Nästa artikel
”Tuffare regler hotar omställningen” – men så blev det inte
Nyheter

”Tuffare regler hotar omställningen” – men så blev det inte

Publicerad 13 oktober 2022 (uppdaterad 2024-03-14 13:57)
Försäljningen av laddbara bilar skulle vara hotad om regeringen införde tuffare regler för förmånsbilar, enligt bedömare i branschen. Men så blev det inte.

Det är inte alls lika förmånligt att ha förmånsbil i dag jämfört med tidigare. Regeringen har skärpt reglerna så att det ska vara ungefär lika dyrt att ha förmånsbil som privat bil.

Bedömare i branschen trodde att försäljningen av laddbara bilar skulle minska kraftigt eftersom företagsköpare hittills varit drivande i den omställningen.

”De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler gjort det svårare för företag att driva på omställningen”, har branschorganisationen Mobility Sweden tidigare uppgett.

Mattias Bergman som är vd för Mobility Sweden uppgav även i Vi Bilägares podcast att det måste införas ”otroligt kraftiga subventioner” för att privatpersoner ska fortsätta välja eldrivna bilar. 

Bedömare i branschen trodde att försäljningen av laddbara bilar skulle minska kraftigt

Mattias Bergman på branschorganisationen Mobility Sweden tror att andelen laddbara bilar hade varit ännu högre om inte regeringen infört tuffare regler för förmånsbilar. Foto: David Thunander

Så har det dock inte blivit. Enligt en analys som Vi Bilägare gjort har andelen laddbara bilar ökat det senaste året, trots att andelen bilar som registreras på juridisk person minskat.

Det är också något som Mobility Sweden uppger i sina pressmeddelanden om hur många nya bilar som registreras i Sverige. Fram till 2021 registrerades merparten av elbilarna på företag, men under 2021 registrerades 51 procent av de nya elbilarna på en privatperson och i år har andelen ökat till cirka 60 procent. 

”Vi ser ett tydligt trendbrott i att det nu är privatpersonerna som driver på den starka ökningstakten för elbilar”, skriver organisationen i en kommentar.

En viktig anledning är privatleasingen som fått ett stort uppsving under 2021 och 2022. Det gäller särskilt för elbilar där andelen ökat från 30 procent till 70 procent mellan 2019 och 2022.

”Ännu högre andel utan försämringen”

Enligt Mattias Bergman har regeringen ”systematiskt gjort det mindre förmånligt för företag att använda tjänstebilar för att driva omställningen och det har flyttat köpen från företagen till privatpersonerna då transportbehovet är oförändrat”. Han säger att andelen laddbara bilar förmodligen varit ännu högre om de gamla förmånsreglerna fått vara kvar.

– Vi är fortfarande övertygande om att utan denna försämring i förmånsregler hade företagen ännu mer aktivt kunnat bidra till klimatomställningen genom att erbjuda just laddbara bilar till sina anställda. Så utan denna försämring hade andelen laddbara varit ännu högre.

Mattias Bergman säger också att omställningen gått snabbare än många räknat med på förhand.

– Utbudet av laddbara fordon som våra medlemmar erbjuder är fler och utfasningen av förbränningsmotorn går snabbare vilket påverkar takten i omställningen. Även EU:s koldioxidlagstiftning har påskyndat den här omställningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.