Bild
Nästa artikel

Audi A5 Sportback: Plus och minus

Webb-tv

Köregenskaperna imponerar samtidigt som den är praktisk. Men Audi A5 drar på tok för mycket diesel. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs hela testet av nya Audi A5 Sportback i Vi Bilägare 12/2012. Där ställs bilen mot Citroën DS5 och Volkswagen CC. Tidningen utkommer i butik den 11 september.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A5?

Taggar: Webb-tv, , Audi A5

Kommentarer

#1
2012-09-05 15:36

Varför bullrar en relativt dyr bil som den här gör under provkörningen när en tjugotvå år äldre bil upplevs som tystare i den här filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=AjTZjlr_BIg&feature=youtube_gdata_player
Är det inspelningarnas fel eller Svensk asfalt som förstör eller är nyare bilar med sina lågprofildäck och plast på dörrarnas insidor som gör detta?

#2
2012-09-05 17:35

Näe, denna sportryggen är inget för mig. Gillar den inte.

#4
2012-09-05 18:30

Ho,ho, grannen kom med ny A5 SB igår. Privatägd. En av de 20% som äger den privat.
Också intressant att veta hur många av tjänstebilsförarna som är egna företagare. De hade haft råd att köpa den privat iallafall.

#5
2012-09-05 18:45

ViB vänligen släng ut forumtrollet Leifer som bara förstör alla trådar.

#6
2012-09-05 18:45

ViB vänligen släng ut forumtrollet Leifer som bara förstör alla trådar.

#8
2012-09-05 19:53

Det är inte fel på bilarna som drar mer än EU-cykeln. Det är fel på EU-cykeln som inte talar om vad respektive bil drar i praktiken.

#9
2012-09-05 20:47

Thommys, exakt så: det är inte biltillverkarnas fel utan EU-cykelns fel att det blir så här. Men leifer vill ju åt mig efter mitt inlägg om Hyundaien, men jag var inte ute efter Hyundaien utan jag var ute efter konsumentperspektivet! leifer fattade inte detta utan tolkade inlägget som att jag typ "gick åt en riskokare". Alltså kan vare sig jag eller någon annna utdela kritik mot Audi som leifer så gärna vill. leifer är bortgjord igen. Som vanligt, dessutom. Märk också att jag i mitt andra inlägg om Hyundaien skrev följande som svar på leifers inlägg: "40 procent är att grundlura kunden och det oavsett vilket märke det gäller!", men detta valde leifer lämpligt att "glömma". Det jag möjligen skulle vilja ändra på är "grundlura kunden". Det låter inte riktigt korrekt - OAVSETT MÄRKE! Det är ju inte så att biltillverkarna lurar kunderna medvetet, vilket man skulle kunna utläsa av den formuleringen. Däremot KÄNNER sig kunden grundlurad, men det är en himla skillnad i förlängningen eftersom det är just EU-cykelns fel - men tillverkarna får ta skiten.

Se denna länk: http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml

Här finns exempel på hur vi blir lurade. Även Volvon i tabellen visar sig dra 35 procent mer bränsle än deklarerat! Men det är ju inte Volvos fel utan systemets. Det du, leifer. Hoppla, jag anklagar inte heller Volvo … Vad ska du dra för vals nu då?

#10
2012-09-05 21:50

Previa: Kan ju vara så att A5 har LITE bättre chassi än en gammal LS400 ;) Sen har troligen Top Gear en mikrofonmygga, VB verkar spela in ljudet med mikrofonen på kameran, då blir det mycket mer bakgrundsljud.

Ang bilen så.. mjae. Ser inte varför det skulle vara sportigare med halvkombi. Att dessutom göra den 4-sitsig känns rätt korkat. Kanske fanns 3-sitssoffa som tillbehör dock? Har för mig att nån sa det. AudiA5SB kanske ;)

Skulle drista mig till att säga att både sedan och kombi ser sportigare ut än A5 i det här fallet. Samma sak med 5-serie GT och verkar vara samma med 3-serie GT.

