajtats i klassen tidigare. Hade någon av de mer etablerade märkena släppt just denna bil hade den säkert inte blivit så omskriven. Koreanerna är dock duktiga och kommer att tappert kämpa vidare. Toyota månde bäva! Mercan verkar verkligen vara intressant, väntar med spänning på provkörning. Kanske dags att gå ner ett snäpp i storlek nu?

#18
2012-02-19 12:45

Jag tror att nya B-klass kommer vara den bästa av bilarna i detta test...
Tycker även attt den kostar en rimlig peng... Dom som köper B-klassen kommer nog bli nöjd.

#19
2012-02-19 18:14

Valet utav årets långtestbil var lika given i Dec-11 ,..som den kommer att vara i slutet av året = MB B-klass.

#20
2012-02-20 11:45

Så trevligt det är att titta på filmen igen och bara njuta av alla lovord Mercedes får.

#21
2012-02-20 11:59

Mercan faller ju direkt när den inte går att få med automatlåda.

#22
2012-02-20 12:20

saabnisse, det gör den visst. Den går att få med helautomatisk 7-växlad dubbelkopplingslåda till samtliga motoralternativ den har. Det vara bara ett par månader i början av produktionen i höstas den enbart fanns med manuell. Automaten är dessutom miljöbilsklassad och lika snål som den manuella, men har ändå bättre prestanda.

#23
2012-02-20 13:15

Fick precis sms att "min" B-klassprovbil har kommit, lilla dieseln med automatlåda. Tydligen ska 109hk vara tillräckligt för de flesta, även med automat. Ska bli spännande att prova!

#24
2012-02-20 17:03

"Den har liksom inga svagheter, vi har inte kommit på något som är dåligt på den bilen." Säger Erik Rönnblom och berömer den låga bränsleförbrukningen, vilket säger mer om Journalisten än om bilen. När man talar om att dieselbilarna förbrukar minst bränsle i tester glömmer Journalisten att tala om att dieselbränslet innehåller minst 10 % mer energi än bensin vilket gör att förbrukningssiffrorna haltar en del då Mercedes 5,6 l/ 100 km motsvarar 6,16 l/ 100 km bensin. "Dieselbränslet innehåller dock mer kol per liter än vad bensin gör, därför blir koldioxidutsläppet per liter använt bränsle högre. För att en dieselbil ska ha lägre klimatpåverkan än en bensinbil måste bränsleförbrukningen, i liter mätt, vara minst 14 procent lägre." Står att läsa här hos Energimyndigheten.
http://energikunskap.se/sv/VANLIGA-FRAGOR/Transporter/Vilka-branslen-kan-en-bil-ga-pa/
Sammantaget en inte så energisnål bil som det utmålas i VB.

#25
2012-02-20 17:20

Håller med Leifer att en riktig mekanisk diffbroms är betydligt bättre än de s.k elektroniska, som bara stryper/bromsar drivkraften.

Tyvärr så är det väl få fabrikanter som erbjuder "hederliga diffbromsar", så man får nöja sig med vad som erbjuds. På en del bilar försvann mek.diffbroms när antispinn infördes, säkert ett sätt att spara pengar...

#26
2012-02-20 18:03

PREVIA, det är klart att den är snål på bränslet. Det är den bilen som ligger närmast det tillverkaren uppger i testet. Dessutom betalar vi diesel per liter och inte per energi eller kolinnehåll. Så det är ju knappast att luras. För indirekt menar vi ju hur mycket en bil kostar att köra när vi pratar bränsleförbrukning. Med ditt sätt att se på det får vi väldigt mycket mer för pengarna eftersom dieseln och bensinen kostar lika mycket per liter och inte 10% mer.

Jämför vi dessutom B 180 bensinare mot B 180 diesel så drar den enligt fabriksuppgifter 34% (0.59 mot 0.44) mer och i den jämförelsen är dieseln verkligen snål. Och då har ändå bensinaren fördelen av en tjänstevikt som är 80 kg lägre dieseln. Men gör för visso 0-100 på en halv sekund snabbare.

