Bild
Nästa artikel

Mercedes C200 CDI: Plus och minus

Webb-tv

Mercedes C-klass har några år på nacken, men känns fullt modern även i dag. Vi pekar ut plus och minus med modellen C200 CDI.

Kommentarer

#1
2012-10-10 08:45

Den här "känslan" som Marianne pratar om är en högst reell, närvarande upplevelse, väl värd pengarna. Precis som Marianne säger så kostar en Mercedes mer än andra märken men detaljarbetet är övertygande - exakt samma slutsats presenterade Teknikens Värld när de testade den nya E-Klassen: man såg en omsorg i detaljerna som överglänste den hos konkurrenterna. Att bilen är rejält byggd som Marianne säger tilltalar särskilt oss som är uppvuxna på landet och har vana att köra tunga maskiner. Den här tyngden i en Mercedes har jag pratat om många gånger men blivit bespottad för. Att Mercedes står för oslagbar åkkomfort kommer ju inte heller som någon överraskning, precis. Att Mercedes sedan skulle vara ensamma som "mästare på chassin" var däremot en överdrift - eller i vart fall så har man mycket vass konkurrens från inte minst BMW ifråga om chassin.
Nu har Marianne med sina fina ord om Mercedes begått dödssynden att som motorjournalist okritiskt och oreserverat hylla en tysk premiumbil. Men vad ska hon göra? Är bilen övertygande måste det framhållas - och det oavsett vad antipremiumanhängarna tycker. Och enligt mitt tycke är C-Klassen dessutom en mycket elegant bil att titta på.

#2
2012-10-10 09:30

Amen!

#3
2012-10-10 09:54

Dyr, välbyggd, klen motor, hög komfort, inte speciellt upphetsande att köra och hög säkerhet. Jag har hört dessa omdömen i alla år om Mercedes. Så lät det även på sjuttiotalet när journalister provkörde en 200 (W123). Mercedes är precis den bil den alltid har varit. Den enda skillnaden är att man inte längre talar om att de är lågt standardutrustade.

Och som vanligt: Har man pengar så är den inte dyr och då finns det även motorer som inte är klena. Med en sexa lyfts den till nya höjder.

#4
2012-10-10 10:03

Helt riktigt, Thommys. Idag är Mercedes så välutrustade redan från starten att man inte behöver kryssa i särskilt mycket i tillvalslistan. Detta är det många som inte tänker på när de jämför den dyrare Mercedesen med en något billigare konkurrent. En Audiförsäljare sa till mig i somras att trots att priset för en viss Audimodell ligger under priset för motsvarande Mercedesmodell slutar det nästan alltid med att våra bilar kostar minst lika mycket när allt är klart. Mercedes har tack och lov kommit bort från Jürgen Schrempps galna idé om "så lite bil som möjligt för så mycket pengar som möjligt" (översatt från tysk press). Annars har Thommys rätt om grundtänket i en Mercedes: Den är precis den bil den alltid har varit.

#5
2012-10-10 12:12

En GLK 220 BlueTEC 4MATIC är inte så dåligt utrustad såg jag igår hos Mercedeshandlaren i beskrivningen framför bilen tog man upp att domkraft och två ribbor i kylargrillen ingår vilket säkert tilltalar en köpare som vill att det mesta ingår i bilköpet. Då förstår man toyotas reklam bättre där det förklaras att bilen är försedd med backspeglar och hjul som standard.
ViBilägare skrev " Miljöbilar drivna med alternativa bränslen eller elektricitet är inte den enda vägen att gå för att minska bilarnas klimatpåverkan. Mercedes koncept BlueEfficiency handlar om att genom smarta lösningar sänka förbrukningen för dagens bensin och dieselbilar."
Men Mercedes ligger fortfarande sämst till bland alla större biltillverkare att uppnå EU miljömål av utsläpp av CO2, där har dom lite att jobba på med flera smarta lösningar och det trotts att det står Blue Efficiency på nästan alla modeller från Mercedes numera.
Men jag tycker att man sitter väldigt bra i de taxibilarna från Mercedes som man åkt med och fjädringen känns även den väldigt bra, taxichaufförerna säger även att bilarna håller mycket bra när det gäller motorer och växellåda men till ett högre inköpspris säger dom, enda klagomålet var slitna bromsbelägg men det hör väl till i taxikörningen där man sällan lättar på gasen bara för att det är stopp en bit längre fram på vägen.

