Nästa artikel
Volvo om nya tekniken: ”Google har redan vunnit”
Nyheter

Volvo om nya tekniken: ”Google har redan vunnit”

Publicerad 8 februari 2023
Google är bättre än Volvo på att utveckla viss mjukvara till bilen, erkänner Volvo Cars kommersiella chef Björn Annwall. Han utesluter också en månadsavgift för exempelvis stolsvärme.

Precis som många andra biltillverkare ska Volvo storsatsa på mjukvara. Nya elbilsmodellen Volvo EX90 får en funktion som gör den mer självkörande – och som ägarna ska kunna prenumerera på för en extra månadskostnad.

Men i en intervju med sajten Which Car upprepar Björn Annwall, som är kommersiell chef på Volvo Cars, att tillverkaren inte ska ta betalt för småsaker som stolsvärme – något som BMW fått hård kritik för. Det har han även sagt i tidigare intervjuer.

– Vår starka övertygelse är att vi inte ska skinna våra kunder på pengar för en liten finess. Du köper en premiumbil, du ska få fantastiska funktioner som ska kunna uppgraderas över tid. Om vi ska fråga efter mer genom en prenumeration måste det vara för något bättre och mer meningsfullt.

Björn Annwall säger också att Volvo oftast ska skriva egen mjukvara till de enheter som köps in från underleverantörer, istället för att underleverantörerna gör det. En bil kan bestå av 90 olika system som köps in från olika håll – alla med olika mjukvara.

– Kompabiliteten mellan alla dessa enheter fungerar aldrig riktigt. Du måste ta kontrollen, du äger den elektriska arkitekturen.

”Kompabiliteten mellan alla dessa enheter fungerar aldrig riktigt”

Björn Annwall är kommersiell chef för Volvo Cars och säger att det inte blir någon månadsavgift för småsaker som stolsvärme.

Försvarar Googletekniken

Björn Annwall uppger också att Volvo inte ska förbättra laddinfrastrukturen med egna laddare, och att det nya systemet med onlineförsäljning gör att Volvo tar över risken med stora lager av bilar från återförsäljarna.

Han försvarar också beslutet att bygga det nya infotainmentsystemet med hjälp av teknik från Google.

– Jag tror inte Volvo kan göra en bättre karta eller röststyrning än Google. De har redan vunnit tävlingen om att äga det digitala ekosystemet för våra kunder. Mittpunkten för våra kunders digitala existens är telefonen, inte bilen. Den kommer aldrig bli mittpunkten för ekosystemet.

Att fokusera på mjukvaruutveckling är en stor förändring för biltillverkarna. Volkswagen har haft problem att locka utvecklare, och även chefen för batteritillverkaren Northvolt har sagt att rekryteringen av kunniga experter kan bli en utmaning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.