Talar vi CO2 utsläpp så ligger dieseln bättre till även där, 114 g mot bensinarens 137 g. Det är 20% över dieseln och dubbelt så stor skillnad än de 10% du talar om i mer energiinnehåll till dieselns fördel.

Hur man än vrider och vänder på en bensinmotor så har den ändå lägre verkningsgrad än en dieselmotor. Journalisten Erik Rönnblom vet allt vad han pratar om. Men skon klämmer nog någon annanstans PREVIA.

#28
2012-02-20 19:06

Men leifer "miljögränsen vid 120g både för bensin och diesel, vilket ju inte är rätt när energi-innehållet skiljer sig".

CO2 utsläppen står i proportion mot den energin man tar ur bränslet. CO2 är restprodukten av förbränningen. En dieselmotor släpper ut mindre CO2 än en bensinmotor för att den drar mindre energi än motsvarande bensinmotor. Det har att göra med att dieselmotorns verkningsgrad är högre. En bensinmotor omvandlar mindre del av bränslet till kraft att driva bilen framåt med och mer energi till värme. Därför måste den tillföras mer bränsle (energi) för att få ut samma kraft som en dieselmotorn och därför släpper den ut mer CO2 än en dieselmotor. Blanda inte ihop energi per liter och CO2 utsläpp. Om du späder ut dieseln till samma nivå som bensinen kommer ändå CO2 utsläppen vara de samma på motorn, det är bara förbrukningen som ökar för att få ut samma effekt ur motorn.

#30
2012-02-20 19:51

leifer, Fordonsskatt påverkar skattebördan totalt så beroende på hur många mil fordonen rullar är de mer eller mindre beskattade. Därför kan man inte bara prata om skatten på bränslet.

#31
2012-02-20 20:14

Vad gäller diesel kontra bensin skall man även ta hänsyn till:

1. Diesel är en mindre raffinerad produkt än bensin.
2. Transportvolym till/från raffinaderi och tillhörande miljöpåverkan (med bensin fler kilometer tankbåtar/tankbilar per kilometer bilkörande)
3. Antal gånger du behöver tanka (och hur många kilometer du kör för att göra det). Alla tankningar=miljöpåverkan.
4. Vikten i din bil som består av bränsle (vikten påverkar bränsleförbrukningen: analogt högre energiinnehåll=lägre bränsleförbrukning/per kilometer körning)

#32
2012-02-21 08:09

lifer, jag läste artikeln av Håkan Matson när den kom. Jag tycker att han belyser dieselns övertag vad gäller verkningsgrad dåligt. Om det är något vi måste hushålla med så är det energin. I praktiken ligger verkningsgraden för en dieselmotor för personbilar ca 25% högre än för motsvarande bensinbil. Man brukar tala om en verkningsgrad i praktiken på ca 20% för bensinmotorn och ca 25% för en diesel. I teorin eller under optimala förhållanden är verkningsgraderna högre för respektive motor. Det är rätt stor skillnad mellan dem, och det är det som avspeglas i förbrukning även om man räknar bort att diesel innehåller mer energi per liter.

Vidare tycker jag Matson bara klämmer ur sig en massa subjektiva åsikter och hänvisar till källor som inte representerar vardagsbilisten. Med en negativ inställning ger man ingen opartisk åsikt. Han pratar om att det inte finns det där lilla extra att klämma ur på toppen av motorvarvet. Då kan man lika gärna vända på det och säga att bensinmotorn saknar den där lilla extra kraften vid låga varv som dieselmotorn har. Sedan hänvisar han till vad en chef på Mercedes AMG säger. Jag menar det är väl inte några tävlingsbilar vi sitter och kör om kring med på vägarna. När det gäller V8-motorer så är det i USA de säljer och där har man ingen efterfrågan på dieselbilar.

#34
2012-02-21 10:04

Skatten på diesel sätts även med tanke på transportsektorn, så att näringslivet inte skall missgynnas för mycket, eftersom de tunga fordonen kör på diesel.

