Nästa artikel
Testchefen väljer favoriter från Paris
Webb-tv

Testchefen väljer favoriter från Paris

Publicerad 20 oktober 2010 (uppdaterad 25 augusti 2014)
En kombiutmanare, en mopedbil och en gyllene skapelse. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner väljer fem favoriter från bilsalongen i Paris 2010. Se webb-tv.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2010-10-20 15:14
DeN (ej verifierad)

Att VW inte förnyar så mycket, utan mestadels håller på och pillar med facelifts, nya lyktor, plast etc. har rent ekonomiska skäl. Det är det säkraste sättet att plocka pengar av kunderna.

För varje ny "facelift generation" så kan VAG pressa sina underleverantörer hårdare (då de flesta verktygen redan betalat sig) och att göra små ändringar i dem konstar inte mycket...

Läste nånstans att VW tjänar cirka 10000-15000kr i rena pengar mer per bil på den senaste faceliftade Golfen...och detta på en redan mycket lönsam konstruktion...

Gissa vad de kommer tjäna på att sälja den "ompaketerade" faceliftade passaten tre fyra år till, där de dessutom även har prutat lite på materialkvalitet i tex. interiör jämfört med den gamla versionen...inte konstigt att VW går bra.

Risken är bara att kunderna snart fattar detta och kräver större rabatter på bilarna...

#6 • Uppdaterat: 2010-10-20 17:10
Peter E (ej verifierad)

Njae...om vi tar tex Golf 5, den *gamla* modellen så var tex dörrarna av en konstruktion som gjorde de dyra (tidskrävande) att tillverka, på den *nya* golfen är detta ändrat så att de går fortare att tillverka.
VW uppger ju själva att den *nya' är ca 1000 euro billigare att tillverka än den gamla. Jag antar att VW som alla andra tillverkare inte bygger bilar bara för att det e kul, utan för att tjäna pengar. i första hand.
Att de gör facelift oftare än andra är nog inte helt korrekt...däremot att de kallar bilen för *ny* är de rätt bra på att göra.
Dessutom så var det faktiskt så att den *gamla* golfen...nr 5 , där tog det två år innan den gav vinst...

#7 • Uppdaterat: 2010-10-20 17:14
789 (ej verifierad)

VW ´bäst Jarl é pest!