Bild
Nästa artikel

Toyota Prius Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013

Webb-TV

Toyota Prius Plug-in Hybrid är den billigaste laddhybriden till salu i Sverige. Se modellen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.

 

Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.

Klicka på videofönstret för att se en presentation av Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Se tidigare filmer:
Audi A3 – kandidat till Årets Bil 2013

Chevrolet Malibu – kandidat till Årets Bil 2013
Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013

Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013

Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013

Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013

Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013

Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013

Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013

Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Taggar: Webb-tv, , Toyota Prius

Kommentarer

#1
2012-11-21 13:02

Nä nu slutar jag titta på dessa filmsnuttar, antingen får man bara se närbilder på bilmärket eller en skärm eller ett hjul eller så får man titta på den som kör och snackar. Varför måste man se den som snackar?
Man kan ju höra vad han säger medan kameran sveper över inredningen så man får se lite i bilen istället för föraren.
Usla filmer i mitt tycke.

#2
2012-11-21 16:06

Kan hålla med Hacke ..
Dock i just det här fallet spelar det nog ingen roll. Toyota brukar inte vara upphetsande, varken på in eller utsidan ;o)

#3
2012-11-21 17:07

Kan också hålla med. Toyota är väl lika förutsägbar och tråkig som Jes kommentarer i var och varannan tråd.

#5
2012-11-21 18:47

Ja jag tror att Prius är vettigaste miljöbilen idag.

#6
2012-11-21 19:39

Bagageutrymmet på laddhybriden ser man att golvet inte blir helt platt med ryggstöden nerfällda.
http://www.autoexpress.co.uk/toyota/prius/59410/toyota-prius-plug-pictures/page/9/0#main-content-area

#7
2012-11-21 20:00

90 000:- mer och ändå den billigaste laddhybriden.

Annars tror jag att det är rätt att väg att gå. Ett mindre batteri, alltså.
Dessutom ger det ju (ännu mer orealistiskt) snygga förbrukningssiffror...

#8
2012-11-21 21:08

Roy, Läs DN Motors Blogg från början om deras Plugin Prius som dom köpt som långtestbil, den har under de första 427milen dragit smått otroliga 0,13L/milen i snitt(!) i verkligheten, i deklarationen ska bilen dra 0,21L/milen och det är första bilen de kört som drar så mycket under deklarationen; http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/

Sen får man upplysningsvis även dra av 40 000kr av priset på Plugin Priusen då den uppfyller de nya supermiljöbilskraven från staten och kostar därför för köparen 321 000kr vilket är ca 50 000kr dyrare än en vanlig Prius, en hel del pengar även det men de få konkurrenter som finns kostar från en bra bit över 400 000kr och uppåt.

#9
2012-11-21 22:45

Tack för kompletteringen, Hanzzon!
Det gör onekligen bilen intressantare.

#10
2012-11-22 07:09

Nästa Prius?!

http://stage-10.net/featured/sneak-peak-the-2015-new-4g-toyota-prius?lang=ja

#11
2012-11-22 09:04

Som flera skriver så är ju filmsnuttarna rena katastrofer, istället för att berätta och visa väsentligheter om bilarna så spelar man förskräcklig musik på hög nivå omväxlande med några få meningar. Dåligt!

Jag tror säkert att det kommer att gå att sälja den här Priusen och många kan nog köra den billigt och det krävs ju för att få igen de merkostnader man får vid inköp jämfört med motsvarande konventionella bil.
Samma sak gäller ju även Ampera som ansågs vara bättre i PREVIA s länk.

#12
2012-11-22 10:10

Ge bilen till Vib så skall de nog få upp förbrukningen till 0.42l/m också ;)
Intressant bil hur som helst men jag tror att prisskillnaden ner till vanliga Prius kommer att bli större.
Senast jag var hos Toyota så reade man ut vanliga Prius med ett avdrag på 50.000kr så då blev ju skillnaden väldigt stor.
Med detta bättre alternativ tycker jag att vanliga Prius känns onödig inte minst för att Auris fyller upp underifrån och man även har Prius +

#13
2012-11-22 13:03

Säljs inte lejonparten av såna här bilar som förmånsbilar med rejält låga förmånsvärden i förhållande till sina "vanliga" konkurrenter? Hur många säljs egentligen till privatpersoner?

#14
2012-11-22 21:15

Saabnisse, Toyota har väl hitills bara under introduktionen sålt ungefär de man hunnit tillverkat av Plugin Priusen som även här i Sverige faktiskt direkt gick in som överlägsen listetta i försäljning där modellen ensam redan står för över hälften av alla sålda Supermiljöbilar totalt sett i år och de åtta konkurrenterna säljer mindre sammanslaget än enbart Plugin Priusen.
Detta trots att Plugin-Priusen bara sålts sedan Juli i Sverige så nog kan man säga att försäljningen går bra: http://www.vibilagare.se/nyheter/prius-ar-mest-salda-supermiljobilen-40001

#15
2012-11-22 21:47

Saabnisse.

Var kunde du läsa i Previas länk att Ampera var bättre?

Har du missat VIB test av vanliga Prius mot Ampera? Här kommer det.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-opel-ampera-toyota-prius-2012-36881

Ampera går bort direkt då den bara är 4 sitsig för mig, säkerligen för många andra också. Den skulle få mycket presumtiva kunder om den var 5 sitsig. Och det kommer nog snart från GM, de har insett misstaget med en 4 sitsig bil. Det syns ju också på försäljningen av bilen. Flopp!

#16
2012-11-23 10:14

Ja att Ampera kostar över 400.000kr har förståss lite mindre att göra med den uteblivna rusningen till hallarna ...

#17
2012-11-23 10:51

GM förlorar 49 000 $ för var bil som säljs i USA vilket visar att det är svårt att få ekonomin att gå ihop för nya bilar med batterier.
Fyra år tog det för Toyota att gå plus med sin Prius. Volvo med ännu lägre försäljningssiffror än dessa två bilmärken gör nog att Volvo har ännu högre förluster per såld bil, men det är viktigt för övrig försäljning att man visar att man är i teknikens främsta led.
http://reutersbest.com/articles/view/1857/reuters-examines-how-gms-volt-sales-will-impact-bottom-line

#18
2012-11-23 11:04

Tycker inte att man skall lägga så stor vikt vid att bilarna har batterier så att det skulle vara en självklarhet att en tillverkare går minus bara för att det handlar om en hybrid eller elbil köper jag inte alls.
Nya modeller kostar mycket pengar att ta fram oavsett och att det då tar några år att gå runt spelar inte så stor roll.
Dessutom vet ju inte vi hur sanningen ser ut,...att biltillverkarna "målar fan" på väggen över elbilar är ju inget nytt direkt.

Vw valde t.e.x att dra in Lupo då den kostade för mycket att tillverka men bilar som Phaeton eller ännu värre Veyron tillverkar man gärna trots att dess budget aldrig lär gå runt.

#19
2012-11-24 02:31

Såg din länk på annat håll, Shogun,
Den lär ju inte bli så överdriven, men drar linjerna åt det hållet så kan den bli verkligt intressant - särskilt om man också tittar på den tilltänkta drivlinan.

#20
Uno L
2012-11-27 22:22

Jahå, dags att gå och lägga sig. Vi gick upp tidigt i morse, min fru och jag.
Sätta på frugan lite innan läggdags kanske? ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.