Jo, det är ekonomin som styr motorvalet för de flesta och skatten är en del i det hela. Men även om skatten på drivmedlet skulle vara det samma som för bensin skulle det ändå vara lönsamt att köra diesel idag, till följd av den bättre verkningsgraden.

Det är meningen att man ska gynnas skattemässigt om man kör en bil som har lägre CO2-utsläpp. Därför är fordonsskatten som den är. För de dieselbilar som inte kommer under miljöbilsgränsen är fordonskatten högre än för motsvarande bensinbil och där blir det en utjämning av den totala skattebördan mellan de olika motorerna. Det har alltid varit så att det varierat vilken motor som varit mest fördelaktig att äga skattemässigt beroende på hur många mil man kör per år.

Så länge det är CO2 och energiförbrukning som ska ner så är systemet bra, det är rätt motor som gynnas för detta. Hur vida andra utsläpp från dieselmotorn borde minska är en annan fråga och där är inte alla överens. Här tror jag att man inväntar Euro-6 regeln som kommer 2015 och innan det kommer det säkert inte att ske några förändringar på det området. Det skulle snarare vara så att man skulle försöka gynna förnyelsebar energi i så fall, och där finns det en del alternativ även för dieselmotorn som t ex RME, så jag har svårt att se varför vi inte skulle kunna köra bilar som har dieselmotorer.

Dieselmotorn är en mycket trevlig motor att köra och tillför bilkörningen en hel del. Själv tycker jag bara att bensinmotorn har en fördel och det är på tomgång där den kan gå så fint att den inte märks alls. Men men tanke på att bilarna idag får start/stopp system så är den fördelen så gott som borträknad. Okej, på macken är bensintankpistolen renare. Det är inte roligt att få diesellukt på händerna. Men man besöker å andra sidan inte macken lika ofta men en dieselbil.

#36
2012-02-21 10:12

Om B-klass finns med automatlåda tycker jag att det är märkligt att den inte finns med på hemsidanhttp://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w246/configurator/configurator_w246.html?tp_ccci=/dsc_se/globalsessionid/DSC_se3B64363B6A333A36FF54500001540400/dsc_locale/sv_SE/appId/DSC_se/siteLocale/sv_SE/newConfiguration.jam1%3bjsessionid=0000yW9S7uqMnhwBQBqYDe6iKWY:16cvqupsn%3fClassId=01246%26BaumusterId=24624210%26ClassGroupId=0%26BodyId=43006%26NationalId=001
Var ligger felet?

#37
2012-02-21 10:23

saabnisse, Nu fick jag inte din länk att funka, men det ser ut som om den går till Mercedes konfiguration. Där finns automaten med som tillval under rubriken "Styrning och drivlina".

#38
2012-02-21 10:31

Logiken med lägre skatt på dieselbränsle är att transportsektorn inte ska missgynnas. På personbilssidan reglerar man det sedan med fordonskatten på de bilar som släpper ut mer CO2.

leifer, visst finns det ottomotorer med höger verkningsgrad men hur många är det? Toyota har det i sina hybrider där den är mer lämpliga. De allra flesta har inte denna konstruktion av drivning. Vi kan inte skräddsy vårt skattesystem för Toyota Prius.

#39
2012-02-21 10:35

Nej, thommys, jag fick inte heller den att fungera, men här är en ny som bara beskriver den manuella.
Mystiskt
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w246/facts_/drivetrain/transmission.html?isflipfocus=1

#40
2012-02-21 10:57

Ja, jag ser det, det är en länk som tydligen inte är uppdaterad. Här är en som automaten är med på. http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/Tjaenstebilar/Paket_och_erbjudanden/testsupport/B-Klass/B-Klassen.html

#42
2012-02-21 11:42

Tack, Thommys.

