Nästa artikel
Lamborghini Sesto Elemento – 999 kilo och 570 hästkrafter
Paris

Lamborghini Sesto Elemento – 999 kilo och 570 hästkrafter

Publicerad 30 september 2010 (uppdaterad 25 maj 2011)
Genom röken körde den fram – nya Lamborghini Sesto Elemento. Italienarna har skapat en superbil av kolfiber som väger in på sensationella 999 kilo.

På onsdagskvällen bjöd Volkswagen in journalister i Paris för att presentera några nyheter inför bilsalongen som öppnade för pressen på torsdagen.

Nya Volkswagen Passat och konceptbilen Audi Quattro Concept i all ära – den mest spektakulära nyheten stod Lamborghini för.

Den italienska tillverkaren, som ägs av Audi, körde genom röken ut nya konceptbilen Sesto Elemento på scenen.

Namnet betyder på svenska ”sjätte elementet” vilket syftar på det periodiska systemet och atomnummer sex – kol.

Det är just kolfiberförstärkt plast som utgör grunden av Lamborghini Sesto Elemento. Materialet är dyrt men extremt lätt.

Väger under ett ton
Resultatet är en bil som väger in på imponerande 999 kilo. Då ska vi komma ihåg att bilen är utrustad med permanent fyrhjulsdrift och en tiocylindrig bensinmotor som ger 570 hästkrafter och 540 newtonmeter.

Det innebär att förhållandet mellan effekt och vikt blir 1,75 kilo per hästkraft. Prestandan blir därefter – toppfart på över 300 km/tim och acceleration från noll till hundra på bara 2,5 sekunder.

Lamborghinis vd Stephan Winkelmann sammanfattar vad bilen betyder för Lamborghini:

– Lamborghini Sesto Elemento visar hur framtidens supersportbil kan se ut – extremt lätt med extrem prestanda som resulterar i extrem körglädje, säger han.

Han tillägger att samtliga framtida bilar från Lamborghini kommer att bära med sig arv från Sesto Elemento.

Om det blir någon serietillverkning är fortfarande osagt.

Diskutera: Vad tycker du om Lamborghini Sesto Elemento?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-30 12:48
Gösta_L

300 km/h, dom farterna kan man ju bara köra på räjserbana. Dessutom kommer prissättningen troligtvis inte att vara konkurrenskraftig, sannolikt får man betydligt större bilar för samma pris. Bilen kommer knappast uppnå någon större framgång.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-30 12:53
Gösta_L

Vad kan en sådan här bil förresten tänkas kosta om den går i produktion? 400 000- 500 000 tusen? Hur som helst lär den vara lite för dyr för dagens ungdom, vilken jag gissar att kundkretsen är. Men ganska fräck design är det allt.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-30 15:38
FLAC

Gösta, skämtar du? denna kommer att börja någonstans runt 2 miljoner minst... Dessutom kan du väl på allvar inte tro att denna riktar sig till ungdomar, kundgruppen är välbeställda personer i alla åldrar och om den produceras kan du räkna med att de kommer att sälja det de kan producera.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-30 17:52
Mr Colt (ej verifierad)

"kolfiber och kolfiberförstärkt plast "
Blev lite fel, ren kolfiber går det inte bygga något av med undantag för ett örngott men med kolfiberförstärkt plast går det alldeles utmärkt.
"Materialet är dyrt men extremt lätt"
Särskilt dyrt är det inte heller men att få fördelarna med kolfiberförstärkning kräver stora arbets/verktygskostnader.
OnTopic Lamborghini visar återigen varför deras landsbröder tillverkar ointressanta bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.