Bild
Nästa artikel

Opel Mokka – kandidat till Årets Bil 2013

Webb-TV

Kan nya småsuven Opel Mokka utmana om titeln Årets Bil 2013? Se bilen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.

Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Citroën C4 Aircross/Peugeot 4008
Dacia Lodgy
Dacia Sandero
Kia Cee'd
Kia Optima
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Mazda6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Range Rover
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+

Taggar: Webb-tv, , Opel Mokka

Kommentarer

#1
2012-12-03 09:54

Jag tror att denna kan hamna bland topp 5. Det som drar ner chanserna är förarmiljön, framförallt mittkonsolen. Usch säger jag.

#2
2012-12-03 10:43

Ca 30 sekunder in i filmen ser man tydligt hur vänstra bakskärmen har lossnat och sitter och hoppar.
Ska det vara så? ;o)

#3
2012-12-03 10:54

Glömt att stänga bakluckan?

#4
2012-12-03 11:03

Köper man den med lösa bakskärmar blir bilen något billigare.

#5
mcregor
2012-12-03 11:20

...och i takt med tiden har den väldigt liten bakruta (snarare glugg). Tråkigt. Sen är det nog som IngoS gissar att bakluckan inte är stängd.

#6
2012-12-03 11:39

Förresten. Bilen har fått rätt mycket kritik för obekvämt hård fjädring. Det har föranlett GM att kalibrera om bilen för brittiska marknaden. Direktare styrning och mera följsamma stötdämpare, vilket ger en bekvämare färd. Jämförelse mellan europeiska och brittiska modifierade:.
http://www.autocar.co.uk/car-review/vauxhall/mokka/first-drives/first-drive-review-vauxhall-mokka-14-turbo-4x4-tech-line
Alla nyproduceradehögerstyrda Mokka får den modifierade styrningen och hjulupphängningen. Skulle vara intressant med älgtest mellan de två varinterna. Har GM offrat komforten för att bilen ska tävla med typ BMW 3-serie i kurvorna? Skulle personligen se good-enough teknologi för väghållningen för bättre komfort. Kanske bör man vänta med att beställa den tills GM fått slut på sitt lager av redan beställda stötdämpare, om GM tar åt sig av kritiken mot fjädringen och modifierar den?. I England uppmanar Autocar t o m köparna se upp för de tidiga exemplaren med "europeisk" (Rüsselsheimskalibrerad) fjädring och styrning.

#7
2012-12-03 13:35

Jag gillar bilar av denna typ. Främst för när man ska kliva ur och i bilen när de är lite högre, det är bekvämt. Tror att vi får se mer av denna typ av bil.

#8
2012-12-03 13:40

Håller helt med dig Shogun, menn jag vet inte om jag tror på just den här och speciellt inte om den är för hårt fjädrad.
Det var det som var problemet med Zafira, bekväm på slät väg, men obehaglig på skrynklig.

#9
2012-12-03 14:01

Usch.
Ut och mokka i ladugården med sig.

#10
2012-12-03 17:36

Helt rätt format.
Tror denna bilklass kommer öka kraftigt framöver.
Synd om fjädringen är för hård.
Men helt klart en bil jag ska kolla in när den kommer till stan !

#11
2012-12-03 18:02

Förlåt. Jag var litet halvdant påläst kanske. 2-hjulsdrivna Sydkoreanska Opel har enligt uppgift lite mjukare fjädring, och kanske Mexikotillverkade Chevrolet Trax som kommer i vår också har mjukare chassisättning. Den har ju bättre "terrängbilsimage" i märket, ser minst lika trevlig ut, har sannolikt 17-tumshjul i stället för 18tumshjul som Mokka. Mycket talar för att den blir bekvämare i gången. Alternativ kommer nog att finnas. Finns en risk att Opel blir sittande med svarte Petter igen. GM förefaller att idogt gräva Opels grav.

#12
2012-12-03 20:14

Synd om den får för hård fjädring. För sådana här bilar kommer att få efterfrågan framöver. Då är det synd om Opel tabbar sig. Åh andra sidan ska ingen motorjournalist bedöma det åt mig, det gör jag själv. Jag tror jag skulle gilla denna bil.

#13
Sture H
2012-12-04 09:42

Bra skrivet Oomkullrunkelig.

#14
2012-12-04 12:07

Många journalister, med flera, (främst i Sverige) ondgör sig på Opels knappsatser i mittpnaelen.
Men jag hävdar att Opel har ett mycket logiskt uppbyggt system, om man bara dristar sig till att läsa instruktionerna.
Det är inte bara att sätta sig i och köra bil. Oavsett bilmodell/märke, måste man ta en titt i instruktionsboken.
De många knapparna i mittpanelen är förvalsknappar och när man kör manövrerar mellan menyerna via knapptryckningar mellan de förvalda menyerna. Lätt som en plätt, även för en gammal pensionär..
Det är bara att gå ion på Opels hemsida och införskaffa intruktionsböckerna.
Där ligger till o med Volvo i lä, för att inte tala om Franska bilar.

#15
2012-12-04 13:55

Gunnar 44...tom Opels inredningsdesigner erkände under presentationen av Adam att mittkonsollens knapphysteri i Insignia och Astra var mindre lyckad.

Opel har tagit till sig av den befogade kritiken och gör bättre i framtida modeller.

#16
2012-12-04 13:58

Tycker inte det är bara Opel som har dessa med knappar fullklottrade mittkonsoler utan jag har sett ett flertal bilmärken ha det likadant.
Är det månne för att vara motvikt till Bmw:s enknapps-system som styr det mesta i bilen?

