Nästa artikel
EU:s besked: Biltillverkarna får slappare utsläppskrav
Nyheter

EU:s besked: Biltillverkarna får slappare utsläppskrav

Publicerad Igår 12:54 (uppdaterad Igår 13:07)
EU ser ut att släppa på kraven för hur höga koldioxidutsläpp nya bilar får ha. Förslaget fick en ”snabbfil” genom byråkratin.

På torsdagen röstade Europaparlamentet för att införa slappare utsläppsregler för biltillverkarna. 458 ledamöter röstade för, 101 mot och 14 avstod.

Som reglerna ser ut i dag måste biltillverkarna sänka det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar med 15 procent per år från och med 2025.

Med det nya förslaget är det i stället den genomsnittliga utsläppssänkningen som görs under tre års tid – 2025, 2026 och 2027 – som räknas. De får därmed till exempel släppa ut mer under 2025 så länge utsläppen för 2026 och 2027 är under snittet.

På tisdagen godkände Europaparlamentet att den här frågan skulle få en ”snabbfil” genom EU:s byråkrati för att snabbare komma till beslut. Lagen ska nu godkännas formellt av Europeiska rådet.

– Med dagens initiativ ger vi mer flexibilitet till den här viktiga branschen samtidigt som vi behåller kursen för våra klimatmål. Tillsammans vill vi bevisa att utsläppssänkningar och konkurrenskraft kan gå hand i hand, har EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen tidigare sagt.

”Vi kan inte fortsätta skjuta upp problemet”

Flera biltillverkare har riskerat att få betala höga bötesbelopp för att ha missat utsläppsmålen. De nya utsläppsreglerna har även kritiserats av flera bilchefer, bland annat Renaults vd Luca de Meo.

Biltillverkarna har dock kunnat komma undan utsläppsböter på flera sätt, bland annat genom att bilda en så kallad utsläppspool med en konkurrent med lägre snittutsläpp. Det är något Tesla och Volvo Cars tjänat stora pengar på.

Den tidigare Volvo Cars-chefen Jim Rowan har tidigare riktat hård kritik mot att EU-reglerna kan luckras upp.

– Europa måste investera i framtiden, inte i det förflutna. Vi kan inte fortsätta skjuta upp problemet, sa han i ett uttalande till tyska Zeit.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • Igår 18:49 Det här var väntat. Få se om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.