Bild
Nästa artikel
Ägarna slår larm: Så dåliga är biltillverkarnas appar

Ägarna slår larm: Så dåliga är biltillverkarnas appar

Nyheter

Biltillverkarna skryter om smidiga appar som ska förenkla för ägarna. Men betygen för apparna blir oftast riktigt dåliga. ”Att man kan göra något så dåligt i dag är anmärkningsvärt”, skriver en ägare.

Allt fler nya bilar går att fjärrstyra med en mobilapp. Det är en uppskattad funktion för alla som vill hålla koll på sin bil på distans, värma upp den i förväg eller stänga av laddningen om det är en elbil eller laddhybrid.

Men trots att detta alltså är en viktig funktion för många ägare får många av biltillverkarnas appar usla betyg av användarna, som inte alltid kan lita på att appen fungerar som den ska.

I den här genomgången har vi tittat närmare på användarbetygen för några av de populäraste apparna från olika biltillverkare. Utbudet av appar är större för elbilar och laddhybrider, men det finns även appar för ”vanliga” bilar med förbränningsmotor.

Vi har inte tittat närmare på funktionaliteten i sig – den kan alltså skilja sig åt. Vissa appar tillåter bilägarna att sätta avancerade scheman som ser till att bilen är uppvärmd eller nedkyld vid särskilda tidpunkter, medan andra bara kan låsa upp dörrarna och visa hur lång räckvidden är.

Ägarna slår larm: Så dåliga är biltillverkarnas appar

Dyr bil innebär inte alltid en bra app

När vi granskar användarnas betyg på biltillverkarnas appar blir det knappast några överbetyg. Bara fyra av de tio tillverkare vi tittat på får betyg som sträcker sig över fyra av fem möjliga på någon av plattformarna. Två av dem är så usla att de hamnar under två av fem, vilket är riktigt dåligt.

Det finns heller ingen tydlig trend som tyder på att tillverkare av dyrare bilar är bättre på att utveckla välfungerande appar. Mercedes och Mini får båda genomsnittliga betyg medan Peugeot ligger bättre till. Samtliga biltillverkare gör reklam för appen på sin hemsida och skryter om finesserna, men det är inte alls säkert att apparna faktiskt fungerar som de ska i praktiken.

Det användarna klagar på oftast är opålitligheten – alltså att de inte kan lita på att appen alltid fungerar som den ska. Det är återkommande för nästan alla bilmärken, även Volvo som var mycket tidigt ute med On Call-appen. Trots att den funnits i många år får den bara genomsnittligt betyg.

Mercedes, Renault och Volkswagen får inte heller några toppbetyg för appen men där går företagen ändå in ibland och svarar på negativ kritik direkt till användarna, vilket är bra.

Nissans app får uselt betyg av användarna.
Nissans app får uselt betyg av användarna.

Opålitlig fjärrvärme

Tesla får bra betyg för både iOS- och Androidappen, men användarna vill gärna ha Apple Watch-funktion, möjlighet att använda Apples röststyrning och schemaläggning av klimatanläggningen vilket inte går i Teslas egen app.

Audis app fungerar bland annat till elbilen e-tron där den ska kunna sätta igång värmen eller luftkonditioneringen i förväg. Men det fungerar inte alltid som tänkt.

”Stora problem med att ställa in värmen med timer. Man måste göra det två, tre eller fyra gånger, ibland fler, innan den tar den tid man vill ha. Det går aldrig på första försöket oavsett hur noggrann man är. Körjournalen är ett skämt, jag fattar inte varför körjournalen inte är automatisk precis som Volvo On Call”, skriver en användare.

Nissan överlägset sämst

Allra sämst betyg får Nissan som haft mycket allvarliga problem med sin app genom åren. För några år avslöjades att appen skickar data om bilen helt okrypterat och Nissan stängde ned appen. Nu är appen igång, men servrarna verkar inte klara av trycket från användarna vilket gör appen opålitlig.

Så här skriver en av användarna om Nissans iOS-app:

”Denna app fungerar oerhört dåligt! Den tappar kopplingen till bilen och man blir utloggad. Styrning av klimatanläggningen när den väl fungerar är oerhört seg, från 30 sekunder till två timmar innan den svarar. Det kan ibland resultera i att värmen i bilen går igång efter att man använt bilen och sedan står igång. Att man kan göra något så dåligt i dag när det finns mycket välfungerande system är anmärkningsvärt.”

Ägarna slår larm: Så dåliga är biltillverkarnas appar
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-25 18:38

Lite förvånande att det kan skilja så mycket i betyg på BMW:s app beroende på om det är Google eller Apple. Nu har jag inte sett hur den appen skiljer sig åt mellan systemen men iaf både Volvos och Teslas som jag använt mycket ser ju ut och fungerar mer eller mindre exakt samma oberoende om det är Apple eller Android man kör den på.

