Bild
Nästa artikel

Peugeot 3008 Hybrid4 - första dieselhybriden

Nyheter

Peugeot är först ut med en hybrid som kombinerar diesel och el. Dessutom är Peugeot 3008 Hybrid4 fyrhjulsdriven.

För dig som väljer mellan snåldiesel och bensinhybrid kommer nu Peugeot med ett alternativ.

Peugeot 3008 Hybrid4 blir den första dieselhybriden på marknaden.

200 hästkrafter
Bilens framhjul drivs av en turbodiesel på två liter och 163 hästkrafter samtidigt som en elmotor på 37 hästar driver bakhjulen.

Allt som allt 200 hästkrafter och ett totalt vridmoment på 500 newtonmeter.

Motorerna är kopplade till en sexstegad automatlåda som fördelar kraften till bilens samtliga hjul.

Genom en knapp på mittkonsolen kan föraren växla mellan fyra körprogram.
 
Med ZEV-läget kopplas dieselmotorn bort och bilen kan köras tyst på el i 4,5 kilometer.

Automatläget anpassar drivlinan efter situationen och därtill finns lägen för fyrhjulsdrift och mer sportiga egenskaper.
 
0,38 liter per mil
Batterierna är av typen nickelmetall och är placerade mellan bakhjulen, vilket gör bilen 120 kilo tyngre än ursprungsmodellen.

Förbrukningen stannar på 0,38 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km.

Samtidigt håller prestandan en hyfsat hög nivå med en toppfart på 209 km/tim och en acceleration från stillastående till 100 km/tim på 8,8 sekunder.

Lanseras våren 2011
Bortsett från drivlinan är bilen fortfarande en Peugeot 3008.

Fronten har fått en mindre behandling med horisontella ribbor i grillen istället för det ursprungliga rutmönstret.

Därtill har strålkastarna fått en rad LED-lampor och Peugeots nya lejonsymbol vakar på huv och baklucka.

Peugeot 3008 Hybrid4 anländer till bilhallarna under våren 2011.

Kort därefter lanseras samma drivsystem även i nya modellen Peugeot 508.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008 Hybrid4?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Pär
2010-08-24 16:32

ÄNTLIGEN en dieselhybrid... Den är mkt intressant för mig, frågan är bara vad den kommer kosta??

#1
Omhändertagandet då ?
2010-08-24 17:27

Tänk om Peugeot hade haft samma innovativa kraft till att ta hand om sina kunder i Norrtälje.
Vi med Peugeot behöver en bra representant, här , som har åtminstonde medelmåttig känsla att ta hand om oss olyckliga,kunder med (halvnya) Pegor med trassssel.

#1
Joppe
2010-08-24 17:28

Dessutom är den riktigt snygg, både utanpå och inuti ...

#1
Gösta
2010-08-24 17:31

0,38 l/mil känns inte speciellt snålt. De flesta snåldieslar klarar väl nästan av detta nuförtiden. Med andra ord gör elmotorn i princip ingenting för att förbättra förbrukningen. Men ett bra försäljningsknep och en anledning att salta priset ordentligt är det ju såklart. Bilen kommer säkert att bli en succé, finns många i vårt avlånga land som blivit järntvättade av miljömaffian.

#1
Conny Karlsson
2010-08-24 17:42

Omhändertagandet då ?
Hur seriös är du när du skriver detta? Är det så dåligt som du påstår? Vad mer specifikt är dåligt och vad har du drabbats av själv? Jag bara undrar för jag har varit och provkört 3008 diesel. Men visst blev jag fundersam måste jag erkänna när man öppnade huven och ser dessa elkablar och kontakter när man jämför med tex japanska bilar främst, de ser ut som engångs grejor och hur det är draget ser väldigt simpelt ut. Men hur är det egentligen med kvaliten? Jag gillade bilen förövrigt.

#1
Conny Karlsson
2010-08-24 17:42

Omhändertagandet då ?
Hur seriös är du när du skriver detta? Är det så dåligt som du påstår? Vad mer specifikt är dåligt och vad har du drabbats av själv? Jag bara undrar för jag har varit och provkört 3008 diesel. Men visst blev jag fundersam måste jag erkänna när man öppnade huven och ser dessa elkablar och kontakter när man jämför med tex japanska bilar främst, de ser ut som engångs grejor och hur det är draget ser väldigt simpelt ut. Men hur är det egentligen med kvaliten? Jag gillade bilen förövrigt.

#1
Roy
2010-08-24 18:23

En mycket intressant utveckling!
Och visst är den bränslesnål om man också tittar på prestanda. Vilken snåldiesel klarar den accelerationen? Dessutom får man 4WD på köpet.
För att se hur snyggt (eller inte) ledningarna är dragna så msåte man lyfta på diverse plastkåpor i de flesta bilar Därunder är det inte alltid så prydligt... (Appropå Connys inlägg.)

