Nästa artikel
Så testar vi sommardäck – se film
Webb-tv

Så testar vi sommardäck – se film

Publicerad 8 mars 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Den nya EU-märkningen ger en bild av ett däcks egenskaper, men i Vi Bilägares däcktest ingår betydligt fler bedömningspunkter.

 

Läs hela sommardäcktestet i Vi Bilägare nummer 4/2013. Tidningen utkommer i butik den 13 mars, men prenumeranter får den redan under vecka 10.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.

Diskutera: Vad tycker du om våra däcktest?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-10 14:09
IngoS

OK, däck är en djungel. Dubbdäck och svenska vägar är intressantare än sommardäck. När man diskuterar svensk väg måste man ta hänsyn till årstiden. Nyruggade (pga dubbdäcken) svenska vårvägar har bättre friktion och mera buller än polerade kontinentala vägar. Stenarna i asfalten sticker upp eftersom mellanliggande asfalt är nedsliten. Där får däcken också bättre våtgrepp. Vägarna blir därefter polerade//slätare på sensommaren och hösten. I extremfall blir det blödande svarta asfaltspår särskilt av de tunga lastbilarna Då blir Texastesterna relevanta också för svenska vägar. De som vill åka tyst sommar och höst bör alltså hålla sig till större vägar och hålla sig i spår. Vi ruggare har vår årstidsrytm. På våren får vi en lättnad beträffande bullret när sommardäcken kommer på. Sedan successiv anpassning till alltmer polerade och tysta vägar, som vi kan njuta av fullt ut i ljuva september. Sedan vidtar det samhällsnyttiga ruggandet, först isen på vintervägarna och sedan av vårvägarna. Varför klaga så förbaskat på vägarna, för att inte tala om ruggarna?

#9 • Uppdaterat: 2013-03-10 18:29
Raphael

Röd asfalt beror på stenarna i asfalten, den är alltså inte färgad på något vis utan färgen är naturlig och beror på gruset i asfalten. Detta grus är porfyr. Anledningen till att man har det på vissa ställen är det för att det är hårdare och ger längre hållbarhet än annan asfalt, det sägs även ge bättre grepp i vinterväglag men nackdelen kan vara att det blir något halare vid regn.

#a • Uppdaterat: 2013-03-10 19:22
jeem

Flera av däcken är anpassade versioner att klara våtgrepp A enligt EU-märkningen från förra året - samtidigt med rullmotståndet B.
Varför i rättvisans namn har man inte använt Pirelli Cinturato P7 BLUE ? - kom redan förra sommaren - första däcket att klara A A ! i vissa dimensioner -annars B A .

jeem