Nästa artikel
Batteribyte i Mercedes hybrid kostar 190 000 kr
Nyheter

Batteribyte i Mercedes hybrid kostar 190 000 kr

Publicerad 1 februari 2022
En Mercedesägare som slog till på en av märkets dieselhybrider tvingas nu välja mellan att skrota sin bil eller betala över 190 000 kr för ett nytt hybridbatteri.

Batteriet i elbilar och hybridbilar brukar hålla betydligt bättre än många tror. Om bilen laddas på rätt sätt är det inte alls ovanligt att det har mycket kapacitet kvar även efter många års körning.

Men i vissa sällsynta fall behöver batteripaketet bytas ut. Vi har till exempel skrivit om hur batteriet på en Jaguar I-Pace kostade 350 000 kr att reparera efter att det penetrerats av ett litet hål i bottenplattan. Samma sak inträffade även i en Mercedes EQC och för en Teslaägare.

I många fall går försäkringsbolaget in och betalar kostnaden, minus en självrisk, så länge bilen omfattas av maskinskadeförsäkringen. Men batteriproblem kan även drabba äldre bilar och då är det inte säkert att försäkringen täcker – något som en brittisk bilägare nu fått känna av.

”Jag har alltid varit Mercedeskund och älskat bilarna de tillverkar”

Han köpte en åtta år gammal Mercedes E300 Bluetec Hybrid med 7 800 mil på mätaren där batteriet inte längre går att använda. Att byta ut det skulle kosta nästan 190 000 kr exklusive arbete – betydligt mer än vad bilen nu beräknas vara värd.

– Jag har alltid varit Mercedeskund och älskat bilarna de tillverkar. Vi köpte bilen på grund av dess driftsäkerhet och jag är förskräckt av det som hänt. Nu har jag bara två val: skrota den åtta år gamla bilen eller betala mer än den är värd, säger bilägaren till lokaltidningen Leicestershire Live.

Det är oklart exakt vad som hänt men det verkar som att batteriet tappat ovanligt mycket kapacitet och inte längre kan hålla laddningen. Trots att ägaren tagit bilen till en hybridspecialist och letat på olika nätforum finns ingen bra lösning i sikte.

Mercedes E300 Bluetec Hybrid har en dieselmotor och ett minimalt batteri på 0,8 kWh som ska ge möjlighet att köra på el i upp till 35 km/tim i upp till en kilometer.

Dieselhybrid

Den här hybridmodellen lanserades som ett lyxigare alternativ till andra hybridbilar på marknaden och hade ovanligt nog en fyrcylindrig dieselmotor istället för en bensinmotor som annars är vanligast i hybridbilar. Dieselmotorn på 204 hk stöttades av en elmotor på 27 hk.

Det är ingen laddhybrid så batteriet är inte alls lika stort som i modernare bilar. Batterikapaciteten ligger på 0,8 kWh men trots det är kostnaden för att byta det alltså extremt hög.

Samma problem verkar även ha drabbat Mercedesägare av både E-klass och S-klass i andra länder, bland annat Malaysia där Mercedes nu tagit fram en kampanj där priset för batteriet sänks till ”bara” motsvarande 110 000 kr och möjlighet att köpa till fyra års batterigaranti för 6 000 kr.

Kostnaden är extremt hög, särskilt i förhållande till batteristorleken

De elbilar och hybridbilar som säljs brukar ha en särskild batterigaranti, men den slutar ofta gälla efter åtta år – samma tidpunkt som när Mercedesägarens batteri gav upp. Den här modellen hade dessutom ingen separat batterigaranti utan omfattades av Mercedes vanliga, och betydligt kortare, nybilsgaranti.

Mercedes vill inte kommentera enskilda fall utan att känna till förutsättningarna men i en generell kommentar uppger Mercedes att det finns ett så kallat battericertifikat som anger kapaciteten, och den som köper bilen hos Mercedes ska informeras om battericertifikatet av säljaren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (32)

  • 3 februari 2022 Pi skrev: En som aspirerat…
  • 3 februari 2022 En som aspirerat på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.