Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ägarna slår larm: Så dåliga är biltillverkarnas appar

Publicerad 25 mars 2020 (uppdaterad 25 mars 2020)
Biltillverkarna skryter om smidiga appar som ska förenkla för ägarna. Men betygen för apparna blir oftast riktigt dåliga. ”Att man kan göra något så dåligt i dag är anmärkningsvärt”, skriver en ägare.

Allt fler nya bilar går att fjärrstyra med en mobilapp. Det är en uppskattad funktion för alla som vill hålla koll på sin bil på distans, värma upp den i förväg eller stänga av laddningen om det är en elbil eller laddhybrid.

Men trots att detta alltså är en viktig funktion för många ägare får många av biltillverkarnas appar usla betyg av användarna, som inte alltid kan lita på att appen fungerar som den ska.

I den här genomgången har vi tittat närmare på användarbetygen för några av de populäraste apparna från olika biltillverkare. Utbudet av appar är större för elbilar och laddhybrider, men det finns även appar för ”vanliga” bilar med förbränningsmotor.

Vi har inte tittat närmare på funktionaliteten i sig – den kan alltså skilja sig åt. Vissa appar tillåter bilägarna att sätta avancerade scheman som ser till att bilen är uppvärmd eller nedkyld vid särskilda tidpunkter, medan andra bara kan låsa upp dörrarna och visa hur lång räckvidden är.

Dyr bil innebär inte alltid en bra app

När vi granskar användarnas betyg på biltillverkarnas appar blir det knappast några överbetyg. Bara fyra av de tio tillverkare vi tittat på får betyg som sträcker sig över fyra av fem möjliga på någon av plattformarna. Två av dem är så usla att de hamnar under två av fem, vilket är riktigt dåligt.

Det finns heller ingen tydlig trend som tyder på att tillverkare av dyrare bilar är bättre på att utveckla välfungerande appar. Mercedes och Mini får båda genomsnittliga betyg medan Peugeot ligger bättre till. Samtliga biltillverkare gör reklam för appen på sin hemsida och skryter om finesserna, men det är inte alls säkert att apparna faktiskt fungerar som de ska i praktiken.

Det användarna klagar på oftast är opålitligheten – alltså att de inte kan lita på att appen alltid fungerar som den ska. Det är återkommande för nästan alla bilmärken, även Volvo som var mycket tidigt ute med On Call-appen. Trots att den funnits i många år får den bara genomsnittligt betyg.

Mercedes, Renault och Volkswagen får inte heller några toppbetyg för appen men där går företagen ändå in ibland och svarar på negativ kritik direkt till användarna, vilket är bra.

Nissans app får uselt betyg av användarna.

Opålitlig fjärrvärme

Tesla får bra betyg för både iOS- och Androidappen, men användarna vill gärna ha Apple Watch-funktion, möjlighet att använda Apples röststyrning och schemaläggning av klimatanläggningen vilket inte går i Teslas egen app.

Audis app fungerar bland annat till elbilen e-tron där den ska kunna sätta igång värmen eller luftkonditioneringen i förväg. Men det fungerar inte alltid som tänkt.

”Stora problem med att ställa in värmen med timer. Man måste göra det två, tre eller fyra gånger, ibland fler, innan den tar den tid man vill ha. Det går aldrig på första försöket oavsett hur noggrann man är. Körjournalen är ett skämt, jag fattar inte varför körjournalen inte är automatisk precis som Volvo On Call”, skriver en användare.

Nissan överlägset sämst

Allra sämst betyg får Nissan som haft mycket allvarliga problem med sin app genom åren. För några år avslöjades att appen skickar data om bilen helt okrypterat och Nissan stängde ned appen. Nu är appen igång, men servrarna verkar inte klara av trycket från användarna vilket gör appen opålitlig.

Så här skriver en av användarna om Nissans iOS-app:

”Denna app fungerar oerhört dåligt! Den tappar kopplingen till bilen och man blir utloggad. Styrning av klimatanläggningen när den väl fungerar är oerhört seg, från 30 sekunder till två timmar innan den svarar. Det kan ibland resultera i att värmen i bilen går igång efter att man använt bilen och sedan står igång. Att man kan göra något så dåligt i dag när det finns mycket välfungerande system är anmärkningsvärt.”

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.