#13
2012-09-05 22:08

leifer, för din info: Hyundai i30 blue 1,6 CRDi = +40,54%.

#12
2012-09-05 22:13

Ja det är illa med skillnaden i testförbrukning och norm. Skriver under på att kunden ibland blir vilseledd och besviken. I vissa fall faktiskt, som Kapten skriver, grundlurad. Som i detta fallet. Även min 2,0 TFSI 211 hk drar betydligt mer än vad normen säger. Lite beror nog på körsättet;-)

Jag har framför mig en sammanställning från tyska Auto Bild över skillnaderna mellan norm och verklighet. Man har i samtliga fall kört en slinga på 155 km fördelat på 54 km motorväg, 61 km landsväg och 40 km stadskörning utanför och i Hamburg.

Överlägset sämst är Opel Ampera på +333%, därefter Fiat Panda 0,9 Twinair, +64%. Vidare Peugeot 3008 Hybrid4 +63%, Peugeot 508 RXH 59%, Toyota Prius Plug-in +58% (alltså hybrider). Sen följer ett helt koppel "vanliga" bilar. Det går där inte att utröna en trend där något märke sticker ut.

#16
2012-09-05 22:46

leifer skrev: "Sen undrar jag lite över opartiskhet i Auto Bilds testslinga." Vad i hela friden menar du?

#17
2012-09-05 22:51

Audi: Japp, jag tänkte precis samma sak! Men det klart, Toyota hamnar ju risigt till och det klarar inte leifer - alltså är det "fel" på opartiskheten.

#18
2012-09-05 22:56

Eftersom det tjatas så mycket om Hyundai i tråden så kan jag meddela att våran Hyundai i40 sport 1,7CRDI automat drar 16,6% enligt våra mätningar mer än deklarationen enligt eu-norm. Men det ska ju vara en ny eu-norm på väg som ska ge en mer rättvis bild av den verkliga förbrukningen.

#15
2012-09-05 23:03

leifer, NEJ det var INTE en efterhandskonstruktion - om du ids läsa mina inlägg under Bilfrågan bör du enkelt se att jag väldigt ofta skriver om konsumenträtt och konsumentlagstiftning när konsumenter har kommit i kläm. Men jag visste att du skulle tappa i uppmärksamhet och trampa i klaveret och inte notera att jag inte på något sätt gick åt Hyundai utan såg problemet från konsumentens sida.

Om Hyundaien stod det "30 till 40 procent" överkonsumtion och då faller det sig ganska naturligt att ViBilägare också har uppmätt den siffran (och kanske tillfälligt ännu högre siffror) och att jag då i ett konsumentperspektiv också tar den högsta siffran. Har du något problem med detta - du som efterlyser "transparens"? Eller är det jag och "riskokar"-spöket som ställer till det för dig? Eller passar det inte med "transparens" när den går på "fel" håll?

Japp, jag har skrivit inlägg i vilka jag konstarerar att Volvo är ett ganska mediokert märke. Men detta hindrar inte mig att vara objektiv och rättvis på så sätt att jag tar Volvo i försvar mot en felaktig EU-cykel i frågan om verklig och angiven förbrukning. Utgör även detta ett problem för dig?

#19
mcregor
2012-09-06 06:37

@shogun: Bara så att vi snackar om samma saker... Jämför du med normen för blandad körning när du säger att din i40 i snitt drar 16,6 % mera ? Det är ju viktigt att veta vilken av förbrukningssíffrorna man jämför med trots allt.

#22
2012-09-06 08:19

leifer: Japp, "transparens" som denna - oberoende av märke och till förmån för konsumenterna som inte har en chans att med eget tänkande i förväg ha anledning att misstänka en merförbrukning på typ 40 procent - välkomnas. Det här är konsumentupplysning värd namnet. Att en bilköpare sedan får perfektion i utförandet, finare material, påkostad bearbetning, omsorg om detaljerna, en konstruktion som tål taxivärldens hårda vardag och tillgång till extrautrustningslistor långa som toalettrullar behöver bilköparen inte upplysas om - det ser och märker han själv. Men att bli blåst på förbrukningen av en sne EU-cykel måste åskådliggöras i blixtbelysning.

