Bild
Nästa artikel

Snöstorm drabbade vintertestet

Webb-tv

På väg mot Flatruet slog snöstormen till mot Vi Bilägares vintertest. Bilarna fick skottas loss – och i ett fall lyftas ur snödrivan.

 

Klicka på videofönstret för att se film från årets vintertest.

Läs hela vintertestet med långtestbilarna BMW 1-serie, Hyundai i40, Mercedes B-klass, Opel Ampera och Volkswagen Up i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen anländer till prenumeranter från den 14 februari och utkommer i butik den 21 februari.

Diskutera: Vad tycker du om årets vintertest?

Kommentarer

#1
2012-02-14 11:01

Ja det gick inte så snabbt på Flatruetvägen. Desto snabbare gick det när ViB var på väg i långtestbilen Hyundai i40 mot Svenska rallyt och Vargåsen i lördags morse;)

#2
2012-02-14 14:57

Kul film. Man undrar vilken av bilarna som kunde köra längst innan den körde fast. En del nya bilar har väl låg markfrigång och lågt frontparti (stötfångare) som skrapar i vägbana och trotoarkanter.

#3
2012-02-14 16:00

Till nästa långtest föreslår jag vilken som helst av Subarus modeller. Problemet är väl bara att de inte kommer att ge någonting att skriva om...
Speciellt inte om Flatruet.

#4
2012-02-14 18:08

Tuffa vintertester. Det är bra tester där bilarna får visa vad de går för när det är riktig vinter.

#5
2012-02-15 08:37

JaHa!
T.o.m. filmen påvisar att ALLT jag påpekar i minnt inlägg: http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-ford-focus-kombi-opel-astra-st-peugeot-308-sw-2012-36629#comments

"Det finns ett grundläggande konstruktionsfel i de testade bilarna..

Framhjulsdriften!
I natt hade det snöat närmare 15cm, och givetvis hade plogbilarna inte hunnit till "vårt" garageområde!!

Vilka bilar är det som har svårt att ens komma iväg!
JEPP!!!! Framhjulsdrivna (Eller bakhjulsdrivna för den delen, men dessa får man leta efter) De står där med sitt ENDA framhjul som driver och spinner, spinner och spinner... och inte kommer de iväg för det!

Det är dessutom ALLTID samma sak när man kommer in till stadsmiljön efter ett snöfall.. I VARENDA vägkorsning så står dessa töntar med sina enhjulsdrivna bilar och spinner, spinner och spinner... med sitt enda drivhjul!"

"SVENSK VINTER KRÄVER 4-hjulsDRIFT!
Så är det bara, Det är FAKTA!

Med 4-hjulsdrift så har man inga slirande fritt spinnande (slitande) hjul!
4-hjulsdrift SPARAR miljö, tålamod och LIV!

Att ha FWD eller RWD i Sverige är som att ha en postcykel på sjön!

Det är dags att svenskarna inser att Svensk vinter KRÄVER 4-hjulsdrift"

Som synes är det RENT IDIOTISKT att köpa en icke 4-hjulsdriven bil i Sverige! Behovet finns, praktikt taget VARJE VINTER!

#6
2012-02-15 09:08

AWD är bra, inget om det. Men det är mycket sällan det behövs på vanliga vägar och gator. Det kostar alltid i bränsleförbrukningen och har ett högre inköpspris samt begränsar modellvalet.

#7
2012-02-15 10:49

Jag har kört bil varenda vinter sedan 1973 och har aldrig känt att jag behöver 4-jhulsdrift. Jag körde till och med med sommardäck på vintern då det var tillåtet, det gjorde de flesta. Jag har aldrig varit i något dike eller krockat. Visst jag har fått sladd ett par gånger sen 1973 men inget som inte gick lätt att reda upp. Jag kör mest på vanliga vägar. Om jag bodde så jag var tvungen att köra på skogsvägar eller på åkrar så kulle jag kanske köpa en bil med 4-hjulsdrift men som det är nu betalar sig det inte med högre inköpspris och mer bensinförbrukning.

