Nästa artikel
Långtest 2011: Opel Meriva i semestertest
Långtest

Långtest 2011: Opel Meriva i semestertest

Publicerad 6 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Årets semestertest avslöjade de goda och dåliga sidorna med Opel Meriva. Bilen är flexibel – men dieseln på 1,3 liter känns trött.

Det är lätt att bli förtjust i Opel Meriva, för den klarar nästan allt. På några sekunder går den att göra om från vanlig, femsitsig familjebil med baksäte anpassat för barn till en bekväm långfärdsbil för fyra storväxta vuxna. Lika snabbt kan den förvandlas till lastbil som rymmer 1,5 kubikmeter gods. Allt sker utan att några säten behöver lyftas ur.

Baksätet består av tre separata stolar. Ytterstolarna kan skjutas fram nästan två decimeter om bagageutrymmet behöver förstoras. Men då finns det benutrymme kvar bara för mindre barn.

Om bilen istället ska användas av vuxna passagarerare fälls mittstolen ihop. När den ligger ned kan ytterstolarna skjutas bakåt-inåt och då förlängs  benutrymmet med fem centimeter. Det betyder att fyra riktigt storväxta personer kan färdas komfortabelt i Meriva.

Fälls alla tre bakstolarna ihop bildas ett helt plant lastgolv. Det är lätt att stuva in lasten, för tröskeln är låg.

Lätt att slinka in
Det smarta baksätet är inte det enda som gör Meriva ovanligt praktisk. Opel har försett bilen med bakdörrar som öppnar i framkant. Sådana kallades förr för ”självmordsdörrar” och var förbjudna i många år. Nu, när dörrlåsen blivit säkrare, är dörrlösningen åter tillåten.

När bilen nått en fart på fyra kilometer i timmen låser sig dörrarna med ett ljudligt klick. Så länge de är olåsta lyser en varningslampa vid dörrhandtaget.

Bakdörrarna öppnar stort, 84 grader, och ger ett bekvämt tillträde till baksätet. Det är lätt att slinka i och ur bilen även i trånga utrymmen. Passagerarna behöver ju inte lirka kroppen över något hjulhus.

Med dörrarna ur vägen blir det enkelt för föräldrar att luta sig in och spänna fast barn i barnstolar, förutsatt att ungarna är så stora att de sitter framåtvända. Föräldrar med barn i bakåtvända stolar är inte lika förtjusta. Dörröppningarna är ganska smala och det blir trixigt att hantera en bakåtvänd stol.

Opel Meriva är en kompakt bil – teststallets kortaste – men den är tung. Dieselmotorn på 95 hästkrafter får slita för att orka med bilen och maskinen skorrar plågat när föraren växlar ned för att göra en omkörning. Även på treans växel måste man vänta på extra långa raksträckor.

Trots att motorn får jobba hårt kräver den inte mycket bränsle. Opel Meriva är den i särsklass snålaste bilen i teststallet och den som kör med lätt gas kan åka uppåt 120 mil på en tank.

Klicka här för att läsa mer om semestertestet med årets långtestbilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Plus och minus:

Plus: Förbrukningen, bakdörrarna, flexibel inredning, säkra köregenskaper.
Minus: Trött motor, obekväm mittplats bak.

Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Baspris: 183 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 900 kr, komfortpaket med bland annat klimatanläggning och farthållare 11 900 kr.
Testbilens pris: 201 700 kr.
Garantier: Fem års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 429/B 181/H 162 cm. Axelavstånd 264 cm. Tjänstevikt 1 408 kg. Maxlast 392 kg. Bagagevolym 400–1 500 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 248 cm3. Effekt 95 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 180 Nm mellan 1 750 och 3 500 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,8 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-06 23:33
Oomkullrunkelig

Vad är det för gammalt stridsflygplan bakom bilen? Någon som vet?

#2 • Uppdaterat: 2011-07-06 23:43
Roger Skagerström

Efter lite googlande tror jag det kan vara en Su-15.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-07 08:49
saabnisse

Tänk om Opel ändå tagit bort B-stolpen, då hade det varit en perfekt liten familjebil.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-08 08:53
Lars58

B-stolpen behövs nog för krocksäkerhet och stabilitet i karossen.
Merivan måste väl ändå vara bland det mest lyckade i klassen. Vald till Årets familjebil i Sverigeoch har även fått den presigefyllda utmärkelsen Das Goldene Lenkrad (Den gyllene ratten. /Tyskland).

#5 • Uppdaterat: 2011-07-10 00:12
saabnisse

@Lars58, inte alls, det skulle vara möjligt att helt ta bort B-stolpen och ändå klara säkerhetskraven, men det skulle kanske bli något mer kostsamt.
Man klarade det på 1930-60 talet med Fiat, Simca och Lancia t.ex. och med den teknik som finns idag borde det inte vara svårt att uppfylla kraven.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.