#43
2012-02-21 12:06

Enligt Johan Ehrenberg är vi lurade allihopa .
Om man kör en diesel betyder det att bensinen används till något annat. Just nu skeppas Europas bensin till USA medan USA:s diesel skeppas till Europa. Skulle dieseln öka överallt skulle bensinen användas till annan förbränning.
http://dagens.etc.se/kr%C3%B6nika/dieselbluffen
Här ser man de tio snålaste bilarna som säljs i USA där man visst bryr sig om bränsleförbrukningen och till skillnad från Europa mäter bilars verkliga förbrukning av bränsle . Dieselbilarna hamnade inte på den listan trotts att många anser att dom är mycket snålare än bensinbilar.
http://www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp

#44
2012-02-21 14:54

Ja men det är inget nytt leifer, att skatter används som styrmedel. Skulle alla köra snåla dieslar så skulle skatten vara lägre för något annat man vill premiera. Den totala skatten till staten är allt det dom behöver, så det behöver man inte vara orolig för att de inte får in. Det talas om att göra om fordonsskatten nästa år. Så då blir det något annat som blir lönsamt att köpa nytt.

#45
2012-02-21 15:14

Johan Ehrenberg är en grön gubbe och har egen tidning och talar för sitt på sitt sätt. Han är inte direkt någon opartisk forskare.

Att bensinen används till något annat är rätt självklart. Hamnar den där den gör mer nytta än i en konventionell bensinbil är det bara bättre. Då blir det fler mil till bilarna per uppumpad råolja.

Varför USA inte har några snåla dieslar har mer att göra med att de inte ansett sig tidigare behöva göra så mycket åt förbrukningen på bilarna och därför inte sett någon anledning att köra och utveckla dieselmotorn. Det är knappt de bryr sig idag heller. Se bara på miljöfilerna på infartsmotorvägarna i Los Angeles, de är nästan tomma medan det är jätteköer i filerna intill. En och annan miljöbil typ Toyota Prius kommer och kör där, plus några vanliga bilar där de samåker.

#47
2012-02-21 19:14

Det säljs även snåla Europeiska dieselbilar i USA vilket man ser här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=Cars&year1=2010&year2=2012&rdomsrp01=85000_0&minmsrpsel=0&maxmsrpsel=0&cbvtdiesel=Diesel&city=0&combined=0&highway=0&mpgType=0&minMPGSel=&maxMPGSel=&rowLimit=25&YearSel=2010-2012&MakeSel=&MarClassSel=&FuelTypeSel=&VehTypeSel=Diesel&TranySel=&DriveTypeSel=&CylindersSel=&MpgSel=000&sortBy=Comb&Units=&url=SearchServlet&opt=new&minmsrp=0&maxmsrp=0&minmpg=0&maxmpg=0&pageno=1
Men dieselbilarna är inte så snåla så att någon av dom kommer med på tio i topplistan för snålaste bilarna i USA.
Det går bra att ändra till l / 100 km om man går in där det står personalize och längst ner ändrar till Liters per 100 km.
När man valt liter så trycker man på personalize längst ner till vänster så får man sidan med bilar änrad till l/ 100 km.

#48
2012-02-22 11:02

Lite märkligt att Passat uppges dra 6,7 i USA men 4,6 i Europa, hur går det ihop?
Inte konstigt att dieslarna ser ut att vara oekonomiska jämfört med bensinbilar...

#50
2012-02-22 23:31

Att det är högre förbrukningssiffror i USA än i Europa beror på att där har bränsleekonomimyndigheten bestämt sig för att mätningen av bilars förbrukning skall beräknas på vanliga bilisters förbrukning i sin vanliga användning. Därför kan man även se hur olika användning av bilen ger olika värden beroende på mer landsvägskörning eller mer stadkörning. Och det gäller även tidigare årsmodeller av bilar. Ja visst är dom konstiga dom där Amerikanerna som inte nöjer sig med tillverkarnas siffror.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=yourMpgVehicle&id=25263
Sedan trycker man på show details längst ner till vänster så får man upp olika användares förbrukning beroende på användningen, mer landsväg eller mer stadskörning i procent och i vilken stat då det är kallare i nordliga stater.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.