Bild
Nästa artikel
Nyheter

BYD Han EV – kinesisk elsedan siktar på Europa

Publicerad 14 maj 2020 (uppdaterad 14 maj 2020)
Drakansikte med ny typ av batteri utmanar europeiska lyxlimpor.
Kinas största biltillverkare BYD har sedan tidigare gått ut med att de ska börja sälja elsuven Tang EV600 i Norge i år. Nu bekräftar de en till modell för Europa, nämligen den eldrivna sedanen Han EV. Den gör sin debut i Kina i slutet av juni i år och efter det är det vår tur. 

BYD har i designprocessen tagit inspiration av europeiska lyxsedaner för att göra bilen så tilltalande till oss som möjligt. Exteriört har fronten ett designspråk som ska påminna om ett drakansikte. 
– Vi tycker att Han EV kombinerar det bästa av östlig visdom och västerländsk estetik, säger Yubo Lian, vice vd för BYD.
Företaget har gjort en utvärdering av prisnivån på potentiella konkurrenter på den europeiska marknaden och satt ett cirkapris på mellan 45.000-55.000 euro för Han EV. Det skulle motsvara mellan 480.000 och 590.000 svenska kronor. 

Själva batteriet är av en helt ny typ som BYD kallar "Blade Battery". Det är av typen litiumjärnfosfat och BYD har gjort de konventionella prismatiska cellerna tunnare och längre. På så sätt tar batteriet upp mindre plats och ska vara mer säkert än traditionella litiumjonbatterier, med längre livstid. 

Det ges inga exakta specifikationer om batteriets kapacitet, men det sägs kunna ge en räckvidd på över 60 mil fulladdat. Men detta ska tas med en nypa salt, eftersom det är enligt den gamla, smått överoptimistiska europeiska mätmetoden NEDC. Han EV är också första bil från BYD att ha DiPilot, ett avancerat förarstödssystem med självinlärning och 5G-uppkoppling.  

Diskutera: Vad tycker du om BYD Han EV?

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.