Nästa artikel
Renault Zoe kopplas ned – ingen lösning i sikte
Nyheter

Renault Zoe kopplas ned – ingen lösning i sikte

Publicerad 6 februari 2023
Bilägare som har en några år gammal Renault Zoe riskerar att bli av med uppkopplingen till mobilappen när abonnemanget löper ut. Det är oklart när en lösning kan finnas på plats.

Att hålla koll på sin bil på distans är något som många elbilsägare uppskattar. Med hjälp av en mobilapp kan ägaren till exempel schemalägga laddningen eller kolla räckvidden.

Vi Bilägare har tidigare skrivit om att biltillverkarnas appar ofta får dåliga betyg av ägarna. Hos Renault är läget nu ännu allvarligare än så: där fungerar de uppkopplade tjänsterna för tillfället inte alls för den som har en bil där dataabonnemanget gått ut.

– Jag har problem med att det inte går att återstarta tjänsterna på min Renault Zoe, och Renaults kundtjänst har inget svar när det kan funka igen, säger en bilägare.

”Vi arbetar för fullt med att få ordning på detta”

Problemet uppstår alltså när dataabonnemanget som ingår i bilköpet löper ut. Då kopplas bilen ned och ägaren får inget erbjudande om att förlänga. Renault går därmed miste om viktiga intäkter och bilägarna blir av med en uppskattad funktion.

Karin Lyrborn som är press- och pr-chef på Renault i Sverige bekräftar att tjänsten för närvarande inte går att återstarta.

– Tyvärr stämmer det. När vi blev importör i maj förra året försvann möjligheten att förnya abonnemanget på de uppkopplade tjänsterna. Men vi arbetar för fullt med att få ordning på detta, säger hon.

Renault jobbar just nu med prissättningen av de nya abonnemangen, och det som omfattas är uppkopplingen mellan bilen och Renaults app. Någon tidsplan finns i nuläget inte.

Den som har en några år gammal Renault Zoe riskerar att bli av med datauppkopplingen när abonnemanget löper ut.

Den inställningen imponerar inte på läsaren som hört av sig till Vi Bilägare.

– Jag undrar hur Renault kommer att kompensera alla oss som nu väntar på att kunna använda bilens uppkopplade funktioner. Det är ju en del av helheten när jag köpte bilen, och jag förväntar mig att det ska fungera, säger han, och fortsätter:

– Det som också retar mig är att det inte framgår någonstans att man inte kan förlänga tjänsterna i appen eller via webben. De borde åtminstone lägga ut information om detta till alla berörda ägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 14 mars 2023 Vi drabbades också av detta…
  • 6 februari 2023 Samma på min Trafic…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.