#23
2012-09-06 08:26

leifer skriver: "Vad vi diskuterar egentligen är ju inte vad bilen har för deklaration, inte heller hur mycket överkonsumtion den har, utan vad den drar i praktiken i folks vardag."

Vad är detta för trams? Det är ju just vad den drar i praktiken i folks vardag ställt mot vad konsumenten utlovades vid bilköpet som vi diskuterar. Utlovades en förbrukning på 0,45 l/mil och den i "vardagen" i stället drar 0,64 l/mil så är det väl för bövlingen just avvikelsen mot deklarationen = överkonsumtionen som behöver diskuteras. Är du av en annan åsikt är du rätt isolerad, vill jag lova.

#24
2012-09-06 08:38

Det är irriterande med alla dessa överförbrukande bilar oavsett hur man ser på det för hur kul är det att köpa en bil som bara är snål på pappret?

Man står kanske och väljer mellan några olika fabrikat med på pappret likartade siffror för förbrukningen,..men sedan visar det sig att skillnaden i verkligheten är enorm!

Sedan skall man också komma ihåg att ju lägre förbrukning en bil har ju större blir avvikelsen i procent.
Ett exempel på detta kan vi se i "Shoguns" siffror där han anger en överförbrukning på en dl/milen vilket utgör en skillnad på 16,6 %. ( 0,6 - 0,7 )
Vib i40 som är snålare på pappret med sina 0,45 har dragit 0,56 i verkligheten vilket utgör en skillnad på 27% ( tråkigare siffror men dock ändå en betydligt snålare bil )

Samma sak för Hybriderna som verkligen hamnar i fel dager om de körs på "fel" sätt.
Viktigt då att inte lägga FÖR stor vikt på procenttalet utan fokusera på den verkliga förbrukningen och veta hur sin egna körning ser ut.

#25
2012-09-06 09:09

Kostnaden för normalbilisten gällande 0,1l/mil "överförbrukning" är ca1500kr per år, mao 4500kr på tre år och detta är också avgörandei på vilket körsätt man har,
Värdeminskningen på bilen är ca50% på de tre första åren.....snacka om att sila mygg och svälja elefanter när det gäller kostnadr för bilen.

#27
2012-09-06 09:30

Normalbillisten kör kanske mer än 1000 mil om året men som sagt så är inte bränslekostnaden den största kostnaden i det hela men det ursäktar inte tillverkarnas sätt att optimera bilarna på.

Köper man en bil med uppgifter om att vara snål så skall den också vara det....allt annat är oriktigt.
Säkert skulle på samma vis dem som köper sportbilar bli överlyckliga om de köpte en sportbil som saknade kanske 40% motoreffekt?
Sedan kunde dem få veta att om de inte kan köra bil så finns det kurser för detta ?
Kanske kunde helt enkelt ALLT på bilen vara betydligt sämre än redovisat,då detta ändå inte spelar någon roll? ( värdeförlusten är ju det samma )

Nä,...bilarna blir inte snålare utav att vi fortsätter att ta biltillverkarna i försvar.

#26
2012-09-06 09:38

mcregor.

När man jämför bilar så brukar man väl alltid jämföra blandad körning,och ja mina siffror är för blandad körning med bilen. Som jag sagt tidigare många gånger så stämmer det för de flesta bilar vi haft att man har ca 1dl mer förbrukning mot uppgivna siffror i eu-deklarationen. Det brukar stämma rätt bra.

Sedan så kan man om man vill säkert få till en snålare förbrukning om man lägger ned sig för detta,men mina siffror är för normal körning i trafik,kanske något momsad körning på hastigheten vid landsvägskörning.

Sedan vad gäller hybrider så har ju Mistro rätt det gäller att få till sin egen körning och "lära"sig att köra en hybrid för att få till en så snål körning som möjligt. Och köper man sig en hybrid så är man nog ganska medveten om detta och att förbrukningen är viktig egenskap för en.

