Nästa artikel
Här är Byd-modellerna som ska säljas i Sverige
Nyheter

Här är Byd-modellerna som ska säljas i Sverige

Publicerad 27 augusti 2022
Kinesiska Byd börjar säljas på den svenska marknaden i höst. Tre modeller dyker upp vid lanseringen.

Ännu ett kinesiskt bilmärke ska börja säljas i Sverige inom kort. Det är stora återförsäljarkedjan Hedin som ska börja sälja Byd, ett stort bilmärke som även utvecklar egna batterier.

Nu står det klart att Byd ska sälja tre olika elbilsmodeller på den svenska marknaden. Försäljningen startar i oktober 2022 och de första leveranserna ska ske redan under fjärde kvartalet.

Först ut är Byd Han som är en fem meter lång sedanmodell med slank design och dubbla elmotorer vilket gör den fyrhjulsdriven. Systemeffekten ligger på 517 hästkrafter och 0–100 km/tim ska gå på 3,9 sekunder. 

Den här modellen har också Byds så kallade ”Blade Battery” eller bladbatteri – en särskild typ av elbilsbatteri som ska ge högre energitäthet. Främsta konkurrenten blir förmodligen Tesla Model S. Räckvidden med batteripaketet på 85,4 kWh hamnar på 52 mil enligt WLTP-körcykeln.

Byd Han lanserades 2020 i Kina och där finns den även som laddhybrid.

Byd Tang är en eldriven suv med plats för sju personer och som hamnar i ungefär samma storleksklass som Volvo XC90. Även Byd Tang får tillgång till företagets Blade Battery. Batteripaketet på 86,4 kWh ger en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och effekten är lika hög som i Byd Han (517 hk).

Första generationen av Byd Tang presenterades redan 2015 på den kinesiska marknaden. Det handlar alltså inte om en bil som är utvecklad enbart för eldrift. Andra generationen lanserades 2018 i Kina där den även säljs som laddhybrid och med konventionella förbränningsmotorer.

Byd Atto 3 är en mindre suv i det så kallade C-segmentet och som bygger på en ny plattform. Byd Atto 3 blir ungefär lika stor som Volvo XC40 och framhjulsdriven. Den får motoreffekt på 204 hk och räckvidd på 42 mil med batteripaketet på 60,5 kWh. Byd Atto 3 heter Yuan Plus på hemmamarknaden och presenterades 2021. Den heter e-Platform 3.0 och blev officiell för två år sedan. Rent teoretiskt har plattformen stöd för modeller med 800-voltsteknik.

Den exakta laddeffekten offentliggörs inte för någon av modellerna men att ladda 30–80 procent ska gå på en dryg halvtimme. Det är i så fall inte lika snabbt som de bästa konkurrenterna.

Priserna är ännu inte officiella.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (56)

  • 3 oktober 2022 Ja, jag vet inte, jag får…
  • 3 oktober 2022 Dolphin är väl snarare Atto…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.