Nästa artikel
Häng med på räckviddsrace med över 30 elbilar
Stort räckviddstest

Häng med på räckviddsrace med över 30 elbilar

Publicerad 1 juni 2022 (uppdaterad 1 juni 2022)
Vi undersöker räckvidd och förbrukning i sommarklimat på över 30 elbilsmodeller längs norska vägar.
Senaste uppdateringarna
  • 09.00: Starten har gått och de 31 elbilsmodellerna ger sig nu ut på de norska vägarna för räckviddstest. Maria Dahlin och Tommy Wahlström från Vi Bilägare kör BMW i4 M50.
  • 11.15: Alla bilar har nu passerat fem mil. Först ligger bilen som förmodligen kommer gå länst, Mercedes EQS 450+. Så här långt ser det ut som att kinesiska Hongqi får ganska kort räckvidd samtidigt som uppdaterade MG ZS med större batteri ser ut att komma långt.
  • 13.10: Bilarna har nu passerat 20 mil. Kinesiska Hongqi ser fortfarande ut att bli en besvikelse i räckviddstestet och även Porsche ligger ganska illa till. BMW i4 och Audi Q4 imponerar med ganska låg förbrukning. Snålast är dock Tesla Model Y.
  • 15.00: Vi Bilägares testpatrull Maria Dahlin och Tommy Wahlström har halva batteriet kvar och drygt 20 mils räckvidd när vi ger oss in i nationalparken Rondane. Här blir det uppförsbacke till fjället och milen kan försvinna fort. Förbrukning hittills 16,2 kWh/100 km men den lär öka. Solsken blandat med regn och drygt 14 grader varmt.
  • 16.40: Flera bilar har nu stannat och du kan se deras exakta räckvidd nedan. Hongqi körde i blindo fram och tillbaka på en sidoväg eftersom kvarvarande räckvidd plötsligt försvunnit.
  • 17.05: Vi har nu tio procent och 5,6 mil kvar, hälsar Maria Dahlin. Förbrukningen ligger på 16,7 kWh/100 km. ”Vi siktar på ett varv till över berget. Det känns som rundpingis, alla slås ut till höger och vänster.”
  • 18.50: Vi Bilägares team slog den officiella WLTP-siffran för BMW i4 M50 på 49,7 mil. ”Vi har nu noll procent batteri och ingen räckvidd kvar, och snurrar runt på en lastbilsparkering”, säger Maria Dahlin. Körsträcka 51,8 mil, förbrukning 16 kWh/100 km, 12 grader och regn.
  • 19.30: Nu är räckviddstestet avslutat och alla bilarna är i mål. Mercedes EQS 450+ kom längst, 62,7 mil, men det är mer än åtta mil kortare än den officiella siffran. Även EQS 580 4Matic och EQE har stor avvikelse mot normen. Tesla kom å andra sidan längre än normsiffran. Vi Bilägares team kom 52,1 mil – fem procent längre än normen.
  • 19.50: Nu avslutar vi liverapporteringen från testet. Du kan läsa en sammanfattning här!

Den här veckan deltar Vi Bilägare i ett stort räckviddsrace som anordnas av Norges Automobilforbund och bilsajten Motor. Totalt deltar 31 elbilsmodeller i testet.

Räckviddstestet har genomförts flera gånger tidigare, både på sommaren och vintern för att kunna mäta skillnaden i förbrukning och räckvidd. Testet visar också skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning.

Maria Dahlin och Tommy Wahlström deltar från Vi Bilägare.

Förarduon kör BMW i4 M50.

Bilarna körs tills de är helt urladdade.

En intressant detalj med årets test är att vi för första gången hoppas kunna slå ”drömgränsen” 70 mil. Det görs i så fall med Mercedes EQS 450+ som har en officiell räckviddssiffra på 71 mil enligt WLTP-körcykeln. Nuvarande rekord är 65,5 mil i Tesla Model 3.

En annan spännande deltagare i årets test är Hongqi EHS-9 som faktiskt är en av fem kinesiska elbilar i testet. Officiell räckvidd för den är 46,5 mil.

Testet är avslutat och du kan se resultatet här.

Så görs testet
  • Räckviddstestet körs på en specifik sträcka med genomsnittlig norsk långfördskörning. Bilar med större batteri kör dessutom en extra sträcka.
  • Bilarna körs tills batteriet är helt urladdat och bilen behöver bärgas.
  • Bilarna startar med fulladdat batteri utan förvärmning, men står parkerade i garage.
  • Marknadens alla elbilar är inte med i årets upplaga, eftersom de har testats tidigare. Bilar som testats tidigare tas inte med om de inte uppdaterats med betydligt längre räckvidd.
  • Efter räckviddstestet görs även ett laddtest (10–80 procent) under torsdagen. Här bör Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 briljera med hög laddeffekt.
  • Det är viktigt att känna till att testet inte ger hela bilden av hur långt bilen kommer på en laddning. Det beror på en mängd olika faktorer som körstil, väder och lastvikt. Men testerna ger ändå intressanta fakta, som att räckvidden oftast blir 5–20 procent längre än WLTP-siffran på sommaren och upp till 30 procent kortare på vintern.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 1 juni 2022 hx30 skrev: Gudbrandsdalen,…
  • 1 juni 2022 Det blev bättre resultat för…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.