Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 1,6 VTi kombi
Provkörning

Provkörning: Peugeot 308 1,6 VTi kombi

Publicerad 19 februari 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
När Peugeot 308 först lanserades i kombiutförande 2008 erbjöds i Sverige endast den lyxigare SW-modellen. Nu finns även den lite simplare 308 kombi, med enklare baksäte och ett lägre pris. Men är det tillräckligt lågt?

Peugeot har en tradition av rymliga, praktiska och prisvärda herrgårdsvagnar bakom sig.

404, 504, 505, 406 och 307 gapade alla stort och svalde med glädje imponerande mängder last.

Enklare variant
Numera strävar Peugeot efter en lite mer flärdfull image, när 308 kombi lanserades sommaren 2008 i Sverige var det endast i SW-utförande med panoramaglastak och separata bakre stolar.

308 SW har fått mycket beröm för sin flexibilitet som gränsar till den hos en MPV men med ett grundpris på över 170 000 kronor kan steget upp för gamla 307-kunder kännas väl stort.

Sedan en tid finns därför kombiversionen av 308 i en enklare upplaga.

Det står fortfarande 308 SW på bakluckan men i marknadsföringen kallar Peugeot bilen för 308 kombi för att skilja modellerna åt.

Känns mer påkostad
Istället för tre separata stolar, var för sig fäll- och skjutbara och uttagbara som i SW, finns här nu en konventionell soffa, delbar i 60/40 eller helt fällbar.

Här ges heller ingen möjlighet att välja till en extra stolsrad som i 308 SW.
Med sätet fällt ökar volymen från 573 till 1 736 volymliter och utrymmet är synnerligen lättåtkomligt med en lucka som öppnar brett och långt ned.

Insynsskyddet är i enklaste laget och lastnät kostar extra, det känns snålt.
Peugeot har kommit långt vad gäller kvalitetsupplevelsen de senaste åren och 308 känns mer påkostad än föregångaren 307 i detaljutförandet.

Visst finns en del billig plast, men inte där man tittar dagligen.

Sladdrig låda
Minsta motorn på 1,6 liter och 120 hk som är utvecklad tillsammans med BMW sätter knappast naturlagarna ur spel men det är en trivsam och smidig bruksmaskin som inte är särskilt stor i maten.

Under vår provkörningsperiod med mestadels blandad körning stannade förbrukningen på 0,73 l/mil, mätt mellan tankningarna.

Växelföringen till den fempetade lådan är lite sladdrig på känt Peugeotmanér och i högre farter önskar man sig en växel till för att få ned varvtalet.

På vägen är 308 kombi trygg och stabil, vi körde den med odubbade vinterdäck och med dessa var ljudnivån behaglig även i motorvägsfart.

För dyr snikvariant
Styrningen är inget under av precision men dess inbyggda simmighet runt mittläget bidrar till den avslappnade körupplevelsen.

Peugeot 308 kombi kostar i grundutförande 162 990 kronor. Jämfört med 308 SW saknar den luftkonditionering (+ 4 900 kr), elhissar bak, glastaket och lite annat som mittarmstöd fram och läderratt.

Ändå skiljer inte mer än 8 000 kronor mellan modellerna - en skillnad som känns för liten för att snikmodellen ska bli intressant. En sådan är ju dessutom mer svårsåld i andra hand.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 kombi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 1,6 VTi kombi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Peugeot 308 1,6 VTi kombi

Pris, kr: 162 990. (Testbilens pris 173 880).
Modell: Kompakt kombi.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 450/B 182/H 157.
Tjänstevikt: 1 437 kg.
Släpvikt: 1 550 kg.
Motor: 1,6 liters bensinmotor. Cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 250 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 11,5 s. Toppfart 188 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 160 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Renault Mégane, Kia Cee'd och Skoda Octavia i kombiutförande med flera.

Vad nytt? Kombiversion av 308.
För vem? De flesta.
Bra köp? Goda utrymmen och god komfort.

Plus: Ljudnivå, rymd, ekonomi.
Minus: Inte tillräckligt billig jämfört med SW.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-19 09:50
Mia (ej verifierad)

Köpte en ny silver 308 utav dessa med 2.0 Bioflex motor (ingen fordonsskatt), metallic, AC, sommardäck på alufälg och vinterdäck för 167k. Det är riktigt prisvärt anser jag. Helt klart nöjd än så länge, kvalitén känns helt klart ett snäpp upp mot 307an. Skulle jag gått upp en prisklass till en "riktig" SW så är man uppe i vad en Kia Ceed SW kostar och då är nog det ett bättre köp. Fast sätena i de bilarna är stenhårda...

#2 • Uppdaterat: 2010-02-19 11:48
Patrik...2 (ej verifierad)

Jag skulle betala extra för att slippa glastak om det behövdes

#3 • Uppdaterat: 2010-02-19 17:53
Raphael (ej verifierad)

Har man inget behov av de extra stolarna bak som SW-modellen har - det är ju ändå bara barn som kan sitta där - , så kan man mycket väl investera i 308 kombi. Det verkar vara en väldigt bra och komfortabel bil som ger mycket rymd och lastutrymme för pengarna. Särskilt intressant nu när det blir allt svårare att hitta rymliga kombibilar när allt fler tillverkare ska göra "livstilskombi" som på sin höjd rymmer en bag med golfklubbor.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-19 22:49
Rålle (ej verifierad)

Säkert en riktigt bra och prisvärd bil som förhoppningsvis har en bättre kvalité än 307:an. Tyvärr går den bort från min lista då den är så groteskt ful, synd..

#5 • Uppdaterat: 2010-02-22 09:27
Guy (ej verifierad)

Vem vill ha en FUL bil - inte jag i a f. Det kommer att märkas på andrahandsvärdet!.
Sen undrar jag varför ViB inte testar normala versioner utan all den X-trautrustning som lev vill att ni testar. I vissa tester är det inkluderat utrustning upp mot 200-3oo kkr ! Klart att en sådan bil är trevligare o bättre, men knappast realistiskt. Jmf senaste Opel Astra-testet t ex.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-15 18:59
Hjulbult

Jag gillar fransyskor bättre än Kineser:

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.