#2
2020-03-25 19:14

Hyundai Bluelink Europe får 2,9 på Google Play / 4,0 på App Store.
Kia UVO får 2,5 på Google Play / 2,5 på App Store.

Exakt samma app ju?!

#3
2020-03-25 19:43

En app kanske ser ut som de brukar i Android även i iOS. Då tycker Appleälskare att appen är konstig och vice versa. Är man hårt inkörd på ena sorten kan man nog ge dåligt betyg även på en väl fungerande app.

#4
2020-03-25 19:49

Personligen förstår jag inte vad som är problemet med Volvos app "Volvo on call". På mina 2 bilar har den fungerat utan anmärkning. Vad man anmärker på framgår inte av artikeln, men det är väl som oftast handhavandefel för att man inte orkar läsa bilens manual. Som vanligt!

#5
2020-03-25 22:41

Återigen kan vi se att Google Play får ett högre snittbetyg än App Store. Bland de tre tyska premiumtillverkarna är snittskillnaden än mer tydlig.

#6
2020-03-25 23:38

Är författaren ”färgblind” eller partisk?
Om Genomsnittlig (gul) börjar på 3, kan ju inte BMW etc på mellan 2,0 - 3,0 ha gul märkning.. Dålig är ju från 1 - till 2,9...
Personligen har jag enbart positiv erfarenhet av Teslas app (o bil) de senaste 3 åren.

#7
2020-03-25 23:38

Det var det lamaste, att ranka hur bra apparna är beroende på deras poäng i dess app store, så otroligt missvisande. Måste väl vara mer än jag som märkt av hur otroligt missvisande en app score är för hur appen är?. Och har ni inte märkt det på app score så kanske på andra användar baserade poäng system, prisjakt, imdb mm?

#8
2020-03-26 06:45

bilar går att fjärrstyra ... leksaker är bara förnamnet, liksom de flesta appar, har alltid varit!

#9
2020-03-26 07:37

Stonebreaker: Du kan inte se nån nytta med att kunna t.ex. slå på värmare i bilen via app? Körjouarnal i app istället för papper och penna?

#10
2020-03-26 08:34

Jag använder Volvo on Call varje dag till att ställa värmare samt körjournal, och har så gjort i 4 år. Funkar alldeles ypperligt, varje gång.

#11
2020-03-26 08:38

Kanske skall tillägga att under dessa 4 år har jag haft 3 olika Volvo, så det är inte heller att just min bil funkar bra. Volvo on Call har fungerat utmärkt med alla 3 bilar.

#12
2020-03-26 09:44

Går man in på App Store för att läsa recensionerna om Volvo-appen så är betyget baserat på 555 recensioner. Inte så många recensioner. Många (senaste recensionerna) verkar vara missnöjda med att Volvo-appen missvisar status om dörrar låsta/olåsta.

Betyget är mindre viktigt, det är vad folk skriver som är intressant.

Jag har Skodas app, mest för att styra bränslevärmare. Funkar helt ok men strular då och då.

#13
2020-03-26 13:37

Subarus Starlink är den sämsta app jag stött på alla kategorier. Den har till och med lägre betyg än de ovanstående, snittbetyg på 1,1 i Appstore...

Lyckligtvis har de slutat med den till förmån för apple Carplay. En app som går långsammare att använda än att ansluta via Bluetooth, som använder sig av Deezer som musiktjänst och i övrigt har kalender och nyheter som knappt fungerar. Obegriplig skit rent ut sagt.

#14
2020-03-26 17:58

Onödigt och dessutom onödigt dyrt att ta fram. Om tillverkarna istället satsade på robusta bilar, utan onödig komplexitet, som håller länge - så hade mycket varit vunnet.

.

#15
2020-03-26 20:21

Det är trist att man inte grävt lite i säkerhetsrelaterade problem som biltillverkarna har haft eller har med sina appar samt vilken typ av information som samlas in om dig som användare.
På så sätt så hade det även kunnat vara en parameter inför ett eventuellt bilköp.
Biltillverkare som inte lägger något krut alls på appen eller system bryr sig säkerligen lika lite om kundens säkerhet och integritet.
Sen finns det säkerligen biltillverkare som gör ett bra jobb, det borde lyftas fram och premieras, det är dock sällan denna typ av analys görs.
Undrar varför, vill ägare och potentiella köpare inte veta?

#16
2020-03-27 02:21

De stabilaste apparna jag haft har varit de som direktkopplar till prylen, dvs inte går via en central server. För övrigt är ju det en självklar säkerhetsgrej, ingen annan skall ha tillgång till din pryl, vare sig det är en webkamera, eller en bil.

Den som lämnar ut inloggningsuppgifter till kreti och pleti, t ex till biltillverkaren har ju ingen aning om vad som händer. Har inte sett en enda biltillverkare som garanterar sina kunder skydd för den händelse att biltillverkarens servrar blir hackade...-eller missbrukade av intern personal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.