#8
2012-02-15 11:12

Nisse Hult, dina slutsatser säger nog mer om dig som förare än vad behovet är hos svenska bilister... Kul att du är nöjd med din 4WD, men att påstå att vinterkörning KRÄVER 4WD blir bara löjligt. vid ett tillfälle för 2 år sedan var det lite motigt på gatan hemma då bilen mest gled på underredet pga snömängden. Då hade det nog gått lite snabbare de 30 meter det handlade om, men fast körde jag inte. innan dess var det senaste tillfället jag körde fast i snön 1995, det gick att skotta sig ur på en kvart. Under all annan vinterkörning både före och efter dessa tillfällen har jag klarat mig alldeles utmärkt med fwd, att begränsa sitt urval till de märken/modeller som erbjuder 4WD, oftast mot ett pristillägg på 20-30000 ter sig då inte motiverbart. Det finns säkert vissa ställen i Sverige samt vissa enstaka situationer som 4WD blir till en fördel, men jag har då inte det problemet. känns som att det främst är ett problem i extrem glesbygd och i Stockholms innerstad... eller är det kul med ett 4WDmärke på bakluckan...?

#9
2012-02-15 16:38

Så länge man håller sig på vägen behövs inte AWD,håller man däremot på och kör i dikena kan det vara motiverat.

#10
2012-02-15 20:18

Och nu vet jag vilken bil som klarade sig bäst i vintertestet :o) En riktig Bror Duktig. Bilen alla ville köra.

#11
2012-02-16 02:26

Nisse Hult@ Det finns inga enhjulsdrivna bilar och tvåhjulsdrivna räcker bra för mig. Jag behöver inte 17" hjul eller 4WD märke på bakluckan som är det viktigaste argumentet för 08:or.

#12
2012-02-16 09:20

/Nisse Hult, jag har aldrig haft behov av flerhjulsdrift under normala förhållanden, det är väldigt länge sedan jag fastnade, men jag kan hålla med om att under sådana förhållanden som visas i filmen kan det vara motiverat, men hur ofta ger man sig ut under dessa väderförhållanden.

Jag har kört många allhjuldrivna fordon inom FM, även bandfordon, jag har även suttit fast med en fyrhjulsdriven bil som i praktiken endast var tvåhjulsdriven eftersom den saknade diff,spärrar, men det var länge sedan.

Att det finns bilister som fastnar eller inte kommer iväg därför att ett hjul står och spinner beror oftast på bristfällig utbildning, man vet helt enkelt inte hur man ska bära sig åt.
Det finns många som tror att det gäller att gasa på så att man får så högt varv som möjligt på det spinnande hjulet.
Det är utbildning som gäller.
Man skulle kunna tro att motortidningarna kan ge vägledning, men tyvärr är det så att de som beter sig så här är fullständigt ointresserade av bilar och de läser inte dessa tidningar och därför står de ofta och spinner på fullgas.

Eftersom dessa bilförare oftast också har rätt att köra bil tror jag att det är just framhjulsdrivna bilar som innan ESP kom har räddat många liv.
En bakhjulsdriven bil i extrema förhållanden kräver betydligt mer av sin förare än en framhjulsdriven.
Och en fyrhjulsdriven, med diffspärrar, är naturligtvis ännu säkrare, men dyrare och mer bränsleslukande.
Men visst kan de vara motiverade, speciellt om man bor ute i terränglådan eller om man kör med tunga släp.

#13
2012-02-16 09:28

Jag kom på att en enklare variant än att ha fyrhjulsdrift är ju den diff.spärr som bl.a. "leifer" som brukar skriva här, har monterat på sin 940.

Ännu enklare är ju att ha en separat hjulbroms som på gamla traktorer, men det kräver ju utbildning för att kunna hanteras och det tror jag inte att de som står och spinner är så intresserade av.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.