Bild
Nästa artikel
Mystiskt fel i Jaguar I-Pace kostar 350 000 att reparera

Mystiskt fel i Jaguar I-Pace kostar 350 000 att reparera

Nyheter

En norsk elbilsägare har fått erbjudande om att reparera ett litet hål i bottenplattan – för 350 000 kronor. Som tur är går kostnaden på försäkringen.

Ett litet hål som knappast ser så mycket ut för världen är i själva verket svindyrt att reparera för en norsk bilägare. Reparationskostnaden hamnar på motsvarande 350 000 svenska kronor.

Det handlar om ett hål i bottenplattan på elbilen Jaguar I-Pace. Norska sajten Motor uppger att två märkesverkstader vill ha mellan 330 000 och 350 000 svenska kronor för att reparera hålet.

Ingen vet riktigt hur hålet i bottenplattan under bilen uppkommit, men en teori är att det skett när bilen lyfts upp på en verkstad för däckbyte. Hålet kan även ha uppkommit på grund av en trottoarkant eller annan ”kraftig yttre påverkan”, enligt en av verkstäderna.

Ingen vet riktigt hur hålet i bottenplattan under bilen uppkommit
Reparationskostnaden för den norska bilen motsvarar ungefär halva nypriset.
Reparationskostnaden för den norska bilen motsvarar ungefär halva nypriset.

Hålet går inte bara att svetsa igen som på en vanlig bensin- eller dieselbil. Eftersom detta är en elbil måste hålet repareras med stor hänsyn till högspänningsbatteriet. Hela ”batterilådan” kan behöva monteras bort och bytas ut, och det behövs även nytt tätningsmedel för att skydda batteriet. Bara det beräknas gå på 130 000 kronor.

Totalpriset för reparationen motsvarar ungefär halva bilens inköpspris och då byts inte ens batteriet ut mot ett nytt. Det är oklart om batteriet skadats på grund av hålet.

Bilen är bara ett halvår gammal. Lyckligtvis kommer reparationskostnaden täckas av bilägarens försäkringsbolag, men han har varit utan bilen i två månader och vill varna andra bilköpare för att elbilsreparationer kan bli dyra.

– Den enda godkända reparationsmetoden för skador på batteriets bottenplatta är i dag att byta ut hela batterilådan, säger Frank Hjalmar Jensen, eftermarknadschef på norska Jaguar och Land Rover, till tidningen.

Läs också: Bilverkstädernas genvägar avslöjade – dyrare och sämre

Kommentarer

#1
2021-02-04 08:31

Jaha, det var ju oro bekräftad, dessa bilar som har hela golvet som batteri innebär en svaghet.

Jag trodde faktiskt branschen lärt sig av Teslas erfarenheter med bränder uppkomna efter att ha kört på föremål och skyddat undersidan med starka plåtar som tål mekanisk åverkan, tydligen inte.

Just detta med slagtåligt skydd för batterier har Opel forskat fram när man utprovade den eldrivna rallybilen, förhoppningen var att PSA skulle använda den kunskapen i framtida elbilskonstruktioner, man kan ju alltid hoppas.

#2
2021-02-04 08:36

Man lär säkerligen få se massa fullösningar komma med åren. Kemisk metall, Plastic Padding och sedan rostskyddmassa överpenslat på det.
Känns som om man inte köper en elbil ny själv, eller ny-begagnad från en auktoriserad handlare så bör man noga syna just underredet och även låta just en auktoriserad firma kontrollera bilen.

#3
2021-02-04 09:21

Säger ju rätt mycket om kostnaden att reparera dessa bilar i framtiden...
Det här är ju inte ens ett batteribyte. Bara att ta ur batteriet så man kan reparera något i anslutning till det.
Finns ju inget tvivel om att dessa produkter inte är designade för att leva mer än 10-15 år.

#4
2021-02-04 09:37

Helt klart en däckbytare som varit lite oförsiktig och kört in lyften som vanligt utan att kontrollera lyftpunkterna. De som inte byter sina däck själv bör vara uppmärksamma och välja en däckverkstad som har en ordentlig företagsförsäkring och inte någon tillfällig däckbytare ute på en stormarknadsparkering. För detta är knappast det sista exemplet vi kommer att se av sönderlyfta elbilar.

#6
2021-02-04 11:00

Försäkringsbolaget lär ha antytt att dom tar denna skada, men kommer att kräva förändringar i villkoren inför kommande skador.
Ska elbilägaren betala högre premier i proportion till dylika skadekostnader lär kalkylen för elbilar bli svår.
Torde f.ö. även kunna drabba flera typer av hybrider!

