Nästa artikel
Batterifabriken avslöjar ny flaskhals: ”Betydande brist”
Nyheter

Batterifabriken avslöjar ny flaskhals: ”Betydande brist”

Publicerad 7 februari 2022
Biljättarna kommer ställas inför en tuff utmaning när det är dags att locka nya anställda med expertkunskaper inom batteriteknik, tror chefen för Northvolt.

Sedan tidigare är det bestämt att Volvo Cars och Northvolt bygger ett gemensamt utvecklingscenter för elbilsbatterier i Göteborg. Byggstart för projektet som ska skapa 300 jobb blir redan i år.

Under fredagen kom även beskedet att den stora fabriken med kapacitet för att bygga batterier för en halv miljon elbilar årligen hamnar i Torslanda. Den ska köras igång 2025 och ge 3 000 arbetstillfällen.

– Det här är en milstolpe i vårt arbete att bara tillverka elbilar från 2030, sa Javier Valera, teknik- och driftchef på Volvo Cars, på en pressträff under fredagen.

Att fabriken byggs just i Göteborg beror bland annat på logistiken i förhållande till Volvos fabrik i Torslanda.

– Det ger väldigt effektiv logistik och minimerar behovet av transporter mellan batteritillverkningen och integrationen i bilen. Det är väldigt viktigt och vi är väldigt glada för detta, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt.

”Vi står inför en betydande brist på kompetens”

Peter Carlsson gissar att tillverkningskapaciteten för elbilsbatterier i Europa kommer öka från 120 GWh i år till 1 000 GWh år 2030. ”Många biltillverkare säger att de ska bygga ut kapaciteten, men tittar man på vad som faktiskt händer pågår det inte alls lika mycket aktivitet rent fysiskt”, säger han.

Svårt locka rätt folk

Batterifabriker slukar enorma mängder energi och den ska enligt Northvolt och Volvo Cars vara fossilfri. Javier Valera uppger att det ”finns en plan för hur vi ska säkra energin och hur den ska vara fossilfri”, och Peter Carlsson säger att kommande investeringar som staten och energibolagen gått med på kommer säkra kapaciteten i elnätet.

– Vi kommer ha kapacitet i elnätet vid produktionsstarten som blir 2025 enligt den nuvarande planen om allt går som det ska. Vi kommer först säkra kapaciteten i elnätet och sedan även säkra att innehållet i energin ligger i linje med vår strategi.

Han lyfter dock fram en annan risk som han tror hela bilindustrin kommer drabbas av: det blir allt svårare att locka rätt folk som kan utveckla och tillverka batterierna.

– Vi står inför en betydande brist på kompetens och det finns även andra flaskhalsar som uppstår när en industri växer så snabbt som den här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 7 februari 2022 SnookerPro skrev: Men skyll…
  • 7 februari 2022 Vi kan vara säkra på att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.