Nästa artikel
Farliga krockkuddar i Opel – inget körförbud i Sverige
Nyheter

Farliga krockkuddar i Opel – inget körförbud i Sverige

Publicerad Idag 5:16
Mängder av bilmärken har använt livsfarliga krockkuddar de senaste åren. I flera länder ska Opel-ägare sluta köra sina bilar omedelbart tills felet är åtgärdat – men det gäller inte svenska bilägare.

Tidigare i år gick Citroën ut med ”körförbud” på modellen C3 av vissa årsmodeller. Anledningen är att den har krockkuddar som kan vara farliga. Efter en dödsolycka ska ägarna inte köra sina bilar förrän krockkudden är åtgärdad på verkstad.

Åtgärden har nu utökats till att omfatta fler Citroën-modeller, nämligen C4, DS4 och DS5. Det kan du läsa mer om här.

I andra länder går Citroëns ägare Stellantis också ut med en liknande så kallad ”stop driving”-kampanj för flera modeller från Opel, tillverkade under många års tid. Men den åtgärden gäller inte svenska bilägare.

– När det gäller Opel omfattas vi inte av den kampanjen i Sverige, säger Maria Malmborg, pr- och kommunikationschef på den svenska importören Wismo Automotive, till Vi Bilägare.

– Sverige omfattas inte av stop driving-kampanjen för Opel eftersom vi inte har några rullande bilar av den kampanjen här hos oss, säger hon.

Vilka Opelmodeller som omfattas av återkallelsen kan du se i faktarutan nedan. Dessa bilar ska få sina krockkuddar kontrollerade och utbytta på verkstad, men det ”körförbud” som införs i vissa andra länder gäller alltså inte Sverige.

Modellerna som omfattas
  • Opel Astra tillverkade mellan 19 januari 2005 och 24 april 2017
  • Opel Cascada tillverkade mellan 21 mars 2013 och 6 november 2017
  • Opel Meriva tillverkade mellan 1 maj 2010 och 15 februari 2017
  • Opel Mokka tillverkade mellan 10 oktober 2021 och 25 maj 2018
  • Opel Signum tillverkade mellan 16 augusti 2005 och 18 juni 2008
  • Opel Vectra tillverkade mellan 15 augusti 2005 och 25 september 2008
  • Opel Zafira tillverkade mellan 15 oktober 2011 och 14 mars 2016
Detta har hänt
  • Krockkuddar från tillverkaren Takata har visat sig innehålla en gasgenerator som kan försämras över tid.
  • Vid en krock kan metallpartiklar från gasgeneratorn frigöras när krockkudden löser ut, vilket i värsta fall kan medföra mycket allvarliga risker för förare och passagerare.

Ämnen i artikeln