Nästa artikel
Tesla öppnar Superchargers för andra elbilar i Norge
Nyheter

Tesla öppnar Superchargers för andra elbilar i Norge

Publicerad 31 januari 2022 (uppdaterad 31 januari 2022)
Flera av Teslas snabbladdare i Norge öppnas nu upp för alla elbilsägare. Så här mycket kostar laddningen.

I flera år har det ryktats om att Tesla ska öppna märkets egna nätverk med snabbladdare för andra märken. Supercharger-stationerna har tidigare bara varit öppna för Teslabilar.

Förra sommaren kom besked från Elon Musk som då bekräftade att Teslas Superchargers skulle öppnas för alla. Nyheten ska på sikt gälla i alla länder, men Elon Musk avslöjade inga detaljer kring pris eller vilka länder som blir först ut. Teslaägarna ska dock kunna ladda till lägre pris än andra elbilsägare.

Tesla började senare öppna upp vissa snabbladdare i Nederländerna för ”icke-Teslabilar” från vissa länder (bland andra Tyskland, Belgien och Norge). Nu rullas pilotprojektet även ut till Norge och Frankrike. I Norge handlar det om 15 laddstationer med totalt 305 laddstolpar, av totalt 1 234 laddstolpar, och det är i nuläget enbart elbilsägare från Nederländerna, Frankrike, Norge, Tyskland och Belgien som kan ladda.

”Det finns särskilda extraavgifter för den som blockerar laddaren i onödan”

Det finns två sätt att betala för laddningen: antingen ett ”drop in-pris” för den som laddar sällan och dels ett laddabonnemang utan bindningstid för 129 norska kronor i månaden.

Priserna varierar beroende på tid och plats men sajten Tek.no har vid ett tillfälle sett ett pris på 4,70 norska kronor per kilowattimme utan abonnemang och 2,70 norska kronor per kWh med abonnemang. Det finns även särskilda extraavgifter för den som blockerar laddaren i onödan som även gäller Teslaägare.

Teslas snabbladdare ska efterhand öppnas upp för andra elbilsmärken.

Billigare än Ionity

”Drop in-priset” är i så fall betydligt lägre än hos Ionity som tar 8,40 norska kronor per kWh utan abonnemang. Ionity är något billigare än Tesla med abonnemang – 2,50 norska kronor per kWh – men å andra sidan ligger månadskostnaden på 190 norska kronor per månad och bindningstiden är ett år.

Många nybilsägare har ett särskilt abonnemang hos Ionity som ingår i köpet och som ger lägre laddpris. Som jämförelse betalar Teslaägare i snitt 3,62 kr/kWh i Sverige, men det exakta priset bestäms utifrån tid och plats.

Det återstår att se om det bidrar till ökad trängsel. Eventuellt kan Tesla välja att ”låsa” vissa laddstationer för enbart Teslaägare under exempelvis sportlov eller semester.

”Vi kommer övervaka varje station noga och lyssna på vad kunderna berättar om sina upplevelser”, uppger Tesla på sin supportsida.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 31 januari 2022 Ja, då är det ju du Gunnar…
  • 31 januari 2022 Såklart finns det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.