Nästa artikel
”Obscent” dyra reservdelar till Hongqi e-HS9
Nyheter

”Obscent” dyra reservdelar till Hongqi e-HS9

Publicerad 11 maj 2023 (uppdaterad 7 juni 2023)
Kinesiska utmanaren Hongqi har skrattretande höga priser på vissa av bilens reservdelar, visar Vi Bilägares test. ”Bromsklossarna är förmodligen värdens dyraste till en bil med stålskivor”, blir domen.

Uppdatering 2 juni: Uppgifterna som Hongqis generalagent uppgav har visat sig vara felaktiga. Felet ska ha berott på missvisande uppgifter från tillverkaren och den mänskliga faktorn. Korrekta priser finns här.


Kinesiska biltillverkare vill inte längre bara konkurrera med lågt pris – det står klart i vårt senaste test av tre nya elsuvar.

I testet ställs Audi Q8 e-tron mot Nio EL7 och Hongqi e-HS9. Den sistnämnda är hela 26 centimeter längre än Volvo XC90, väger 2,6 ton och har en prislapp på 1 169 900 kronor.

I vår ekonomikalkyl beräknas bilen ha en värdeminskning på över en halv miljon kronor under de första tre åren eller 6 000 milen. Det blir 83 kronor milen – bara i värdetapp.

”Hongqi har förmodligen värdens dyraste bromsklossar till en bil med stålskivor”

För den som behåller bilen länge och bekostar reservdelar när det är dags för byte kan ekonomikalkylen bli ännu svettigare. Hongqi e-HS9 har några av de högsta reservdelspriserna vi någonsin stött på.

  • En främre strålkastare kostar 65 570 kronor. Som jämförelse kostar en strålkastare till Audi Q8 e-tron 27 000 kronor, och ”bara” 16 040 kr till Nio EL7.
  • Ett bakljus till Hongqi kostar 19 820 kronor.
  • Bromsbelägg fram kostar 19 300 kr. Ska du byta skivor samtidigt kostar det ytterligare 7 410 kr.

”Hongqi har förmodligen värdens dyraste bromsklossar till en bil med stålskivor. Reservdelspriserna är skrattretande höga”, står det i testet, och i sammanfattningen beskrivs reservdelspriserna som ”obscena”.

Går bakljuset sönder på Hongqi e-HS9 kostar det nästan 20 000 kr att byta ut – plus arbetskostnad.

Höga reservdelspriser behöver inte nödvändigtvis drabba bilägaren direkt – åtminstone inte i ett första skede. Då omfattas bilen av garanti och maskinskadeförsäkring.

Men för en senare ägare lär det alltså bli dyrt att hålla en Hongqi rullande och indirekt drabbas bilägarna av höga försäkringspremier för att kompensera för de höga reservdelspriserna. Det spär också på känslan av ”slit-och-släng” när de höga reservdelspriserna kan göra det mer ekonomiskt för framtida ägare att skrota bilen vid ett eventuellt fel än att reparera den.

Hongqis svenska generalagent Hedin Premium Car bekräftar att de höga priserna stämmer.

– Vi är medvetna om att de sticker ut. Detta beror mycket på de höga inköpspriserna. För tillfället är det så prisbilden ser ut men det är något som vi måste hantera framöver, säger Nicolas Hergés, varumärkeschef på Hedin Premium Car.

Läs hela testet av Hongqi e-HS9 här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 11 maj 2023 Har väldigt nyligen fått ett…
  • 11 maj 2023 Axa skrev: Haha, vilket…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.