#7
2021-02-04 16:30

Jag ger en stor tummen upp för inläggen från N-iklas och milkylainen. Bilden ovan talar sitt tydliga språk. Helt plötsligt framstår en motorskada för 35 000 kronor som täcks av maskinskadeförsäkringen som en korv med bröd. Kommer folk att ha råd att köpa bil i framtiden? Först får man punga ut med ett merpris på minst 50 procent (tänker mig en vanlig "enkel" Golf jämfört med motsvarande helelektriska Volkswagen i samma storleksklass, typ då ID 3) och sedan står man där med ett konstant, gigantiskt ekonomiskt hot riktat mot plånboken vid eventuella skador. Och hur placerar sig försäkringsbolagen i allt detta? Mångdubblar de försäkringspremien och självrisken under förutsättning att batteriet täcks av (hel)försäkringen? Eller kommer försäkringsbolagen att undanta batteriet helt och hållet? Det borde inte vara möjligt om vi pratar helförsäkring, och då är vi tillbaka på chockhöjda premier och självrisker. Och vad händer när tillverkarens batterigaranti löper ut efter kanske sju år och/eller 15 000 mil? Är ägaren då helt utlämnad? Det är ju liksom skillnad på tillverkarens batterigaranti i avseendet funktionalitet och hur försäkringsbolagen agerar gällande försäkringsvillkoren vid eventuella skador.

Tänk er en lättare sidokollision, till exempel att en bil backar in i en annan bils sida. Skadorna ser inte alls så farliga ut och går ganska lätt att reparera genom att man byter båda dörrarna samt tröskellådan (viss riktning behövs också). Om vi tänker oss en mindre bil som Polo, Yaris eller liknande, bör den totala reparationskostnaden hålla sig mellan 50 000 och 60 000 kronor. Om bilen är kanske åtta år gammal och har rullat 9 000 mil, kommer försäkringsbolaget högst sannolikt att lösa in bilen till marknadspris, vilket troligen kommer att motsvara reparationskostnaden. Om bilen i stället är kanske bara tre år och har rullat 5 000 mil, kommer försäkringsbolaget att låta reparera bilen (plåtgubbarna är skickliga). MEN: Om vi nu lägger till ett batteripaket i kalkylen, vad händer då? Tänk om batteriet, batterilådan och ytterligare komponenter måste bytas, kan vi då räkna med en reparationskostnad som närmar sig eller till och med överstiger bilens nypris? Sannolikt. Reparationskostnaden kommer alltså med råge att överskrida den bara tre år gamla bilens marknadspris. Så vad blir då utfallet? Jo, inlösen och skrotning. Är det här det nya normala som vi måste vänja oss vid? Sannolikt. Och som vanligt är det vi konsumenter som får betala!

Och precis som milkylainen skriver: Hur länge är det tänkt att en elbil ska överleva? Det känns som att elbilarna kommer att skrotas långt innan en fossilbil ens har nått halva sin livscykel. Hur miljösmart kommer det att bli?

#8
2021-02-04 14:48

En bottenplatta under bottenplattan hade löst problemet.

#9
2021-02-04 15:05

Så det är detta som elbilsägare kommer att drabbas av, stora service och reparationskostnader. En service på en bensinbil är en droppe i havet i jämförelse.

#10
2021-02-04 15:26

Gunnar: Visst, "dubbla skrov" är en beprövad teknik i skeppsbranschen, men på en bil stjäl en sådan lösning dyrbart utrymme på höjden. Dessutom ökar den vikten ytterligare, vilket i förlängningen får en negativ påverkan på den redan känsliga räckvidden.

#11
2021-02-04 15:59

Hackenbush: Min elbil har än så länge på 11 500 mil inte en endaste krona i service eller reparationskostnad. Min sista fossilare hade väl kostat runt 12-15.000 kr minst vid samma miltal....
Så nej, bara för man köper elbil blir det inte automatiskt dyrare i den delen av kalkylen.....

#12
2021-02-04 16:05

Och Snooker vill bli moderator som inte ens kan läsa och ta till sig de bokstäver han tittar på.....
Skriver att en elbil motsvarande Golfen kostar 50% mer......när det senast härom dagen visades att ID.3 är runt 10% högre prissatt kontra motsvarande Golf....
Jag tror att problemet ovan med den höga prislappen för den reparationen inte handlar om hur dyrt det egentligen är, utan att de verkstäderna som lämnat pris villl ha både hängslen och livrem samt flytväst för att våga lämna pris på nåt så här nytt de inte gjort tidigare. Jag är övertygad om att priserna även på liknande detta kommer sjunka i takt att det blir vanligare med bilarna.
Sen är det helt klart som nån mer var inne på, väldigt viktigt kolla att de som byter däck vet vad de sysslar med.
När jag lämnade in min elbil för första gången för däckbyte hade de full koll på att luftfjädringen skulle ställas i verkstadsläge och att de skulle ha rätt mellanlägg mellan lyft och bil. Skillnad på ställe och ställe...

#13
2021-02-04 16:22

Från Volkswagens hemsida: En Golf kostar från 242 900 kronor och en ID 3 från 399 900 kronor.

#14
2021-02-04 16:58

SnookerPro - kan säga att din uppskattning av reparationskostnaden i inlägg #7 nog är en aning låg.
Har ett aktuellt exempel på en snarlik skada där båda dörrarna fick bytas och en del av "hundbenet" (inga trösklar) och det kostade försäkringsbolaget 107.000 kr. Inga stora skador till synes men dyrt blev det. Det är dyrt att reparera plåtskador numera så helförsäkring är att rekommendera.

