Nästa artikel
BMW 320d Touring: Plus och minus
Webb-tv

BMW 320d Touring: Plus och minus

Publicerad 12 oktober 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
BMW 3-serie Touring har det mesta som man kan kräva av en kompakt och praktisk kombi. Vi pekar ut plus och minus med 320d.

 

Läs testet av BMW 3-serie Touring i Vi Bilägare 14/2012. Där ställs bilen mot Volvo V60 och Mercedes C-klass Kombi. Prenumeranter får tidningen under vecka 41 och numret utkommer i butik den 16 oktober.

Se också:
Mercedes C200 CDI: Plus och minus

Volvo V60 D5: Plus och minus


Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie Touring?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-12 14:12
sohe

Hur kan ägandekostandera bli "bra" för att det är fri service. Det rör sig om 2 eller 3 servicar som man får med i priset kan det vara c:a 10-15 tusen? Det ska vägas mot ett restvärde efter 3 år på 50% om man räknar snällt. Alltså förlorar man 175 tusen på bilen men vinner 10-15 tusen. Jag skulle om jag tar den som personalbil föredra att ha service utanför för då blir den mer fördelaktigt. Men att fri service skulle vara en ekonomisk fördel det har jag svårt att se.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-13 21:08
snabb95

328i @ Håller med sohe. Servicekostnaden får man givetvis betala i inköpspriset och då är valmöjligheten borta att kunna välja en lokal verkstad som man har förtroende för eller att göra servicen själv.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-13 23:01
Peugeote-Pär

Nu är det ju inte 1980 så att göra en service själv är nog ingen bra ide på en ny bil om man överhuvud taget vill få något för bilen när man säljer den, eller göra servicen på något litet ställe om man vill ha någon garanti för den delen.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-13 23:10
John2008

Det är förmodligen främst folk med mycket pengar som tycker det är bra med fri service, så man slipper "krånglet" med själva betalningen. Men om det lönar sig ekonomiskt för kunden att ha det inbakat i bilpriset, är ju tveksamt.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-14 00:28
snabb95

Peugeote-Pär @
Man har kanske inte för avsikt att sälja bilen.

Under mina 50 år som bilägare har jag aldrig haft behov av att utnyttja nybilsgarantin. Och om så varit fallet har jag sannolikt sparat den eventuell garantisumman flera gånger om på egen service.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-14 09:14
Peugeote-Pär

?? SÅ du köper bara 1 bil under din livstid? Själv så köper jag alltid nytt och äger bilen max 4-5 år nog tappar bilen otroligt mkt i andrahandsvärde om jag skulle börja byta olja m.m själv... om du inte visste så är en stämpel otroligt viktig.
Jag har heller aldrig behövt utnyttja garantin men man vet ju aldrig om det kommer behövas...

#7 • Uppdaterat: 2012-10-14 10:50
snabb95

Det stämmer om det inte är någon man känner som köper bilen för då påverkar det inte värdet.

Och om man använder bilen 3 till 4 ggr så länge så blir det ingen skillnad på andrahandsvärdet.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-14 10:56
Peugeote-Pär

En bil utan servicestämpel påverkar alltid bilens andrahandsvärde, om det så är en privatperson eller en firma som köper bilen.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-14 12:07
snabb95

På en gammal bil frågar man inte ens efter serviceboken och om så skulle vara fallet påverkar det priset marginellt jämfört med servicekostnaden på en märkesverkstad under bilens livslängd.

Att ha stämplar under de första tio åren för att under nästkommande decennium serva själv skulle inte heller ge något krona tillbaka.

#a • Uppdaterat: 2012-10-14 12:18
Peugeote-Pär

Men jag pratar inte om gamla bilar utan om nyare från som man själv köper nytt... För när jag säljer bilen och den personen inte fyller i serviceboken är inte mitt problem, men eftersom jag alltid köper nytt så är är man ju dum om man börjar serva själv eller något sånt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.