Bild
Nästa artikel

Vi provkör Opel Zafira Tourer

Webb-tv

Opel Zafira Tourer är större än tidigare Zafira och har mer bekväma baksäten. Häng med på en visning av modellen.

Kommentarer

#1
2011-11-02 15:08

Opelhandlarna som i regel även säljer/sålde Saab kan vara glada över ett märke som Opel. Modellerna är överlag trevliga och ger mycket för pengarna. Opels marknadsföring har däremot varit lite hattande fram och tillbaka, så det är inte många som vet vad märket står för. Tyvärr har det under åren inte varit någon status för tjänstebilsåkarna att åka Opel. Men det håller definitivt på att vända, tack vara Astran. Zafiran har ett ganska smalt segment, men är mycket eftertraktad som begagnat.

#2
2011-11-02 16:23

Opel har ju varit ett riktigt lågstatusmärke under flera decennier och det är ju något man verkligen har bidragit till själva.
Men från att ha varit rostburkar med visserligen en skapligt fungerande mekanik, har de ju från början av 2000-talet verkligen ryckt upp sig och har väl idag ett av de bästa rostskydden som går att få.
Dessutom har man ju idag många attraktiva modeller (personligen bortser jag från Insignia som jag tycker är misslyckad), men Astra, Meriva och Zafira är ju utmärkta och Ampera intressant om det inte vore för priset!

#3
2011-11-02 16:42

Insignia misslyckad säger saabnisse. På vilket sätt? Visserligen hade de första modellerna en något hög ljudnivå bak, men det har rättats till på senare modeller. Jag kan inte se att Insignian skulle vara sämre än 9-5 an, inte heller att 9-5 skulle vara bättre. Men jag medger att det är mera rymd i 9-5an och mjukare stolar bak. Men anmärkningvärt nog sitter man med huvudet i taket i bägge bilarnas sedanmodeller. Skillnaden är att i Insignian har man huvudet mot taket och i Saaben glasrutan, om man lutar huudet mot nackstöden. Körkomfort och vägegenskaper är exakt likvärdiga.
Men visst är det bra att 9-5an är lika rolig att köra som Insignian, trots att det är en större och tyngre bil.

#4
2011-11-02 16:47

Bra att man ändrat A-stolparna för bättre sikt. Den förra modellen var lite besvärlig i korsningarna då fotgängare kunde skymmas av a-stolpen.

#6
2011-11-02 20:33

Precis Crister. Om Insignian är ett misslyckande måste i rimlighetens namn även 9-5an vara det. Bilarnas komfort och uppträdande är så snarlika att det inte går att skilja dem åt. Dessutom är Insignians design tilltalande både på in o utsidan och från alla håll, Saab har dock lyckats få till bakpartiet sett rakt bakifrån. Men det är det enda som tilltalar, Saab har lyckats med att balansera bilen så att den trots längre hjulbas har samma goda vägegenskaper som Insignian. Komforten bak blir därför något bättre i Saaben.

#7
2011-11-02 22:14

Observera att jag skrev att jag personligen tyckte att Insignian var misslyckad, jag skrev inget om vad jag tyckte om 9-5.
När det gäller 9-5 så ska jag återkomma när jag fått tillfälle att prova 9-5 SC, men då i en tråd som handlar just om den.

#8
2011-11-02 23:25

Saabnisse.
Det rullar ut ca 145000 "misslyckade" Insignia årligen från fabriken i Rüsselsheim.
Saab är naturligtvis bättre. Inte en enda misslyckad 95a kommer ut ur fabiken i Trollhättan... :-))

ang Zafira som den här artikeln handlar om så ger jag den tummen upp. Amperadesignen i fronten är tuff och kommer nog på fler modeller?

#9
2011-11-03 07:19

Jag instämmer i det saabnisse skrivit.

Min far frågade en gång i tiden i en affär: "Är den här bra?"
Svaret blev: "Ja, den har vi sålt mycket av!"
"Det var inte det jag frågade..."

Om man inte gillar Skoda Octavia så kan man ju bara inte gilla Audi A4!

Nåväl, denna Zafira verkar mycket intressant - om man har det behovet. Om sammansättninbgskvalitén är bättre än tidigare, så kan det helt visst vara något att äga.

#10
2011-11-03 10:36

Fiffigt baksäte. Men sätet bakom baksätet är nog (som på de flesta liknande bilar) bara för barn och dvärgar. Klokt nog så fällde inte den stora provgubben tillbaka baksätet, efter han klämt in sej i 3:e raden. För då hade han klämt både tår och knän.
Iofs en mycket mer praktisk bil än Insignia. Men jag tror inte den hittar köpare när t.ex. S-Max. med snäppet högre status, finns i samma prisklass.

#11
2011-11-03 10:45

PS. Miljödieseln kan ha viss en säljchans i städer som Gbg. Alltså med gratis parkering. (Tror inte så många bryr sej om 10.000 i skatterabatt. Eftersom större delen av den besparingen brukar handlar sno åt sej.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.