
Skandalen med de livsfarliga krockkuddarna från underleverantören Takata fortsätter växa. Det rullar fortfarande mängder av bilar på svenska vägar där krockkuddarna kan explodera och skjuta iväg metallfragment mot föraren.
I förra veckan krävde en fransk minister att bilkoncernen Stellantis införde omedelbart körförbud för Citroën C3 och DS3 där de farliga krockkuddarna inte åtgärdats på verkstad.
Det utspelet gjordes efter att en 37-årig kvinna omkommit i en bilolycka där krockkudden exploderade.
Då uppgav Citroëns svenska importör Wismo Group att det inte fanns några uppgifter om något körförbud för svenska bilar.

Men nu kommer nya besked. Alla svenska bilägare som har en Citroën C3 eller DS3 tillverkad mellan 2009 och 2015 avråds från att köra sin bil.
– Vi vill uppmana alla berörda Citroën-ägare att omedelbart kontakta sin närmaste verkstad för åtgärd. Stellantis har nu gjort bedömningen att den aktuella säkerhetskampanjen ska ha en ”Stop Driving”-klassificering och därför vill vi be våra kunder att skyndsamt ta kontakt, säger Lena Råstedt, teknik- och garantichef för Citroën Sverige i ett pressmeddelande.
Bilarna ska lämnas in på verkstad för ”omedelbar” åtgärd, uppger Citroën, och att köra vidare innebär en ”allvarlig säkerhetsrisk”. Bilägare kan se direkt på Citroëns hemsida om en viss bil omfattas av återkallelsen.
- Krockkuddar från tillverkaren Takata har visat sig innehålla en gasgenerator som kan försämras över tid.
- Vid en krock kan metallpartiklar från gasgeneratorn frigöras när krockkudden löser ut, vilket i värsta fall kan medföra mycket allvarliga risker för förare och passagerare.
- De berörda svenska kunderna har sedan tidigare fått ett återkallelsebrev i januari 2025 och i början av juni en påminnelse med uppfordran om att omedelbart boka in sin bil för åtgärd.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Igår 11:13 Lärdom2: Köp inte de…
- Igår 10:45 Lärdom: Köp inte krockkuddar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.