#1
EMME - DEN RIKTIGA SOM INTE SKRIVER FUD
2010-08-24 18:35

Frankt skräp. Köp Toyota om du vill bli nöjd in the long run!

#1
truebeliver
2010-08-24 19:43

EMME - DEN RIKTIGA SOM INTE SKRIVER FUD kan du inte bara dra istf. dina dumma kommentarer...

#1
Markus F
2010-08-24 22:48

Det här rä en skitbil. Köpen Huyundai eller Toyota istället, för de återkallar ofta pga av rost mm, och återkalllning det är kvalitet det! Så har jag läst i ViB.

#1
Christer W.
2010-08-24 23:02

Jag är mycket tveksam till att det är den riktiga "Emme" som har skrivit kommentaren nedan. Han brukar vara negativ till Toyota och det klarar Toyota-talibanerna inte av, därav inlägget med hans namn.

#1
Fredrik
2010-08-24 23:15

Märkligt egentligen - så fort någon, någonstans på ViB försvarar ett annat bilmärke än Toyota, Kia och dylikt, ja, då framställs de av dessa Talibaner såsom rabiata märkesförsvarare... MEN SATAN om någon klankar på DERAS märken.... Märkligt!!!!

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 23:15

Mycket riktigt Christer .. börjar bli lite jobbigt när folk forsätter att ta ens nick.

#1
JettaForever
2010-08-25 00:54

Toppen med en dieselhybrid, men jag förstår ändå inte hur de tänkt. Varför så extrema prestanda i en bil som byggs för att vara snål? Med den mycket snålare 1,6-literdieseln hade den gett 109 + 37 = 146 hk och ca 400 Nm vilket borde räcka och bli över, men framförallt skulle den då sannolikt klarat sig under 0,3 L/mil. Gång på gång dessa obegripliga prioriteringar...

#1
Helmut,
2010-08-25 01:01

Tag nummerlapp till verkstaden. Franska bilar är Verkstadsbilar.

#1
kenneth
2010-08-25 01:32

Fantastiskt att man lyckats få en så otroligt låg förbrukning på en så stor bil som dessutom är 4 hjulsdriven! Heja! Jämför man den med den patetiskt lilla Toyota Prius som har samma förbrukning inser man som regerar! Men det är som vanligt bara en tidsfråga så har jappsen kopierat Europeisk teknik. Som vanligt!

#1
citran
2010-08-25 09:52

Innan jag köpte min C5 trodde jag precis som helmut bajsaren att franska bilar är inte bra men nu efter 3 år kan jag bara säga 0 fel sucker och vilken komfort och charm för de här pengarna, juhuu.

#1
Saabnisse
2010-08-25 10:48

Men vi vet inte hur mycket bränsle den tar vid praktiskt bruk.
Det här är ju tillverkarens uppgifter som inte verifierats på något sätt.
Det vore intressant om den kunde ingå i ett framtida långtest, gärna tillsammans med den "fantastiska" Amperan.
Det skulle ge lite mer verklighetsnära förbrukningssiffror.

#1
Robert
2010-08-25 11:47

Skulle toyota slänga i en diesel i prius så skulle den dra under 0,3. Riktigt dåligt med 0,38 är ju samma som en bensinbil(prius) som funnits flera år. Sedan är ju kvaliten inte jämförbar.

#1
Peugo
2010-08-25 12:26

Hur många hästar har en Prius jämfört med denna och hur mycket utrymme är det i bilen? I vilken bil är tekniken krångligare?

#1
Sven
2010-08-25 14:54

Jag har haft flera Peugeot bilar både som nya och beg. och det har alltid varit problem. Peugeot = verkstad. Kör Toyota Prius nu och inga problem. Dessutom med låg förbrukning.

#1
Mr
2010-08-25 16:36

Kenneth:
Om jag vore du skulle jag kolla upp mått på bilarna innan uttalande...de går i samma storleksklass. Jappsen var ute med hybridtekniken redan 97...sisodär för 13 år sedan, Det Peugeot har gjort är att kopiera och sedan satt in en mindre miljövänlig motor som dessutom rister och har gångkultur som lastbil. Sorry Peugeot to late.

#1
Pelle
2010-08-25 18:12

Gift dig aldrig med en fransyska.....blir bara dyra verkstadsnotor!

#1
Roy
2010-08-25 19:43

För i helvete, redaktionen!
Nog kan ni väl sätts stopp för idioten som snor Emmes signatur?
Vi alla anger ju e-postadresser.

#1
Christer W.
2010-08-25 20:59

Roy, fler kommentarer och fler som besöker sidorna genererar ju mer reklampengar, så min uppfattning är att man skiter i det från tidningens sida p.g.a detta. Eller är det ren inkompetens från den som är ansvarig för hemsidan.

