Bild
Nästa artikel

Sverigepremiär för Peugeot 206+ i maj

Nyheter

Peugeot 206 har sålts i 6,5 miljoner exemplar världen över. Efter ett par års frånvaro kommer modellen nu tillbaka till Sverige och i maj är det Sverigepremiär för 206+.

Peugeot 206 + har sin bas i den senaste versionen av Peugeot 206. Peugeot 206+ har utvecklats vidare och fått nya designelement både exteriört och interiört.

Frontparti, framskärmar och strålkastare bär drag från Peugeot 207. Detsamma gäller motorhuvens form - även om de dubbla luftintagen framför vindrutan är hämtade från Peugeot 206.

Även bakpartiet har fräschats upp med nya baklyktor och ny stötfångarsektion.

Interiören är uppdaterad

Peugeot 206 + kommer med en ny instrumentpanel, samt nya instrumenthus och ny ratt. Dessa är direkta arv från Peugeot 207. Enligt Peugeot ska materialvalen dessutom bidra till en hög kvalitetskänsla sett till prisklassen.

Motor och säkerhet

Peugeot 206 + är försedd med en bensinmotor på 1,4 liter och 75 hästkrafter. Enligt Peugeot ska denna motor ge 206+ både bra prestanda och rimlig bränsleförbrukning.

Peugeot 206 + är standardutrustad med antisladdsystemet ESP. Dubbla krockkuddar fram samt sidokrockkuddar är standard och detsamma gäller  pyrotekniska bältessträckare.

I slutet av maj månad lanseras Peugeot 206 + i Sverige. Pris från cirka 109 990 kr.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
John
2010-05-18 14:33

Fransmännen kan småbilar, den saken är säker. Men den kunde väl fått ett klatschigare namn? Känns lite som när t.ex. Volvo kallar en döende modell för "Classic".

#1
Erik F
2010-05-18 14:36

Den kommer nog bli en hit. Tråkigt bara att fransmännen inte upptäckt vikten av pisksnärtsskydd.

#1
Henkoo
2010-05-18 14:41

Koolt! Körglad är den säkert. detta är vad lökälskarna gör bäst -småbilar alltså

#1
Raphael
2010-05-18 14:49

Erik F, på vilket sätt har fransmännen inte upptäckt vikten av pisknärtsskydd när Peugeot 5008 fick 5 stjärnor = högsta betyg i senaste utgåvan av EuroNCAP som är hårdare än tidigare och där just pisknärtsskyddet testas och betygssätt?
I undersökningar gjorda i England av försäkringsbolag där så har Peugeot fått goda omdömen.
I Folksams test så har Peugeot lyckats sämre, men vad är det som säger att det testet är bättre och mer verklighetstroget än andra test och undersökningar som görs? jag anar en viss svensk patriotism här.
Dock kan man knappast förvänta sig ett särskilt avancerat pisknärtsskydd i en gammal bilmodell, inte ens i en som återlanseras och som sedan ett par år tillbaks faktiskt har fått en ersättare redan.
Tycker bilen är för dyr med tanke på att det är en gammal modell.

#1
Johan
2010-05-18 15:38

Peugeots växellådor är nog det sladdrigaste jag kört. Gamla 206 är snyggare dock. tycker peugeot borde skärpa sig lite deras bilar ser groteska ut nu på sistonde.

#1
Rille
2010-05-18 18:20

Jag gillar Volvo men Fransmännen är bättre!

#1
Erik F
2010-05-18 19:46

Raphael - när jag skriver att fransmännen inte bryr sig om pisksnärtsskydd så utgår jag från de tester jag tagit del av, och det är Euro-NCAP:s tester, vilkas resultat för någon månad sedan presenterades i Vi Bilägare och visade att i stort sett ALLA franska modeller hamnade i botten, i synnerhet PSA:s modeller.
Folksams data bygger på verkliga olyckor genom åren - 105 000 stycken och de talar sitt tydliga språk bättre än något test någonstans. 29 000 människor har skadats, tyvärr. Deras test av pisksnärtsskydd sjösattes nyligen, men hela tiden innan det har pisksnärtsskydden för franska bilar fått dåliga resultat också. Det handlar alltså inte om ett vinklat test som är framtaget för att passa svenska bilar bäst - deras statistik kommer från verkliga olyckor. Dessutom bekräftas det hela av Euro-NCAP:s tester.
Folksams statistik:
http://www.folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/1.57836
Euro-NCAP:s resultat:
http://www.euroncap.com/whiplash.aspx

#1
Emme
2010-05-18 20:27

Om bara Peugeot hade haft bättre kvalite och bättre lådor så hade det kunna varit ett alternativ.

#1
Helmut
2010-05-19 00:31

EMME har helt Rätt! Franska bilar är Verkstadsbilar! Peugeot har sedan 70 talet problem med överspänning, bilarna Äter glödlampor. Varför kan man inte lösa detta??

#1
Thor
2010-05-19 01:09

Helmut 18 maj 2010
EMME har helt Rätt! Franska bilar är Verkstadsbilar! Peugeot har sedan 70 talet problem med överspänning, bilarna Äter glödlampor. Varför kan man inte lösa detta??
Pgt.405 SRi hade den första modellen,överspänning fixade själv bytte rälet mot en från Mazda - funkade jette bra-åt alldrig mer glödlampor

#1
japs
2010-05-19 02:21

Aldrig haft ! Kommer aldrig att ha ! Fransk SKIT ! Japs ska de va!

#1
Johan Kjellén
2010-05-19 13:36

206 var verkligt lyckad designmässigt, beviset är att den fortfarande står sig.
Fast facelift är sällan lyckat, varken på bilar eller människor, den gamla 206 är bra mycket snyggare!

#1
206 sw
2010-05-19 14:42

Svar till JAPS
Du föredrar japs bilar men de har oxå fel titta på lexus som nu måste återkalla flera tusen bilar problem eller??

#1
206 sw
2010-05-19 17:55

75 hk verkar lite klent,kan man inte ta in HDI versionen som finns i europa..... när kommer den?

#1
Lägerleffe
2010-05-19 21:21

Herregud! Ännu en brassebil som på sin ålders höst ska säljas som "fräsch lågprisbil" i Sverige. Var ska detta sluta. Ingen som minns Ford Eskrot LX, rosthögen och skitbilen med ålderstigen motor från gamla Renault 12? Ska historien upprepa sig, nu under PSA-flagg?? Huga!

#1
Erik F
2010-05-20 13:41

Helmut - Du har fel. En fransk bil som sköts lika bra som en tysk bil hamnar knappast på verkstad oftare. Jag kör själv en 406 och den har inget stort verkstadsbehov. Glödlampor kökar den nästan aldrig. Byter mycket sällan, kanske en lampa/år i snitt. Bilen är 10 år och jag har aldrig bytt blinkers eller bakljud, vad jag kommer ihåg. Endast ett dimljus och huvudstrålkastarna p.g.a. slitage.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.