Nästa artikel
Mercedes ska bli störst på lyx – flera modeller ryker
Nyheter

Mercedes ska bli störst på lyx – flera modeller ryker

Publicerad 20 maj 2022
Mercedes siktar på att bli världens mest värdefulla lyxbilsmärke, och ska storsatsa på stora och dyra premiummodeller. De billigare varianterna kan därmed få stryka på foten.

Den senaste månaden har flera bilmärken presenterat siffrorna för förra året, och många av dem har lyckats öka vinsten trots att de sålt färre bilar. Ett exempel på det är Mercedes, som tvingats fokusera på de mest lönsamma modellerna när komponentbristen, logistikproblemen och kriget i Ukraina gör att tillverkarna måste prioritera hårdare.

På torsdagen presenterades en ny plan där Mercedes ska storsatsa på lyxiga modeller med hög vinstmarginal. Samtidigt stod det klart att flera av de billigaste modellerna kommer försvinna, men det är oklart exakt vilka modeller som inte får någon ersättare. Med hjälp av högre tekniknivå och fler finesser ska köparna vara beredda att betala mer för de modeller som blir kvar.

Antalet modeller i de lägsta prissegmenten ska minska från sju till fyra

Samtidigt står det klart att G-klass, S-klass och prestandamodellerna från AMG är mest lönsamma, och att Mercedes inte ska ”jaga försäljningsvolym” i någon storleksklass.

– Vi skärper vårt fokus ytterligare i vår affärsmodell och vårt produktutbud för att maximera Mercedes potential även under utmanande förhållanden, säger Ola Källenius.

Satsningen innebär inte att storsäljare som C-klass eller E-klass ska försvinna, men de ska gå över till eldrift snabbare än planerat vilket kommer innebära högre pris för kunden och högre vinstmarginal för Mercedes. Först på tur är E-klass som kommer nästa år.

”Den kommer peka ut riktningen framåt för segmentet”, uppger Mercedes.

Antalet billiga Mercedesmodeller ska gå från sju till fyra, men exakt vilka modeller som inte ska ersättas är oklart.

Planen nu är att öka försäljningen av de allra dyraste och lyxigaste modellerna med 60 procent fram till 2026 jämfört med 2019 års siffror. Då ska Mercedes också ha en vinstmarginal på 14 procent.

Mer än 75 procent av alla investeringar som Mercedes gör ska koncentreras på de dyraste och lyxigaste modellerna.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat att Mercedes också ska förenkla i de extremt komplexa tillvalslistorna. Även köparna av de lyxigare modellerna kommer få välja mellan flera färdigkonfigurerade paket istället för enskilda tillval.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 21 maj 2022 Snooker Min poäng är att…
  • 21 maj 2022 A- och B-klasserna då? Är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.