#1
Peugo
2010-08-25 23:44

Hybrid som teknik är ju urgammalt. Peugeot gjorde den ju nu bara på ett vettigare sätt. Japanernas tankesätt har man ju aldrig förstått sig på, de sparar ju inte energi. Diesel är miljövänligas i dagens läge och Peugeot har länge gjort kvalitetsbilar. Fel finns det i bland alla bilar, också bland så kallade premium bilar, det enda som skiljer är det att priset att fixa felen är mycket högre för dessa. Som tur är det rika som köper premium, de orkar inte ens gnälla över felen för inte kan man ju godkänna att man har fel på sin bil inte om man är så rik = klok? ;)

#1
Hanzzon
2010-08-26 00:46

Peugo, Är alltså Peugeot 207 en premium-bil eftersom det bla. kostade 19000kr(!) på min mosters 207 HDI-07:a när ESP-styrsystemet gav upp innan 7000mil?
I övrigt kanske inte nått otroligt snål förbrukning av en dieselbil som kommer om ett nästan ett år i samma storleksklass som Toyota Prius som sedan ett år tillbaka släpper ut 89 gram med miljövänligare bensinmotor men visst är det bra jobbat att man äntligen ska börja sälja en hybrid så jappsarna börjar få lite konkurrens och jag kommer vara väldigt intresserad av att provköra en för att bilda mig bättre uppfattning av hur den är när den kommer.

#1
Rikard
2010-08-26 01:06

Framtida test blir intressant att se. Hitils har ju ingen tillverkare lyckats göra systemet lika sömfritt som Toyotas hybridsystem, och det krävs ju betydligt mer kraft att få igång en diselmotor, så det är nog svårare att få det o funka smidigt.
Men tanken är bra.

#1
John
2010-08-26 09:02

Håller med JETTAFOREVER. Obegripligt att man gör en muskelmaskin nu när man har chansen att klä av prius en gång för alla. Det hade troligen räckt med halva effekten på motorerna och ändå fått en helt körbar bil.

#1
Peugo
2010-08-26 09:08

John: Förut räckte det att klå någon på papper (dvs snål förbrukning. Nu börjar folk igen längta efter körglädje och det får man inte till stånd med slöa motorer?

#1
Josef
2010-08-26 11:19

Med tanke på Peugeots kvalitetsproblem (jobbade tidigare på Peugeotverkstad) så känns det ju skönt att de nu fått en reservmotor som kan hjälpa till när den andra går sönder... Dock är 3008 en grymt trevlig bil annars, sett till egenskaperna. Tycker dock att den är ful som stryk, men det är ju högst subjektiva åsikter från mitt håll.

#1
Pär
2010-08-26 16:44

Jag tycker förbrukningen är ganska så låg, ni ska ju tänka att bilen driver på alla 4 och att det är 200hk... Det tycker jag är väldigt bra.

#1
Peugo
2010-08-26 19:15

From 308:an är ju Peugeots kvalitet väldigt bra!? Dvs. 308, 308 SW, 3008, 5008. 407:an hade ju ett par dåliga tekniska lösningar och Peugeot servicen i Sverige lär ju inte vara så bra skött i all delar av landet? 307 har också klagats på men jag och 2 bekanta har haft helt problemfria exemplar (alla SW -modellen), ca 6 år gamla.

#1
PRIUS...
2010-08-28 03:05

Hur kan växellådan fördela kraften till bilens alla hjul när det inte sitter någon kardanaxel till bakhjulen? "Motorerna är kopplade till en sexstegad automatlåda som fördelar kraften till bilens samtliga hjul." skriver VB.
Det blir inte så många meter i taget med fyrhjulsdriften när de bakre hjulen drivs av bara elmotorn.
bilen kan ladda sitt batteri med hjälp av dieselmotorns generator/startmotor som ger 8 KW.
"A more powerful 8 kilowatt high-voltage integrated starter-generator on the engine provides automatic start-stop capability as well as the ability to charge the nickel-metal hydride battery from the engine."
Går att läsa här.
http://green.autoblog.com/2010/08/23/peugeot-launches-3008-hybrid4-worlds-first-production-diesel-t/

#1
Steven
2010-08-28 12:05

Gratis Peugeot, en riktig bra och rymlig bil har blivit ännu bättre
Vi kom hem från södra Frankrike förra vecka och hyrde en 3008, blev imponerad. Provkör själv om du letar efter en bil av den storlek med denna last kapacitet
Har haft 3 Peugeot, var oerhört nöjda, har haft 3 merca, fick bytta växellåda på ena bilen, bakaxel på andra, kör nu Audi A5 (gillar modellen, design, mycket nöjd)

#1
Ture
2010-08-29 22:56

Har haft Peugeot 307 som ny. Sämre bil har jag aldrig haft. Den var mest på verkstad. När garantin gått ut bytte jag bort den snabbt till Toyota. Inga problem med Toyota.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.