Tysken 1 är ju också inne på något viktigt just för ekonomin,nämligen andrahandsvärdet på bilen som påverkar milkostnaden mycket och natrurligtvis även inköpspriset. Därför kan jag konstatera att våran i40 inte är den mest ekonomiska bil vi ägt,hur skulle den kunna bli det med ett pris på 361tkr plus rostskydds och lackbehandling a 7150kr och 5000kr,jag bara undrar?

#28
2012-09-06 10:55

Tysken nr1 (och Shogun): Visst, kostnaden för överkonsumtionen är kanske inte så stor i reda pengar i det stora hela men det är faktiskt inte det som är det viktigaste. Det viktigaste är att inte bli lurad, att inte behöva känna en bitterljuv känsla över bilköpet, att inte behöva känna sig kränkt. Eller att man kanske hade valt en annan bil om man hade haft alla fakta på bordet. Jag skulle kräva hävning av köpet direkt.
Och som Mistro skriver, hur skulle man som konsument reagera om man får "bara" typ 342 hk när det i specen står 450? Eller om man köper en ny, fin LED-tv som utlovar 800 Hz när den i verkligheten har bara 200 Hz? Eller om man nu vill ha 7,2-procentigt öl men får bara vanliga 5,0? Det här handlar om principen, och den är nog så viktig. Hela det här systemet måste revideras i grunden.

PS Ett annat exempel på att känna sig blåst är uppgiften om bredbandshastigheten. Det räcker med att operatören lovar "upp till 10 Mbit" - att den faktiska hastigheten sedan kan vara så låg som 0,7 tvingas vi acceptera. Kränkt är bara förnamnet. DS

#29
2012-09-06 11:48

Problemet med normen är att den inte speglar särskilt många bilisters vardag. Några exempel:

1. Medlehastigheten i normen (stad + landsväg) är 33,6 km/h
2. 65% av tiden (total tid för normen är 1.180 sekunder eller 20 minuter) är stadskörning. Medelhastigheten där är 18,77 km/h.
3. Man kör i 120 km/h i 10 (tio!) sekunder, vilket är den högsta hastigheten.
4. Man kör i 100 km/h i 30 sekunder eller 2,5% av tiden.
5. Man kör fortare är 70 km/h under ca 8% av tiden. 92% vad tiden kör man långsammare än 71 km/h. 92%!

En, enligt mig, skitnorm.

#30
2012-09-06 12:21

"Audi A5": Så sant men det är nog inte det lättaste att skapa någon slags "norm" iheller.

Min färddator säger att min snitthastighet endast är 53km/t ( om jag minns rätt )
Det är 100km/t på den längsta sträckan till jobb,..samt ett par km med 110Km/t och några Km med 50km/t.
Men det blir många små turer och även om vi ibland kör längre turer på kanske 10-20 mil i motorvägsfart så räcker inte detta för att höja snitthastigheten.

Bråkade en del med Citroen på den förra bilen över just en hög förbrukning men en mekaniker testade bilen "över natten" och lämnade tillbaka den med siffrorna 0.45liter/milen på färddatorn!

Enligt honom inga problem att köra bilen på utlovad förbrukning,..åtminstone under 2 x 4 mil.
Snitthastigheten låg på 73km/t alltså 20km/t högre än mitt tidigare snitt.
Samma sak är det nu med den nya bilen att så fort som det inte handlar om lägre hastigheter eller korta sträckor så sjunker förbrukningen direkt.
Kunde jag köra en längre sträcka ( utan backar ) i 70-90 km/t så skulle min bil dra under 0,2liter/milen ....men NÄR gör man det?

En släkting som köpte en likadan bil som min kör sin bil några centiliter billigare än jag men han har ett par mil utav sin körning till arbetet med 70 och 90-väg och den bilen rullar inte så många korta turer.
Det har som redan sagts ingen betydelse med någon centiliter hit eller dit men jag tycker ändå att det är intressant.

