Nästa artikel
Nytt test av säkerhetssystem: BMW iX3 glänser – Polestar 2 medelmåtta
Nyheter

Nytt test av säkerhetssystem: BMW iX3 glänser – Polestar 2 medelmåtta

Publicerad 25 november 2021 (uppdaterad 29 november 2021)
Euro NCAP har för andra gången testat förarassistans. Så här gick det för BMW, Cupra, Ford, Hyundai, Polestar, Opel och Toyota.

Förra året började krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP att utvärdera nya bilars system för avancerad förarhjälp. Det kan röra sig om funktioner som adaptiv farthållare, filhållning och döda-vinkelvaranare. Det granskas också "förarbackup", alltså hur väl bilen varnar när systemen stängs av och föraren måste återta full kontroll, samt vad fordonet gör om föraren inte svarar på uppmaningar.


I 2020 års utvärdering fick Mercedes GLE, BMW 3-serie och Audi Q8 goda resultat. Sämre gick det för Tesla Model 3 och Volvo V60.


Nu har utfallet från en ny testomgång publicerats. Den här gången granskades systemen i BMW iX3, Cupra Formentor, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Polestar 2, Opel Mokka-e, samt Toyota Yaris.

 

BMW iX3 (Driving Assistant Professional)

BMW iX3 har enligt Euro NCAP ett jämt presterande och välfungerande system där den adaptiva farthållaren kan ta hänsyn till kurvor och avfarter och ger tydlig information om status till föraren. Skulle den som kör inte återkoppla på varningar gör BMW:n ett kontrollerat stopp. Enda smolket i bägaren för iX3 att kameran som finns i kupén inte kan användas till den typ av förarövervakning som Euro NCAP testar, utan bilen förlitar sig enbart på om föraren håller och styr ratten.

 

 

Cupra Formentor (Travel Assist)

Cupra Formentor kunde i testscenarierna inte undvika kollision med stillastående bilar om den adaptiva farthållaren var inkopplad. Däremot gick det bra om de andra bilarna var i rörelse. Det finns döda-vinkelnvarnare som förhindrar att man byter fil om det redan åker en annan bil där. Funktionen misslyckas om det intilliggande fordonet har hög hastighet. Däremot kunde Formentor göra ett kontrollerat stopp om föraren inte svarar och skulle kamera eller radar vara blockerade ger bilen en tydlig varning om att förarstöd inte kan aktiveras.

 

 

Ford Mustang Mach-E (Co-Pilot360)

Euro NCAP opponerar sig mot Fords namn på sitt förarstöd och menar att "Co-Pilot 360" indikerar att systemet är kapabelt till mer än vad det egentligen är. Testorganisationen kallar namnet för "opassande". Bilens adaptiva farthållare kan inte sakta ner farten innan kurvor eller avfarter. I körning genom en S-kurva håller sig bilen enbart centrerad i filen vid den lägsta testhastigheten. Skulle föraren bli okontaktbar saktar bilen ned till 10 kilometer i timmen och håller sig kvar i samma fil.

 

 

Hyundai Ioniq 5 (Highway Driving Assist II)

Bilens adaptiva farthållare kan anpassa farten för kommande kurvor, men inte för rondeller eller avfarter. Bilen har en funktion som hjälper till vid filbyten. Största plumpen i protokollet är att om föraren inte besvarar uppmaningar deaktiveras systemet och bilen lämnas utan kontroll i fortsatt rörelse.

 

 

Polestar 2 (Pilot Assist)

Likt Ioniq 5 så håller sig Polestar 2 centrerad genom S-kurvan enbart i lägsta testhastigheten. Döda-vinkelnvarnaren får tummen upp, men bilen kunde inte undvika kollision med stillastående fordon med farthållaren inkopplad och autobromsen erbjuder endast begränsad hjälp i kritiska situationer.

 

 

Opel Mokka-e (Advanced Lane Keep Assist)

Vid okontaktbar förare kopplar Opel Mokka-e ur den adaptiva farthållaren och lämnar fordonet i rörelse. Euro NCAP skriver att bilen erbjuder grundläggande funktioner som behövs för förarassistans, men saknar den sofistikering som mer avancerade system erbjuder.

 

 

Toyota Yaris (Toyota Safety Sense)

Bilen har en döda-vinkelnvarning som ska förhindra filbyten om andra fordon är i vägen, men systemet levde inte upp till Euro NCAP:s krav. Bilens adaptiva farthållare lyckas bara undvika kollision med stillastående bilar i lägsta testhastigheten och autobromsen behöver aktiveras när andra fordon skär in framför i filen. Liksom för Opel Mokka-e är Euro NCAP:s dom över Toyota Yaris att den saknar den raffinering som mer avancerade system har.


 

 

Alla testbetyg

Mycket bra

BMW iX3: Assistanssystem 83%, säkerhetsbackup 83%

Bra

Cupra Formentor: Assistanssystem 70%, säkerhetsbackup 74%
Ford Mustang Mach-E: Assistanssystem 69%, säkerhetsbackup 83%

Medelmåttigt

Hyundai Ioniq 5: Assistanssystem 77%, säkerhetsbackup 50%
Polestar 2: Assistanssystem 50%, säkerhetsbackup 85%

Grundläggande

Opel Mokka-e: Assistanssystem 57%, säkerhetsbackup 44%
Toyota Yaris: Assistanssystem 56%, säkerhetsbackup 53%

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 25 november 2021 erito skrev: Nyaste bäst-i…
  • 25 november 2021 Nyaste bäst-i-klassen…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.