#15
2021-02-04 19:07

Kommer folk att ha råd att reparera elbilar?

#16
2021-02-04 19:21

Snooker: Som vanligt så tänjer du rejält på sanningen.....det skiljer 37.900 kr efter bonus på Golf och ID.3 om du kollar med motsvarande drivlina. Och då är ID.3 bättre utrustad så i verkligheten kostar de nog ganska samma om man jämför korrekt. Så jag vågar nästan påstå att du kör hem elbilen ekonomiskt redan vid väldigt låga mil om man jämför motsvarande bil.
Ska man jämföra som du gör så kan man ju hävda att vinterjackor är så ofantligt dyra för du kan ju få en t-shirt på H&M för 99 spänn.....

#17
2021-02-04 19:28

Pi, faktum är att jag de priserna som jag nämnde i #7 är från en incident som min fru råkade ut för med sin Yaris för två år sedan (det var därför som jag var ganska precis i mitt resonemang). Båda dörrarna behövde bytas, tröskeln likaså samt hundbenet (plus lackering, givetvis). Toyota-verkstaden på en mindre ort i Sverige beräknade kostnaden till runt 50 000 kronor. Bilen var enligt företagets bilsäljare värd 48 000 kronor och det var också det beloppet som min fru fick i inlösen. Hon valde således att skrota bilen och köpa en ny. Jag betvivlar inte att kostnaden kan skena upp till 107 000 kronor för en likadan typ av skada, men kanske beror den högre kostnaden på en dyrare bil av ett annat märke? Sedan tror jag att vissa verkstäder gör allt de kan för att tjäna osunt mycket pengar.

#18
2021-02-04 19:33

Henrik: Om vi tar 242 900 för en vanlig Golf och jämför det priset med 340 000 kronor för en ID 3 med miljöbonusen avdragen (brutto alltså 399 900 kronor), blir merpriset 40 procent. Du verkar ha missat att min poäng är att belysa hur mycket dyrare det kommer att bli för folk att gå från en vanlig fossilt driven bil till en ren elbil. Till detta kan vi lägga osäkerhetsfaktorn om vad eventuella skador kommer att kosta. Läs #7 en till gång. Allt står där. Mitt tema var alltså: Kommer folk att ha råd att köpa bil i framtiden?

#20
2021-02-04 19:37

Snooker: Men vad är det du inte förstår? Ska du jämföra priser måste du jämföra korrekt! Jag vågar påstå att närmast alla elbilar på marknaden idag har ett lägre TCO redan vid normala mil per år än närmast motsvarande fossilbil! Däremot, som jag skrivit flera gånger, det finns inte idag elbilar motsvarande alla olika fossilmodeller! MEN, korrekt jämfört är det 37.900 kr skillnad mellan Golf och ID.3, likaså mellan Tiguan och ID.4. Den skillnaden kör du in väldigt fort, det tror jag även du kan erkänna, eller? Lek med tanken att du har bilen i tre år och det är 50% restvärde. Då är det knappt 20.000 kr du ska köra in. Vad tror du skatten på en Tiguan är? 6-7 000 kr på tre år minst? 13.000 kr som ska köras in på 3 år genom lägre driftkost? Hur många mil tar det? Räkna själv Snooker......
Jag stannar här!

#21
2021-02-04 19:59

Det är övergången från en billig fossilt driven Golf till en eldriven ID 3 som folk ska ha råd att betala, det är där som det kommer att kännas för folk. De där extra 40 procenten ska vanligt folk ta från hushållets ekonomi. Det är som med telefonoperatörernas mördande reklam om "billiga telefoner med billiga abonnemang": Någonstans ska telefonen betalas!

Absolut, Desmoholic, vi skippar en fortsatt prisdebatt, men ägarkostnaden avseende just skador på det känsliga batteripaketet behöver vi fortsatt diskutera.

#22
2021-02-04 22:23

Desmoholic, du vet väl att i-Pace är byggd i aluminium? Så rostskador behöver du inte va vansinnigt orolig för...

#23
2021-02-05 00:24

Hur var det nu den kandiderande moderatorn ville ha det framöver?

Jo, avvikelser från ämnet skulle omedelbums raderas...
Lite självinsikt vore då kanske klädsamt så dessa vackra ord inte bara förblir, just vackra ord.

Vallöften har ju inte direkt det högsta förtroendet hos allmogen numera.

#25
2021-02-05 03:28

Prestigelös: Avvikelser från ämnet har jag aldrig haft synpunkter på (!) och än mindre att de per automatik måste raderas. Huvudsaken är att "avvikelserna" någorlunda knyter an till ämnet och dessutom hålls sakliga utan urspårning (i det här fallet om kostnaderna för konsumenterna).

#26
2021-02-05 05:42

Vad är det för fel på sikaflex.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.