#6
2012-10-12 09:19

Synd att den inte fanns med 220 motorn och automat för testet. Det hade blivit mer rättvist i testet, eftersom både Volvon och BMW:n var starkare och med automatlåda. En manuell bil i denna prisklass borde inte tillverkas över huvudtaget.

Mercedes C-klass var den bilen som gick tystats på grov asfalt i testet mot BMW 3-serie och Volvo V60. Det är något som jag värderar mycket högt. Det värdesätter jag mer än att händerna har direktkontakt med däcken. Jag gillar även den tunga stil som Mercedes har på vägen. Det ger ett tryggt och gediget intryck.

Värt att notera är hur bra Mercedes rostskydd nu mer är. Att de t ex har plastsköldar under filtmattorna i innerskärmarna.

#7
2012-10-13 11:29

För testets skull hade en 220 med automatlåda varit den mest rättvisande versionen. Men att en manuellt växlad bil i den här prisklassen inte skulle få tillverkas överhuvudtaget håller jag inte med om. Faktum är att C-Klassen ligger i en storleks- respektive prisklass som "vanligt" folk har råd att köpa utan några större ekonomiska uppoffringar. Däremot ligger C-Klassen i det övre prissegmentet och balanserar lite på gränsen för en del köpare, och att då hänga på en automatlåda som standard och samtidigt trissa upp priset med dryga 20 000 kronor skulle skrämma bort en hel del köpare. Jag tror att C-Klassen kommer att erbjudas med manuell växellåda under flera generationer framåt. Däremot är läget ett annat för E-Klassen. För denna modellen finns idag bara en manuell växellåda på bensinsidan och tre (är det väl, va?) på dieselsidan. Men här ser man tydligt att Mercedes sakta men säkert rensar bort den manuella växellådan. Och just i E-Klassens fall kan jag förstå det. E-Klassen är definitivt en elegantare bil för en mognare och stabilare kundkrets med tjockare plånböcker. E-Klassen är helt enkelt inte lika känslig som C-Klassen sett till priset och vilka som köper bilen. Men ändå finns det de - som jag - som gärna köper en bil med manuell växellåda, så frågan är om den manuella växellådan försvinner helt ens i E-Klassen under överskådlig tid framöver. Men å andra sidan så blir de automatiska växellådorna allt effektivare så kanske att kommande förbruknings- och utsläppskrav kommer att slå ut den manuella växellådan bara av de orsakerna - och det fortare än man kan ana. Tja, den som lever ...

#8
2012-10-17 18:06

Vad kostar partikelfiltret?? 40.000:-??? :-((

#9
2012-10-17 18:07

Hur mycket rost i kärran???

#10
2012-10-22 19:15

Som sakt Mercedes C200 CDI motor är lite för klen men manuell växellåda kanske är bättre än automat på 200 CDI. Själv har jag en C350 T med sju växlat automat. Mycket nöjd med bilen trots bensin förbrukning.

#11
2012-10-26 17:54

Har själv en 220cdi -2012 som tjänstebil. Haft sedan oktober 2011, kört ca 3500 mil. Mycket nöjd med kvalité och "känslan". 170 hästar duger gott, men visst 200hk hade varit ännu bättre ! Väghållning och komfort är super, körglädjen är kanske inte helt på topp. Jag hatar att jämföra bilar, för i bilhallen eller i tidningarna så stämmer inte priset med det som sen står längst ner i hörnet på köp kvittot. Jag betalade EXAKT 367.000:- ink moms för min 220cdi med automat, Command, tonade rutor, dragkrok etc. Jämför man det med offerterna på andra märken (läs V70/passat/A6/Subaru mmmm) så skiljer det inte mycket mellan dessa olika "på sista raden" så att säga.
Är super nöjd, men ännu mer körglädje hade varit kul. Har tidigare kört 30.000 mil i en trimmad Saab 9-5 2.3, så lite hästar saknas hehe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.