#31
2012-09-06 12:54

Självklart skulle det vara bra om bränsledeklarationen kunde väga in alla parametrar som påverkar förbrukningen och att samtliga förare anpassade sig körmässigt och förutsättningar så som väder och vind alltid var det samma.
Nu är det inte så, inte ens vikten på samma bilmodell är den samma beroende på utrustning.
Allt detta är en påverkansfaktor på den verkliga förbrukningen.
Så att komma fram till en verklig bränsledeklaration som inte diffar är nog lika enkelt som att lösa jordens miljöproblem.
Man får se deklarationen som ett vektyg och modell där ett bestämt körschema säger en sak, men tyvarr inte är relevant om man ser till hur det slår när den individuella människan sitter bakom ratten

#32
2012-09-06 13:11

Du har rätt Tyske, men problemet är ju att inte ens Shoguns "tumregel" om + 1dl/mil stämmer. T.ex. så drog Camaro, VW Multivan, Infinity Ex30d med flera nästan exakt vad normen anger. Det kan inte vara rimligt att normal körning ska ge differenser på 40% beroende på bilmodell.

Om min bil skulle rulla 5.000 mil på ett år (vilket jag normalt sett kör), skulle jag få tillbringa över 4 timmar om dagen i bilen, varje dag hela året.

#33
2012-09-06 15:07

Vad är normal ?
För mej är det att köra i Göteborg...då är 20-40 % över deklarationen helt normalt, detta kallar jag blandad körning...kul o se om alla delar min
uppfattning !?

#34
2012-09-06 15:31

Tysken, problemet är att man inte kan jämföra olika bilar. I mina exempel drar ju viss bilar exakt som normen, andra +40% mot normen. Och detta med exakt samma körslinga! Det är problemet. Jämförelse på pappret blir meningslös.

#35
2012-09-06 21:51

Detta är precis det jag skriver......det går inte att dra slutsatser av EU bränsledeklarationen....så vi har samma uppfattning.
Därför är -20 eller +40% inget att bry sig om..för det beror på omständigheter som inte är relevanta

#36
2012-09-07 08:10

"Audi": Tyvärr hittar man inte så många så kallade miljöbilar som faktiskt klarar sin deklarerade förbrukning.
Som jag skrev tidigare så är det hos dessa bilar som problemen har uppstått med överförbrukning.
En bil som skall dra + 0,7 liter/milen och uppåt brukar inte ha så svårt att uppnå detta oavsett hur och var man kör.
Då är det vanligt att kanske några procent kan skilja beroende på körsätt.
För en jäkla många år sedan tog vi en tur till spanien med en Volvo 745 Turbo (automat)och hastigheterna var höga då man inte i timtal satt fast i trafiken i någon storstad,...trots detta hade bilen en förbluffande låg förbrukning.
Hemma i Sverige kom vi sedan aldrig ner i samma förbrukning vilket var märkligt tyckte jag även om Bensinen är bättre i t.e.x Tyskland.

Nu för tiden pratas det om att oavsett hur bilen körs så är det i stort sett omöjligt att nå tillverkarnas uppgifter och flera utav dessa fantastiska på pappret miljöbilar drar t.o.m mer än sina föregångare som inte klassades som miljöbilar och det är ju också här som det blir skevt.

Om en person testar två identiska bilar i "verklig miljö" på vad han upplever samma vis så lär bilarna troligtvis ändå inte uppnå samma resultat.
Då förstår man ju svårigheten med att kunna jämföra ALLA bilar körda utav ALLA människor.

Själv kämpar jag för att hålla nere förbrukningen på min Dieselbil och jag vet att angiven förbrukning lär jag aldrig nå efter mina förutsättningar.
DÅ är det ganska irriterande att läsa om bilar som väger kanske 300Kg mer och har 100Hk mer som påståss vara miljöbilar ....Inte en jäv.. chans säger jag att detta är möjligt idag men visst ser det bra ut på pappret!

Att det sedan är jäkligt bra att kunna köra en stor,tung och kraftfull bil på 0,7liter/milen är ju en annan sak men då är det också dessa uppgifter som skall anges enligt mig.

#37
2012-09-08 11:03

Grejen med extremnåla bilarär att de gjorda så de ska vara snåla vid absolut minsta gaspådrag. Så fort man gasar på det minst mer än det, så drar den som en vanlig "snål" bil. Fysikens lagar kräver ändå en viss mängd energi för att generera acceleration.

