Nästa artikel
Citroën DS5: Plus och minus
Webb-tv

Citroën DS5: Plus och minus

Publicerad 4 september 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Det här är en bil som sticker ut, men på många sätt har form prioriterats högre än funktion i Citroën DS5. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs hela testet av nya Citroën DS5 i Vi Bilägare 12/2012. Där ställs bilen mot Audi A5 och Volkswagen CC. Tidningen utkommer i butik den 11 september.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-04 12:50
Raphael

Citroën satsar på körkänsla och kommunikation av vägen a'la Audi och BMW, inte fluffig komfort - DS-serien är sportig! Sen kan man visserligen ifrågasätta om en Citroën ska vara sportig... det hör mer till Peugeot anser jag..

#2 • Uppdaterat: 2012-09-04 13:49
Simon no1

Skitcool design men priset...!!!! 351 000:- i grundutförande, skojjar dom med oss eller...?

#3 • Uppdaterat: 2012-09-04 13:59
Raphael

Med 200 hästars dieselturbo och automatlåda och fullspäckad med utrustning så är 351 000 inte så farligt för denna premiumbil. Grundutförandet kostar 259 000 kr för 110 hästars diesel och manuell-automaten EGS, alltså 100 000 kr mindre än den topputrustade modell "Sport" som Vi Bilägare provade (och "Sport" versionen har tunnare och bredare däck = sämre komfort än de övriga DS5-versionerna). Väljer man hybrid-versionen med 4-hjulsdrift och diesel-elmotor så kostar bilen 334 900 kr i grundutförande.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-04 15:07
Peugo

"Gamla" människor kör BMW 5-serien därför att den är väldigt mjuk men väldigt tråkig att köra. För dom är DS5 helt fel val. DS -serien är tänkt för sport och DS5:ans chassi är ju nog väldigt lyckad för just det ändamålet, en äkta GT är vad den är! Tyckte själv den var både mjuk och rapp, extremt skön på kurviga vägar! Ska du ha komfort så välj inte nån bil av DS -serien. Fortsätter drömma om pengar till just den här bilen fastän en bil med gasfjädrar har jag ju också på min TODO -lista. :)

#5 • Uppdaterat: 2012-09-04 20:33
tommy sandberg

En synnerligen läcker bil, som jag allvarligt funderade på att köpa tills jag blev varse att den var försedd med vanliga stålfjädrar. En riktig Citroen skall
givetvis ha gashydralisk fjädring. Det är ju märkets signum och det som gör den unik. Hur man kan nedlåta sig till detta med en toppmodell är för mig en gåta. Nu är det ju inget annat än en maskerad Peugeot. SKÄRPNING.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-04 21:07
Peugo

"Nu är det ju inget annat än en maskerad Peugeot." -> Det där kan vissa ta som en komplimang dvs. fin bil att köra! ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-09-04 22:23
Gäst (ej verifierad)

Att Cittra nu tydligen är fast beslutna på att ta bort gasfjädringen på sina stora modeller är bara så otroligt korkat.

Jag tycker det kan jämföras med om att Volvo inte skulle satsa på världsledande krocksäkerhet, att Toyota skulle ha Cheva-kvalitet, Porsche göra fläsk-suvar (eller det gör dom visst ju...), eller att Alfa Romeo skulle släppa en riktigt ful bil. Vissa saker är väl ändå heliga?

Storcittror ska vara speciella och gunga fram på vägen i fullständig komfort i all sin gashydrauliska överlägsenhet. Att hårdfjädra dom som fläsktyskarna bara för att de ska gå stabilt i 250 på autobahn är inte fransosernas väg att gå.

Och nästa C5 ska med all säkerhet baseras på nästa generation Opel Insignia...Ridå!

#8 • Uppdaterat: 2012-09-05 08:56
Mistro

Jo men frågan är om marknaden d.v.s en majoritet utav köparna föredrar hydrauliken eller inte.
Minns på -80 talet då det även pratades om Citroens unika instrumentering...en del älskade bilens alla unikheter men dem flesta hatade dem och valde andra fabrikat istället.
Hade själv en Bx 16 -86 som en del då ansåg långt mycket mindre konstig än tidigare modeller men instrumenteringen såg jag absolut ingen logik över! ...Det fanns inget praktiskt eller logiskt med den.

Senare fick modellen andra instrument och visst blev det en trevligare bil sen som fler köpte?

Vib ställde en C5 V6 Hdi mot en V70 D5 och gissa vilken bil som fick storstryk?
Citroen kammade inte ens hem "komfortronden" så var är då bilens unika egenskaper?
Behövs då verkligen hydrauliken?
Om jag minns testet rätt så var det ingen som märkte av Citroens unika fjädring i testlaget utan man föredrog alltså Volvon.
Är Citroens rykte om att vara en komfortkung bara en grov överskattning idag som baseras på gamla meriter eller är det bara så att tidningen i vanlig ordning dissar allt som ställs mot en Volvo?

Frågan kvarstår dock om dem flesta köper en Citroen för att de är unika i sin fjädring eller utav helt andra skäl?
Tror nog inte att det finns så många som köper en Citroen idag för sina egenskaper för 30-40 år sedan? ( tvärtom vill nog dem flesta glömma dess nackdelar )
Själv köpte jag en Citroen för några år sedan för att den INTE hade hydraulik då minnet utav detta krångel satt hårt i mitt minne.

Vet inte vad jag hade hoppats på om DS5 men den faller inte mig alls i smaken och tyvärr har den inte heller fått så bra omdömmen i olika test.
Kanske har Citroen tagit i lite väl mycket i jakten på att vara just unik?

#9 • Uppdaterat: 2012-09-05 09:00
Peugo

Jag har kört både Volvo V70 och Citroen C5 vid ett flertal tillfällen och enligt *mej* så är C5 komfortkungen. Volvo har dock snäppet bättre styregenskaper.

#a • Uppdaterat: 2012-09-06 10:46
Skodaägare

Jag har kört både C5 och Mercedes E-klass på delvis samma vägar och C5 är märkbart komfortablare. Jag tycker också det vore synd om Citroen övergav gasfjädringen. Eftersom den är det enda skälet till varför jag skulle överväga att köpa en Citroen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.