Nästa artikel
Opel Meriva – med självmordsdörrar
Nyheter

Opel Meriva – med självmordsdörrar

Publicerad 5 januari 2010 (uppdaterad 5 november 2010)
Bakdörrarna på nya Opel Meriva har sina gångjärn placerade baktill. Konstruktionen ska göra insteget enklare och bilen mer familjevänlig.

Flexbilen Opel Meriva introducerades 2003 och har sedan dess sålts i mer än en miljon exemplar i Europa.

Under bilsalongen i Genève 2008 visade Opel en uppdaterad konceptvariant av Meriva. Med bara ett fåtal mindre förändringar är det nu produktionsversionen av den bilen som Opel presenterar.

Den nya andra generationens Meriva kallar Opel för "flexibilitetens mästare".

"Ny epok för dörrar"
När nya bilar presenteras är det inte helt vanligt att över en tredjedel av presentationsmaterialet handlar om bilens dörrar. Det är dock fallet när det gäller nya Opel Meriva.

Opel tycks vara omåttligt stolta över konstruktionen som ska inleda "en ny epok för dörrar".

Under första halvan av 1900-talet var en vanlig konstruktion att bildörrarnas gångjärn placerades baktill på dörren. Fördelen med detta var att det blev lättare att stiga in och ur bilen.

Men det fanns också nackdelar, vilket också återspeglas i att i stort sätt alla tillverkare överlämnat konstruktionen. Bland annat kunde dörrarna, om de inte hade stängts tillräckligt, under körning fångas av vinden och därmed slås upp.

Därför fick dörrarna det elaka öknamnet "självmordsdörrar".

Nästan vinkelrätt insteg
När Opel nu återintroducerar dessa dörrar används förstås en annan term: FlexDoors. Nya Opel Merivas dörrar kan öppnas med 84 graders vinkel, vilket är större än konventionella dörrar som endast kan öppnas mellan 68 och 70 grader.

Förutom att dörrarna ska vara enkla och naturliga att använda är de enligt Opel eleganta och "coola". För att råda bot på säkerhetsproblemen har Opel utvecklat en speciell låskolv som automatiskt låser fast dörren när bilen börjar röra på sig.
 
Även om Opel Meriva är mer än dess bakdörrar är Opel sparsamma på dessa detaljer. Det som ändå avslöjas är ett glastak, smidig individuell nedfällning av baksätena, en ny plattform med bredare hjulbas och en exteriördesign inspirerad av modellerna Insignia och Astra.

När det gäller motorer så är de sex till antalet, både turboladdade dieselmotorer och bensindrivna diton. Effekten spänner sig från 75 till 140 hästkrafter.

I genomsnitt ger motorerna en 15 procent lägre förbrukning i jämförelse med den nuvarande generationens motorkonfigurationer. Nya Opel Meriva kommer att byggas i spanska Zaragoza och når bilhandlarna framåt sommaren.

Diskutera: Vad tycker du om "självmordsdörrarna"?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-01-06 12:43
Conny Karlsson (ej verifierad)

Undrar om inte Nissan Prarie saknade B-stolpe också. Säkert är det lätt att kliva i och ur denna Opel Meriva också, annars försvinner ju vitsen med att ha dom överhuvudtaget. Men skjutdörrar är väl det mest praktiska på en parkeringsplats vid köpcenteret när ungarna flyger ur bilen och slår upp den konventionella dörren i bilen brevid. Vem tar ansvar för det? Föräldrarna? Knappast, många verkar inte bry sig speciellt mycket när sådant händer. Tråkigt är ordet!

#9 • Uppdaterat: 2010-01-06 13:03
Saabnisse (ej verifierad)

Där har du helt rätt Conny.
De flesta har nog varit med om detta.

#a • Uppdaterat: 2010-01-06 13:43
pg (ej verifierad)

Den här lösningen borde Opel ha skrotat för länge sedan. Innovationer av den här typen, är inte vad bilindustrin behöver. I och för sig kanske man inte ska kritisera förrän man har provat. Men nog förefaller det vara så att man får öppna dörren mera för att ta sit ut och in i bilen. Jag minns de första Saabarna med denna typ av framdörr, men där kunde man ju ta tag i ratten när man skulle ut och in i/ur bilen. Men jag minns hur tongångarna gick när man ändrade till "traditionella" dörrar. både för och emot. Mest arga var dom som ville ha kvar dörren enligt Saabs koncept. Mest glada var dom som insåg fördelarna med dörr som öppnas framåt.