#39
2012-09-09 12:28

Det märkliga i min tidigare kommentar var ju det faktum att trots långa sträckor med +200km/t och timtal i stadskörning som vi vet drar upp förbrukningen markant så drog denna Volvo med +200Hk med automat på denna tiden 1.08liter/milen.
På svenska vägar drog bilen närmare 1.3 liter milen blandad körning vilket jag tycker säger en del om hur dålig vår bensin och vägar måste vara,..liksom det faktum hur mycket korta sträckor kombinerat med låg fart påverkar förbrukningen.
Sen kan det också säga en del om utvecklingen på dagens bilar...tror inte många utav dagens bensinbilar kommer i närheten utav denna bedrift på autobahn?

#41
2012-09-10 10:38

Ber alla om ursäkt för mina inlägg i den här tråden då dem förutom att vara offtopic dessutom är felaktiga eftersom att jag aldrig har ägt några egna bilar och därför bara gissar och spekulerar för att låtsas vara en i gänget.

Minnet har också alltid varit min svaga punkt varpå jag nästan alltid glömmer bort det mesta efter några minuter.
Att köra bil är därför helt omöjligt varpå jag är förpassad till dem kommunala färdsätten.

Glädjande nog för en odugling som mig är att det finns individer här som ALLTID presenterar riktigt vettiga och realistiska fakta.
Man får så att säga in den riktiga verkligheten genom både öronen helt skilda ifrån egna påhitt och fantasier,...den så att säga enda sanningen.

Genom att läsa och skriva här varje dag så känner jag mig lite friskare, ( även om jag snabbt glömmer bort allt igen ) eftersom att jag får in så mycket renhet och äkta åsikter som filtrerar bort mina egna teorier och fantasier.

Audi A5 tycker jag för övrigt är en fin bil då jag känner någon (eller kände) som var släkt med en kille som hade ägt en Audi 100 och det var en bra bil.

#42
xuexue
2012-09-22 12:57

An inconsistent performer for England in the past, he has clearly benefited from

Coach Outlet Online

spells in the Indian Premier League and Aussie Big Bash and come back with a game based around clean, straight hitting.

Coach Factory Online

The Sussex all-rounder smashed six sixes and eight fours in 55 balls as he amassed his highest score in 79 limited-overs matches for England,

Coach Outlet Online

missing out on a century by one run when he could only collect two from the last ball of the innings.

Coach Factory Online

Wright entered the fray with England in a pickle after Craig Kieswetter played on from the last

Coach Outlet Store

ball of a maiden first over from Shapoor Zadran. He began slowly, but his innings took off in the fifth over as he

Gucci Belts

drilled Shapoor for a straight four and a six after Hales had got England going with consecutive boundaries. "The tournament is going OK, but what we need is

Louis Vuitton Belts

a really cracking game where no-one knows the result with four balls to go. Not many of the big teams have played each other yet. What may hearten

Louis Vuitton Belts

England is not the 196 runs, but those two brilliant pieces of fielding by Buttler and Bairstow. Those were the two pieces of cricket where you'd think 'not many

Coach Factory Outlet

other teams could have done that'" The duo added 69 for the second wicket before Hales was run out backing up when bowler Karim Sadiq diverted Wright's

Coach Factory Outlet Online

drive onto the non-striker's stumps. Morgan kept up the momentum with a

Coach Bags Outlet

breezy 27 and Buttler bashed 15 off seven balls before he was trapped lbw by Izatullah Dawlatzai.

Coach Factory Outlet Online

Bairstow bludgeoned his first ball into the stands and Wright

Coach Outlet Store

smashed poor Izatullah for three sixes in a row to surge into

Louis Vuitton Bags

the nineties. Bairstow was out for 12 in the last over, leaving Wright to

Coach Outlet

face the last ball on 97. A low full toss was heaved away to leg but when the wide long-on

Coach Outlet Online

fielder did his job Wright had to settle for two, and 99 not out.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.