Nästa artikel
Nytt lejon och 14 nya modeller för Peugeot
Nyheter

Nytt lejon och 14 nya modeller för Peugeot

Publicerad 16 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Peugeot putsar nu upp sitt designspråk med slanka linjer och eleganta former. Konceptbilen SR1 är först ut och i kulisserna väntar ett koppel nya modeller.
Peugeot spänner bågen och sätter nya stolta mål för framtiden.

Siktar uppåt
I dagsläget ligger man på tionde plats på listan över världens största biltillverkare. Ambitionen är att klättra tre placeringar till år 2015.

Under senare år har märket blivit synonymt med bilar med allt större gapande grillar i nosen, en designlinje som inte fungerat i alla läger.

Nu svänger pendeln och en serie betydligt mer konventionellt formgivna vagnar väntar.

Hybridcabriolet ger smakprov
Ett smakprov av den nya formgivning får vi i konceptbilen SR1, en sportig cabriolet med slanka, svepande linjer och grill i form av en liten plutande mun.

Under skalet finns Peugeots nya fyrhjulsdrivna hybridteknik, Hybrid4.

En förbränningsmotor driver framhjulen och en elmotor bakhjulen.

Lösningen kommer första gången i produktion i den fyrhjulsdrivna hybridversionen av 3008 som börjar säljas i Europa i oktober år 2011, då med dieselmotor.

I SR1 sitter en bensinmotor. Tillsammans med elmotorn ger det hela 313 hästkrafter trots ett koldioxidutsläpp på låga 119 g/km.

14 nya modeller

Peugeot har fler bilar på ingång. Fram till och med år 2012 tänker man lansera 14 nya modeller.

Vid bilsalongen i Genève i mars visas för första gången ersättaren till Peugeot 407.

Uppgifter i bland annat tysk motorpress gör gällande att den nuvarande 4- serien försvinner från Europa.

Istället kommer nykomlingen att heta 508. Den produktionsklara bilen visas vid bilsalongen i Paris i höst.

En stor del av formspråket från konceptbilen SR1 kommer att återkomma i form av en coupeversion av 508.

Fler nyheter
Flera nyheter väntar inom kort. Under 2011 kommer Peugeot att erbjuda stopp/startsystem till en rad dieseldrivna modeller, de nya motorerna kallas e-HDI.

Tack vare att motorn automatiskt stannar vid exempelvis trafikljus sägs e-HDI kunna spara upp till 15 procent av bränsleförbrukningen i tät stadstrafik.

MPV:n 807 är redo för avlösning men ännu har ingen ny version presenterats.

Under 2011 kommer Peugeot 108, en ny version av minibilen 107.

Den kommer senare också att dyka upp i en eldriven version.

Kanske kommer den att låna drag av konceptbilen BB1, en minielbil som trots en totallängd om bara 2,5 meter rymmer fyra personer.

Elbil i år
Redan i slutet av detta år kommer Peugeots version av elbilen Mitsubishi I-MiEV. Peugeot har redan fått 2 000 order, trots att det ännu inte finns något pris på bilen.

2012 är det sedan dags för ersättaren till småbilen 207. Ännu är lite känt om bilen men räkna med att den kommer i en rad miljövänligare versioner.

Peugeot har bland annat utvecklat en egen trecylindrig 1,0-liters bensinmotor som kommer att erbjudas i många bilar framöver.

Nygammalt lejon

I samband med det nya formspråket presenteras också en uppdatering av den grafiska profilen. Det nu 150 år gamla lejonet har fått sig en översyn och även loggan har finputsas.

Till varumärket läggs också en ny slogan: Motion& Emotion, rörelse och känsla.

Denna slogan lanseras genom en världsomfattande reklamkampanj med start i dagarna.

Diskutera: Vad tror du om Peugeots framtid?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-17 18:40
Schatten (ej verifierad)

Det kommer nytt hela tiden, e de inte på tiden att man bygger bilar med Kvalitet också ??

#2 • Uppdaterat: 2010-02-19 20:06
Michael (ej verifierad)

Avseende kvaliteten för de som är misstänksamma får man en snabb svar genom att göra en resa till Afrika eller Marocko, där kommer ni att möta olika modeller såsom Peugeot 504 (som jag har ägde året 1980, jag köpte bilen då den hade redan kört 22000 mil och jag körde vidare 11000 mil utan större problem) som fortfarande rullar och verkar aldrig ger vika
Jag ägde även senare en 406 coupe med V6 3L, då jag sålde bilen hade den kört cirka 17500 mil. Bilen var fortfarande i mycket bra skick, jag bytte bromklossar, avgasröret en gång, bromsskivor fram ett par gånger men inget annat, utom oljefilter och dylik. Det nya ägaren är jätte nöjd med bilen
En annan bevis för att Peugeot tillverkar kvalitets bilar är att de just vann den tuffaste biltävling som finns, 24 timmars Le Mans. Dessutom är de Franska biltillverkarna som vinner år efter år WRC sedan 9 år tillbaka (Peugeot och sedan Citroen). Men så klart har det inget värde för de som tror sig kunna göra en rättvis bedömning.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-19 22:29
Schatten (ej verifierad)

Franska bilar passar mycket bra vid Medelhavet och Nord Afrika där man inte Saltar vägarna, 307 hade el-problem, kortslutn.m m, med brand i motorrummet efter körning. Man fick inte köra ombord på bilfärgor om man inte visa intyg på att bilen var kontrollerad på vekstad, detsamma gällde campingplatser. Och varför är Peugeot storförbrukare av glödlampor? Jo bilarna har för hög spänning och det har varit så sedan 70 talet. Tydligen klarar inte verkstäderna i Sverige av detta.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-18 08:26
Mistro

Kul att läsa lite äldre artiklar också ibland och fräscha upp minnet lite om vad som tidigare har sagts. En del modeller ( eller typ utav bilar ) fortsätter utav någon anledning att dra ut på tiden men man vill gärna tala om att "de är på g" (Givetvis menar jag hybrider och elbilar)
Kul också med 108:an som tydligen var tänkt att släppas redan för 3 år sedan,...vad hände här?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.