#18
2012-12-04 17:58

Du pratar i nattmössan sigge. Ingen Opeltekniker har erkänt att deras design beträffande knapparna i mittkonsolen varit mindre lyckade på Insignia och Astra. Detta är skitprat, inget annat och en ryktesspridning som jag inte sett annars än här i Sverige.
Tvärtom, vill jag påstå att vem som helst kan lära sig funktionerna hos Opel via deras hemsida. Klarar man inte det ska man överhuvudtaget inte köpa en ny bil, utan hålla sig till gamla bilar typ Amazon o Saab 96 o 99, eller varför inte VW bubbla.

#19
Sture H
2012-12-04 17:59

Nu stavade han troligen fel för att få till skämtet som åtminstonde jag tyckte var lite småkul såhär i vintermörkret.

#21
2012-12-04 21:39

Mokka - Mocka .. Jo, det smakar lika hos mej. Jäkla namn på en bil ... Det är väl bara Honda Fit som jäklas mer.
Humor får vara enkel :o)

#22
2012-12-04 21:55

”lära sig funktionerna” vad finns det att lära sig?

En knapp står det FAV 1/2/3 på och det kan stå för favoriter, en annan AS 1/2, dessa kan behöva slås upp, i övrigt finns det inte en enda knapp vars funktion inte är kristallklar om man har minsta aning om vilka funktioner som finns i modena bilar.

”Bmw:s enknapps-system” är Opels ”enknapps-system”, BMW plockade det rakt av från Opel Signum 1997.

Totalt 6 knappar på panelen i en maxutrustad Astra påverkar bilen, övriga är värme ventilation och Radio Navigation.

Som också de är löjligt enkla.

Var ligger svårigheten?

#24
2012-12-04 22:12

Hur kan de döpa bilen till det i svenskaspråket fåniga namnet Mokka? vet någon vad namnet betyder eller har för ursprung? namnet låter fånigt även på tyska eller engelska. Lika fånigt är namnet Kuga som Ford döpt en bilmodel till.

#25
2012-12-05 01:20

Mokka (Kaffee) är den tyska stavningen av mockakaffe. I Tyskland avses kaffe av turkisk/arabisk typ där det finmalda kaffepulvret ligger kvar i kaffet. Man får väl se det som en markering av bilens tyska identitet. Jag skulle gärna se att det stod Benzin på bränslemätaren och Öl på oljemätaren också. Påminner mig om det gamla opelskämtet: Opel finns i tre rostningsgrader: ljusrost, mellanrost, mörkrost. Opel har numera så bra rostskydd att skämtet är obegripligt för ungdomen. Att döpa bilar efter kaffetyper är inte my cup of tea. Men jag ska definitivt provköra den.

#26
Sture H
2012-12-05 15:14

Var det inte någon Opel nyligen som fick kritik för dåligt rostskydd?

#28
Sture H
2012-12-05 17:44

Nej, Crister. Nu har du fel som vanligt. Toyota har gott rostskydd. Framförallt 1998 och nyare. Jag kan försöka leta upp opellänken.

#29
2012-12-05 18:06

Sture: Du har inte sett en Prius på undersidan!

#30
2012-12-05 22:18

Just det, namnet Mocca har inget med kaffe att göra, vilket de dumme Swede tror. Men jag tycker skämtet om Opels tidiga rostbroblem var roligt.
Opel är ju annars ett av de bäst rostskyddade märkena idag.
Beträffande komforten, blir det kanske samma överaskning som när jag för första gången hyrde en Corsa på Kanarieöarna. Hade inte väntat mig att en så pass liten bil kunde vara så bekväm o tyst, och detta redan 1994.
Jag kommer absolut att provköra, För jag är säker på att bilen passar mig som handsken. Och har den sedan samma goda kvalitet som Astra och Insignia (topp i DEKRAS kvalitetsundersökning av begagnade bilar) kan den bli en fulllträff.

#31
Sture H
2012-12-06 08:36

DEKRA är tyvärr inte det bästa när det gäller kvalitetsundersökningar. DEKRA har dessutom gjort allvarliga fel tidigare och ska inte ens ses som oberoende.

I den senaste undersökningen över de pålitligaste och hållbaraste bilarna jag såg var det bara japaner och mitt bland alla japaner en Opel. En Opel byggd av japanska grejjer av japaner...

#32
2012-12-06 11:42

Vad är nu detta för påståenden?

I det här fallet med frågan om ”oberoende” skulle det innebära att DEKRA ägs av GM eller Opel.
Presentera gärna dessa fakta om de finns.

Tyvärr är det nödvändigt att låta åsikter och tyckande finnas, men inget tvingar att man måste se positivt på det.
Den som saknar egen kompetens och egna kunskaper borde hålla tyst och inte lägga näsan i blöt.
Att bara upprepa vad man hör eller läst utan att själv begripa ett smack om saken är destruktivt.

En av orsakerna till att mänskligheten hotas av förintelse är att okunniga människor lägger sig i sådan de inte begriper, t.ex. politiker.

#33
2012-12-06 21:09

Tyvärr Sture. Din kommentar håller inte måttet på långa vägar. DEKRA s kvalitetskontroll görs omedelbart när en bil byts in. Det är alltså de fel man hittar vid denna kontroll som är den viktigaste delen i undersökningen. *Därefter kollar man med försäljaren huaruvida reparatioenr gjorts. Även garantireparationer räknas in.
Det tycks sticka många i ögonen, att Opel blivit en kvalitetsbil att räkna med, och då tål ¨man inte att Opel får bra resultat som i detta fallet.

#34
2012-12-10 16:56

Jag tittade på Mokka idag.
Mycket fin bil och rätt storlek på den.
Fin känsla i interiören.
Kunde tyvärr inte provköra då bilen nyss kommit.
Men jag vill gärna prova en senare.
Gillar den.....
Den kan mycket väl bli årets bil !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.