Nästa artikel
Hyundai visar två eldrivna prestandabilar – möt Vision 74 Concept och RN22e
Nyheter

Hyundai visar två eldrivna prestandabilar – möt Vision 74 Concept och RN22e

Publicerad 15 juli 2022 (uppdaterad 4 augusti 2022)
Hyundais N-division har stora planer för framtiden.

Hyundai jobbar hårt för att skapa spänning runt sitt växande elbilsutbud. Under ett event på fredagen, kallat ”N day”, visade den koreanska biltillverkaren upp två nya konceptbilar från prestandadivisionen med samma namn – och meddelade att en N-version av Ioniq 5 ska lanseras 2023.

De två konceptbilarna ska representera olika sätt att utforska hur märkets framtida prestandabilar kan komma att se ut.

Först ut är N Vision 74 – en sportcoupé med design hämtad direkt från 1970-talet och en drivlina som Hyundai hoppas ska lösa räckviddsproblemet för eldrivna sportbilar. 

Under full belastning runt en racingbana går det åt mycket ström. Men i stället för att kompensera för det med ett stort och tungt batteri har Hyundai valt att utrusta bilen med en vätgasdriven bränslecell, i tillägg till ett 62,4 kWh stort batteri som kan snabbladdas med 800 volt. 

Hyundai kallar det en vätgashybrid. Bränslecellen levererar 95 kW och fungerar som en räckviddsförlängare. Den totala effekten är betydligt högre än så – de dubbla elmotorerna på bakaxeln levererar hela 500 kW, eller 680 hästkrafter, och 900 Nm. Räckvidden vid lugn körning ska vara mer än 60 mil med fulladdat batteri och full tank.

De dubbla motorerna möjliggör så kallad torqe vectoring, och Hyundai har också sett till att man ska kunna köra bilen hårt och länge utan att den blir överhettad. Tre separata kylsystem ska göra att bilen kan ta sig runt Nürburgring-banan i full fart utan att bli för varm.

Den läckra retro-designen är inspirerad av Hyundais Pony Coupe-koncept från 1974, ritad av Giorgetto Giugiaro. Den som tycker att de kantiga formerna påminner om en DeLorean DMC-12 har inte fel – de två bilarna är faktiskt släkt. När Pony Coupe-konceptet aldrig blev någon riktig bil sålde Giorgetto Giugiaro i stället vidare en omarbetad version av sina ritningar till just DeLoeran.

Den andra konceptbilen, RN22e, saknar den typen av härstamning. Den är i stället en sportigare version av sedanmodellen Ioniq 6, som Hyundai nyligen presenterade. Företaget är noga med att inte kalla bilen för Ioniq 6 N, även om de säger att RN22e är en ”glimt av en kommande eldriven N-modell”.

I konceptform har bilen fyrhjulsdrift och 585 hästkrafter – precis som koncernsyskonet Kia EV6 GT. Här finns inga bränsleceller, i stället kommer kraften från ett batteri med 77,4 kWh. Bromsar och chassi har uppgraderats för att fungera för sportig körning, och man har experimenterat med olika viktbesparande lösningar, bland annat med hjälp av 3D-printade delar.

Vi vet ännu inte om någon av dessa bilarna kommer att sättas i produktion.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 16 juli 2022 Undrar vad den väger med 62…
  • 15 juli 2022 Vision 74 hade härliga…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.