Nästa artikel
Semestertest: Opel Astra
Test

Semestertest: Opel Astra

Publicerad 5 juli 2010 (uppdaterad 10 september 2019)
Vi Bilägare tog med sig årets långtestbilar till Bornholm för att utse årets semesterbil. Opel Astra är livlig att köra, men bilens raffiga design har ett pris.

De flesta av förarna i Vi Bilägares testlag har firat sina 50-årsdagar och därmed är vi kanske lite för gamla för nya Astra.

Den har skapats för att ge Opelmärket en sportigare glans och dra till sig yngre köpare.

Men även överåriga murvlar kan gotta sig bakom Astras tjocka ratt.

Pigg motor
Vår bil har tillnamnet 1,4 Turbo Sport och innehåller det mesta som ger körglädjen en kick.

Den lilla turbomotorn - teststallets enda bensindrivna - är häpnadsväckande pigg och dragvillig.

Stolarna kramar åt om kroppen, vilket ger föraren extra bra känsla för hur bilen rör sig.

Man liksom "klär på sig" Astra.

Och så finns knappen "sport" på instrumentbrädan.

När den trycks in skiftar instrumentbelysningen färg från vitt till passionerat rött, gaspedalen och motorn får direktkontakt, ratt och framhjul likaså.

Stötdämparna styvnar. Bilen liksom ilsknar till och blir hård och alert som en banracer.

När vi är ensamma kör vi ofta med sportknappen intryckt.

Men Astra har även en knapp som passar passagerare: märkt "tour".

Den mjukar upp fjädringen och får bilen att flyta mjukt som en limousine över vägen.

Ställbart chassi kostar 9 900 kronor.

Nyttig teknik
Även utan den tekniken har Opel Astra en väghållning av hög klass.

Långt axelavstånd och en klurig bakvagn med en watt-länk som stabiliserar hjulen är hemligheten.

Astra kan utrustas med mycket rolig och nyttig teknik.

Opel Eye är en liten kamera som läser av hastighetsskyltar och visar i färddatorn vilken fart som råder. Pris 5 900 kr.

Ett bra hjälpmedel som dessvärre ibland drabbas av blindhet.

De adaptiva strålkastarna, som ställer om ljusbilden och bländar av automatiskt vid möte, har även fått felmeddelanden att lysa.

Kvaliteten verkar svajig på Opels elektronik.

Har blivit en stor bil
Att Astra är en bil med ungdomliga ambitioner syns utanpå.

Karossen är lång och låg och kryddad med vassa detaljer som förstärker den sportiga karaktären.

Men den raffiga designen har sitt pris.

Vindrutestolparna sträcker sig långt fram och skymmer oroväckande mycket av trafiken som kommer från sidan.

Flera förare har varit hårsmånen från att krocka med bilar, cyklister eller fotgängare som inte synts bakom stolparna.

Astra har blivit en ganska stor bil och i baksätet ryms ett par 190 centimeters karlar.

Men de får buga djupt för att komma in genom de snedskurna dörröppningarna.

På mittplatsen kan dock ingen vuxen sitta.

Det är smalt mellan bältesfästena och de hårda låsklumparna trycks in i sittfläsket. Smärtan blir snart outhärdlig.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra?

"Kör på rött"

Plus

Livad att köra, snygg design, tyst, sköna stolar, fartvakten Opel Eye.



Minus

Dålig sikt, plottriga knappar, tvivelaktig elektronikkvalitet, lågt insteg bak, obekväm mittplats.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (2)
#3 • Uppdaterat: 2010-07-06 13:25
peter (ej verifierad)

Niklas..e du på riktigt?
Eller skriver du talen till Reinfeldt oxå?

#4 • Uppdaterat: 2010-07-06 17:47
Läsaren (ej verifierad)

Visst Peter, Niklas text är lång. Men har har faktiskt några poänger. Jag håller med honom om att svenska motorjournalister i allmännhet förmodligen underskattar sig själva. Deras skriverier och artiklar har en oerhörd genomslagskraft hos läsaren, och därför bör man behandla alla märken lika. Det vill jag påstå att man inte gör och just märket i denna artikeln är ett som ofta råkar oförkänt illa ut. Det finns mängder av exempel på detta genom åren. Skall ge ett par exempel. Jag vill inte påstå att just dessa kommer från VB: Opel Insignia Sports Tourer har fått hård kritik för sina högt uppdragna bakre sidofönster då de hämmar sikten, framför allt för barn. Ok, det kanske är sant, men på nya Saab 9-5 bidrar högt uppdragna bakre sidofönster till en känsla av trygghet och ombonad. Detta kan bara handla om i vilken "dager" man vill ställa bilarna. Vectra kombi har varit för lång och hade för klena rattspakar. Bara för de inte följde "normbilarna" Audi/VW och Volvo med spakar stora som växelväljare. Gamla Omega var "för rymlig"?? där fram, sista Omegan hade farliga dörrhandtag som man kunde klämma sig på m.m. Listan kan göras lång, exemplen har varit många genom åren. Det känns lite som Niklas skriver, man letar ibland efter detaljer att anmärka på. Ett sätt att få en artikel att andas kritik i läsarens ögon.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-07 02:20
tage (ej verifierad)

Opel har nu börjat försäljningen av två av sina populäraste modeller.Är det möjligen någon som hört om återkallningsfrekvensen hos dessa båda modeller ? Har ju enl. uppgifter i motorpressen nu sålts i några hundra tusen ex. på europamarknaden. Livsfarliga fel ( styrning, bromsar) borde väl nu ha avslöjats.